قلعه بصیران که قدمتی 473ساله دارد روزگاری یکی از قلعه های بزرگ خراسان جنوبی به شمار می رفت که هم اکنون در آستانه تخریب است.
کد خبر: ۴۶۷۹۴۶

به گزارش روز جمعه جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قلعه ها نقطه عطفی در تاریخ سیاسی و امنیتی کشور ها محسوب می شوند به گونه ای که اگر تاریخ ایران باستان رابررسی کنیم متوجه می شویم به لحاظ وضعیت جغرافیایی فلات قاره ایران و شکل گیری تمدن های ایرانی در دشت های باز، ساخت قلعه و در امان ماندن از هجوم دشمنان از اهمیت زیادی برخوردار بود به شکلی که مهندسی ساخت قلعه ها از محرمانه ترین اطلاعات حکومتی دولت ها محسوب می شد.

در تاریخ جغرافیای سیاسی خراسان جنوبی به دلیل واقع شدن این منطقه در دشت های باز قلعه های زیادی برای در امان ماندن مردم از هجوم دشمنان ساخته شده که قلعه «بصیران» یکی از همین قلعه های کهن خراسان جنوبی است که در روستای «بصیران» از توابع شهر «خوسف» واقع شده و این قلعه آیینه تمام نمای فرهنگ مردم بومی این روستا است که در حال حاضر وقف بوده ولی به دلیل عدم نگه داری و توجه مسوولان در آستانه ویرانی قرار دارد.

قلعه «بصیران» از لحاظ معماری و عناصر و اجزای تشکیل دهنده شباهت زیادی با سایر قلعه‌های دفاعی دوران قاجار در منطقه جنوب خراسان دارد.

ساخت بنای این قلعه مربوط به اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجاریه بوده و انطباق با اقلیم  جغرافیای بیابانی،  از مهم ترین ویِژگی های منحصر به فرد این قلعه است.

این قلعه در ابعادی به مساحت 40×65 ساخته شده و از چهار برج در چهارگوشه و دو برج در دو ضلع شمال شرقی و جنوب غربی ساخته شده  است.

برج ها، حصار، ورودی، راهروها، تالارها، اطاق ها و حیاط که بخشی از اجزای تخریب شده قلعه هستند،بخش های اصلی قلعه را تشکیل می دهند.

رییس شورای اسلامی روستای بصیران دراین خصوص گفت: در حدود سه ماه پیش حفاری هایی توسط افراد ناشناس در زیر یکی از برج های این قلعه انجام شده است.

علی اکبر کهنسال با بیان این که بر اساس شواهد در حفاری انجام شده ازاین قلعه توسط افراد ناشناس  وسایل قدیمی  از قبیل جلد چرمی مفاتیح، میخ چوبی،گلیم  و آثار قدیمی دیگر پیدا شده است، افزود: احتمال سرقت اشیا و وجود گنجینه های تاریخی با ارزشی در این قلعه وجود دارد.

نصر آبادی سرپرست پایگاه بناهای تاریخی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  ترمیم و بازسازی قلعه ها در استان بر اساس اولویت و ردیف اعتباری صورت می گیرد، گفت: از آنجایی که میراث فرهنگی وظیفه حراست، مرمت و احیای آثار تاریخی را دارد با ید منبع اعتبار برای مرمت آثار تاریخی از جانب  استانداری و  فرمانداری  به سازمان میراث فرهنگی ابلاغ شود تا این سازمان برای احیا قلعه هایی از جمله قلعه «بصیران» گام بردارد.

وی افزود: فضاهای داخلی قلعه از دو طبقه تشکیل شده‌اند و برجها شامل چهار یا پنج طبقه می‌باشند و  در گوشه غربی قلعه، خانه‌ای تاریخی با ویژگی های معماری ایرانی وجود داردکه این خانه دارای حیاط، ایوان، راهروهای ارتباطی، اطاق های متعدد، هشتی و ورودی است.

سرپرست پایگاه بناهای تاریخی خراسان جنوبی با بیان اینکه ارتباط میان قلعه و خانه درون آن بسیار مهم است، اظهارداشت: این خانه را می توان جزیی از این قلعه به  حساب آورد .

خراسان جنوبی دارای 229 قلعه بوده که حدود 116 قلعه ثبت تاریخی شده و مابقی در انتظار ثبت و تامین اعتبار هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها