فاتح110 به عنوان دقیق‌ترین موشک بالستیک ایرانی که می تواند با خطای حدوداً "10 متر"، اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار دهد، مهمترین موشکی است که قابلیت انهدام سپرهای موشکی و سامانه های راداری دشمن را در منطقه دارد.برد، هدایت، قدرت تخریب و دقت را می‌توان چهار مؤلفه اصلی دانست که همواره در دستور کار سازندگان صنایع موشکی در جهان و نیز جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
کد خبر: ۴۹۳۰۴۱

با دستیابی ایران به موشک‌های با برد 2000 کیلومتر که می‌تواند تمامی سرزمین‌های اشغالی را به عنوان اصلی‌ترین دشمن خود زیر آتش بگیرد، امروز بیشترین تمرکز سازندگان صنایع موشکی بر مؤلفه‌های مهم دیگری همچون هدایت، قدرت تخریب و "دقت" موشکها قرار گرفته است.

البته فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح بارها با اعلام اینکه ایران توانایی ساخت موشکهای با برد بیش از 2000 کیلومتر را نیز دارد، گفته‌اند فعلا این موضوع در دستور کار نیست و موشکهای با برد فعلی می‌توانند خواسته‌های ایران در مقابله با حملات احتمالی آینده را برآورده کنند.

در این میان موشک فاتح 110 به عنوان دقیق‌ترین موشک بالستیک ایرانی که می‌تواند با خطای حدودا "ده متر"، اهدف مورد نظر را مورد اصابت قرار دهد، مهمترین موشکی است که قابلیت انهدام سپرهای موشکی، پایگاهای نظامی و مراکز استراتژیک امریکا در اطراف ایران را دارد و با حمل سر جنگی 500 کیلوگرمی، کابوسی برای فرماندهان نظامی امریکا در منطقه خواهد بود.

سامانه موشکی فاتح 110 دقیق ترین موشک ایرانی

این موشک که نوع دریایی آن یعنی "موشک خلیج فارس" به عنوان اصلی‌ترین موشک مافوق صوت و بالستیک دریایی ایران می‌تواند ناوهای غول پیکر فرامنطقه ای را در دریا مورد هدف قرار دهد، براحتی می‌تواند پایگاههای آمریکایی اطراف ایران که نزدیک ترین آنها 70 کیلومتر و دورترین آنها نیز در 120 کیلومتری ما قرار دارد، مورد هدف قرار دهد.

فاتح 110 یک موشک بالستیک استراتژیک با برد کوتاه (حدود 300 کیلومتر) است که از یک موتور تک مرحله ای با سوخت جامد بهره گرفته و 10 سال قبل اولین نسل آن، تست خود را پشت سر گذاشت و امروز نسل چهارم این موشک با قابلیتهای فوق العاده در اختیار یگانهای موشکی سپاه قرار گرفته است.

شلیک سامانه موشکی فاتح 110

موشک فاتح 110 از راداری داخلی و الکترواپتیک برای هدایت خود استفاده می کند که به آن دقتی بسیار زیاد بخشیده است.

بکارگیری روش‌های هدایتی نوین و قابلیت نقطه زنی بر روی این موشک، توانایی آن در اصابت به هدف بدون انحراف را اثبات کرده و دیگر قابلیت های افزوده شده به نسل چهارم موشک فاتح 110، ایران را جزو معدود کشورهای تولید کننده این نوع موشک در سطح دنیا قرار داده است.

اگرچه در سه نسل قبلی این موشک، سرعت عمل در پرتاب، قدرت تخریب بالا و دقت در هدف‌گیری متعارف حاصل شده بود، اما امروز اضافه بر قابلیت‌های قبلی، نیروهای مسلح کشورمان قادر خواهند بود با نسل چهارم موشک فاتح 110، اهداف زمینی و دریایی، نقاط تجمع دشمن، مراکز فرماندهی، سایت‌های موشکی، زاغه‌های مهمات، رادارها و سایر اهداف مورد نظر را به صورت نقطه‌ای مورد هدف قرار داده و منهدم کنند.

شلیک سامانه موشکی فاتح 110

در این میان هدف قرار دادن سپرهای موشکی مستقر در اطراف ایران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

اینکه چرا امریکا و رژیم صهیونیستی در سالهای اخیر بیشترین تلاش را برای استقرار سپرهای موشکی در اطراف ایران بکار گرفته اند را باید در همین پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در عرصه دستیابی به فناوری‌های مدرن موشکی جستجو کرد.

موشک هایی که در بردهای مختلف می‌توانند تمامی مراکز نظامی امریکا در اطراف ایران را که عمدتا در کشورهای همسایه ما نظیر عراق و افغانستان دپو شده اند، مورد حمله قرار دهند.

البته رژیم صهیونیستی که در جنگ 33 روزه لبنان به خوبی طعم داغ موشک‌های کوتاهبرد حزب‌الله در هدف قرار دادن شهرهای صهیونیست‌نشین مانند حیفا و عفوله را چشید و تا امروز نیز سران اشغالگر آن با کابوس هدف قرار گرفتن تل آویو در جنگ آینده با حزب‌الله می‌خوابند، شاید بیشتر از آمریکایی‌ها نگران موشک‌های دوربرد و ویران کننده ایران باشند.

این ترس از موشک‌های ایرانی بود که دولت آمریکا و دولت مجعول صهیونیستی را به فکر طراحی و استقرار سپرهای موشکی در اطراف ایران انداخت.

شلیک سامانه موشکی فاتح 110

گنبد آهنین (بخوانید پوشالی) اسراییل در سرزمین های اشغالی و استقرار سامانه های دفاع موشکی در ترکیه، قطر و کشورهای اطراف ایران دقیقا به همین منظور بکارگیری شدند که بتوانند در صورت جنگ احتمالی با ایران، موجودیت مجعول اسراییل و سربازان بی شمار امریکایی در منطقه را از خطر موشک های ایرانی حفظ کنند.

عملکرد این سپرهای موشکی که علاوه بر بعد نظامی در عرصه سیاسی نیز هزینه هایی برای امریکا و نیز کشورهای پذیرای آن داشته است، اینگونه خواهد بود که با شلیک موشک های ایران به سمت اهدف امریکایی و اسراییلی، بلافاصله این موشک ها رهگیری و اطلاعات آنها نظیر مسیر، برد و مقصد نهایی به سامانه های موشکی داده می شود تا آنها بتوانند نسبت به انهدام این موشکها اقدام کنند و به این ترتیب اجازه ندهند موشکهای ایران گزندی به مراکز آمریکایی و سرزمین های اشغالی برسانند.

اما این یک طرح آزمایش نشده است و آمریکایی ها و صهیونیستها تنها بر اساس تست های بعضا ناموفق خود (خصوصا در گنبد آهنین اسراییل) بر روی چنین سامانه هایی حساب باز کرده اند.

فرماندهان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران البته بارها با تاکید بر ناکارآمدی این سامانه ها در مقابل شلیک انبوه موشک های بالستیک سپاه به سوی اهداف از پیش تعیین شده، گفته اند: تمامی سناریوها برای مقابله با این سپرها اندیشیده شده و در روز واقعه، هم آمریکایی ها، هم صهیونیستها و هم همپیمانان منطقه ای آنها به ناکارآمدی این سپرها و قدرت موشکی ایران پی خواهند برد.

شلیک سامانه موشکی فاتح 110

البته شلیک انبوه موشکهای سپاه علیه اهداف مورد نظر، تنها یکی از چند سناریوی مقابله ای خواهد بود و در کنار این موضوع، موشکهای بالستیک و دقیق سپاه که اخیرا نسل چهارم یکی از همین موشکها مورد تست و آزمایش قرار گرفت، می توانند به صورت اختصاصی این سپرهای موشکی را مورد هدف قرار دهند تا موشکهای میان برد و دوربرد شهاب، سجیل، قیام، قدر و عاشورا به راحتی و بدون هیچ مزاحمی اهداف عمده خود در سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار دهند.

این در حالیست که سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوا ـ فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا از بکارگیری جدیدترین موشک بالستیک و رادارزن ایرانی برای هدف قرار دادن سامانه های راداری دشمن در آینده نزدیک خبر داده و اعلام کرده است این موشک می تواند اهداف مورد نظر خود را در فاصله 300 کیلومتری مورد هدف قرار دهد.

بنابراین باید آماده رونمایی از موشک استراتژیکی باشیم که بیشترین شباهتها را به موشک مدرن و دقیق فاتح 110 خواهد داشت.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها