عجیب اما واقعی!

کوسه‌ها، کامپیوترهایی شناور

بسیاری از مردم با در نظرگرفتن این‌که کوسه‌ها می‌توانند تهدیدی علیه موجودات زنده باشند و آنها را طعمه خود قرار دهند، توانایی‌های این گروه از موجودات زنده را اندکی فراتر از موجودات ابتدایی و اولیه می‌دانند، اما دیدگاه دانشمندان در این باره متفاوت است. محققان بر این باورند کوسه‌ها کامپیوتر‌های شناگری هستند که می‌توان آنها را یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های حسی میان مهره‌داران و حتی موجوداتی با قابلیت‌هایی فراتر از موجودات زنده در این زمینه به شمار آورد.
کد خبر: ۴۵۶۸۲۳

کوسه‌ها می‌توانند مجموعه‌ای از داده‌های حسی باورنکردنی و شگفت‌انگیز را از محیط اطرافشان دریافت کنند. حس شنوایی این موجودات به قدری قوی است که آنها می‌توانند صدای ماهی‌هایی را که در فاصله دورتر در حرکت هستند بشنوند. توانایی حس بویایی کوسه‌ها به اندازه‌ای است که آنها به کمک این حس می‌توانند بوی ماهی‌ها را در مردابی به وسعت یک هزار مترمربع و به عمق 2 متر بخوبی استشمام کنند و از وجود آنها آگاه شوند. توانایی عدسی چشم کوسه‌ها، 7 برابر توانایی عدسی چشم انسان‌هاست و در پشت چشم آنها یک غشای اختصاصی وجود دارد که تصاویر را منعکس کرده و توانایی و قدرت بینایی کوسه‌ها را افزایش می‌دهد.

سطح بدن کوسه‌ها پوشیده از رشته‌های عصبی میکروسکوپی و سلول‌هایی مویی شکلی است که این موجودات می‌توانند به کمک آنها از وجود اجسامی که در نزدیکی آنها در حرکت هستند، آگاه شوند.

کوسه‌ها مغزی به نسبت بزرگ و پیچیده دارند که با استفاده از آن می‌توانند اطلاعاتی را که به طور مسلسل‌وار از طریق گیرنده‌های حسی دریافت می‌کنند پردازش و تفسیر کنند. مغز کوسه‌ها از نظر اندازه و عملکرد شبیه به مغز موجوداتی مانند پستانداران و پرندگانی است که از آنها به عنوان موجوداتی پیشرفته در مقایسه با دیگر موجودات زنده نام برده می‌شود.

اما یکی از ویژگی‌های عجیب و منحصر به فرد کوسه‌ها این است که این موجودات از یک حس ششم برخوردارند و با استفاده از آن میدان‌های الکتریکی که در آب وجود دارد را احساس می‌کنند. میدان‌های الکتریکی که در دریاها ایجاد می‌شود می‌تواند ناشی از میدان مغناطیسی زمین، جریان‌های اقیانوسی مانند جریان آب گرم گلف استریم، شکستگی یا غرق شدن کشتی‌ها یا حرکت حیوانات باشد.

حس ششم این موجودات به آنها این توانایی را می‌دهد تا حتی کوچک‌ترین علائم و نشانه‌ها که می‌تواند نوسانات ناشی از ضربان قلب یک ماهی در اعماق آب باشد را نیز به آسانی ردیابی کنند. ممکن است کوسه‌ها از اطلاعاتی که از طریق این حس دریافت می‌کنند، برای جهت‌یابی هنگام مهاجرت از یک منطقه به منطقه دیگر استفاده کنند.

ندا جوادهراتی

منبع: Indianapublic

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها