مسوولان شهرداری می‌گویند برای ترخیص واگن‌های متوقف شده در گمرک 80 میلیارد تومان نیاز است

حمل و نقل عمومی سال آینده‌گران نمی‌شود

طی یک سال اخیر مسوولان شهرداری تهران و دولت در بخش مطالبات حمل و نقل عمومی بارها رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند و در نهایت هم شهرداری و به دنبال آن اعضای شورای شهر این خط و نشان را برای مسوولان دولتی کشیدند که اگر دولت اعتبارات موظف خود در بخش حمل و نقل عمومی را پرداخت نکند، تاوان این موضوع را باید شهروندان تهرانی با افزایش نرخ بهای خدمات حمل و نقل عمومی بپردازند.
کد خبر: ۴۵۷۴۹۰

حال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تداوم کشمکش‌ها و چالش‌ها بین دولت و شهرداری بار دیگر نگرانی‌ها از بابت احتمال افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی سال آینده مطرح شده است، اما این بار معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که نرخ حمل و نقل عمومی در تمام بخش‌ها طی سال آینده افزایش نخواهد یافت، خیال شهروندان تهرانی را که مسافر دائمی وسایل حمل و نقل عمومی هستند راحت کرد.

به گزارش «جام‌جم»، نشست خبری روز گذشته سید جعفر تشکری هاشمی هرچند به بهانه یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک که قرار است روزهای دوم و سوم اسفندماه در برج میلاد برگزار شود، تشکیل شده بود اما در میانه راه موضوع به بحث‌های داغ اختلافات دولت و شهرداری بر سر حمل و نقل عمومی و بخصوص متروی تهران کشیده شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره پرداخت نشدن یارانه مترو و اتوبوس و تاثیر آن بر کرایه‌ها در سال آینده نیز تصریح کرد: چه یارانه‌های این بخش پرداخت شود یا نشود این قول را به مردم می‌دهیم که تاثیری بر کرایه‌های پرداختی مردم نداشته باشد، اما واقعیت این است که در صورت عدم پرداخت یارانه‌ها توسط دولت بخشی از سهم خدمات شهری تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر این‌که با مطرح کردن هر چند گاه مطالبات حمل و نقل عمومی تهران از دولت به دنبال سیاسی کاری نیستیم، تصریح کرد: اگر از عدم پرداخت فاینانس‌ها گلایه می‌کنیم، اگر نسبت به این‌که چرا تاکنون نتوانسته‌ایم از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنیم، انتقاد داریم، اگر می‌گوییم تاکنون حدود 20 درصد یارانه دریافت کرده‌ایم و... این‌ها صرفا طرح مشکل است و به دنبال سیاسی کاری نیستیم.

تشکری هاشمی این را هم گفت که به جز چیزی که مجلس مصوب کرده یک ریال توقع بیشتر نداریم و فقط خواستار اجرای قانون هستیم و اگر مشکلات را مطرح می‌کنیم تنها برای پیگیری مطالبات شهروندان تهرانی در بخش حمل و نقل عمومی است.

کوتاهی دولت در بخش مترو و اتوبوسرانی

معاون حمل و نقل و ترافیک در پاسخ به اظهارنظرهای مطرح شده اخیر مبنی بر این‌که اعتبارات تخصیص داده شده به حوزه حمل و نقل تهران پاسخگوی نیازهای موجود است، تصریح کرد: فقط در اتوبوسرانی ماهانه 5‌/‌16 میلیارد تومان باید بابت حقوق و مزایای پرسنل بپردازیم که با احتساب پرداخت 15 ماه حقوق به همراه سایر مزایا به کارکنان فقط در این شرکت سالیانه 230 تا 240 میلیارد تومان باید پرداخت شود.

تشکری هاشمی افزود: این در حالیست که دولت از ابتدای سال به شرکت واحد اتوبوسرانی تنها 21 میلیارد تومان یارانه داده است و حال کسانی‌که ادعا می‌کنند منابع تخصیصی کافی بوده است باید پاسخ دهند که مابقی بودجه مورد نیاز چطور تامین شده است.

وی این را هم گفت که با وجود آن‌که دولت موظف است 5‌/‌82 درصد از هزینه هر اتوبوس جدید را پرداخت کند تا کنون حتی یک ریال هم بابت ورود اتوبوس‌های دوکابین پرداخت نکرده است و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که با معجزه کارها پیش برود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بار دیگر به موضوع مشکلات متروی تهران نیز اشاره کرد و افزود: در بخش مترو سال گذشته 15 کیلومتر خط را به بهره‌برداری رساندیم و امسال نیز حداقل 15 کیلومتر دیگر به همراه 14ایستگاه به بهره برداری می‌رسد حال اگر برای احداث هر کیلومتر مترو 50 میلیارد تومان هم صرف شود تنها برای بخش‌هایی که به بهره برداری رسیده 750 میلیارد تومان هزینه شده است و این در حالیست که عملیات احداث تونل در خطوط 3، 6 و 7 مترو نیز با جدیت در حال اجراست و بیش از 140 واگن نیز از ابتدای سال وارد ناوگان شده است.

به گفته تشکری هاشمی در مجموع در بخش مترو حدود 1400 تا 1500 میلیارد تومان باید هزینه شود که دولت 150 میلیارد تومان آن را به شهرداری پرداخت کرده و حال شهروندان می‌توانند قضاوت کنند که اگر کمک‌های شهرداری نبود آیا امکان ادامه اجرای چنین پروژه‌هایی وجود داشت یا نه؟

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به موضوع واگن‌های متوقفی در گمرک اشاره کرد و گفت: هم اکنون تعدادی از واگن‌ها و تجهیزات جدید مورد نیاز برای متروی تهران به دلیل کمبود اعتبار در گمرک متوقف مانده است برای ترخیص آنها 80 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از این‌که منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هنوز در اختیار بخش حمل و نقل قرار نگرفته است نیز انتقاد کرد و گفت: در قانون هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده بود منابعی نیز در اختیار سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی حمل و نقل قرار گیرد تا با اجرای هدفمندی یارانه‌ها کمتر دچار مشکل شوند، اما متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است در حالی که مجلس و دولت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا این موضوع که مهم‌ترین دغدغه مردم است، برطرف شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا فروش آرم‌های روزانه طرح ترافیک آن هم در شرایطی که هوای تهران ماه‌هاست روزهای آلوده‌ای را می‌گذراند به تشدید آلودگی هوا دامن نمی‌زند؟ گفت: فروش آرم‌های طرح ترافیک روزانه در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد، متوقف می‌شود.

پوران محمدی ‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها