تماس با سیب

حسن ـ خ: پسری 17 ساله هستم و برای درمان جوش‌های صورت خود تمام راه‌ها را امتحان کرده‌ام، اما از هیچ‌کدام نتیجه نگرفته‌ام. علت درمان نشدن جوش‌های من چیست؟
کد خبر: ۴۵۳۱۹۱

آکنه که به جوش غرور جوانی موسوم است در واقع به معنای التهاب مزمن غدد چربی که در پیاز موها قرار دارند، است. جوش غرور بیشتر در زمان بلوغ بین سنین 14 ـ 12 سالگی شروع می‌شود و در طول سنین جوانی ادامه دارد و ممکن است در بعضی افراد در سنین بالاتر هم ادامه یابد.

علت بروز جوش‌های غرور جوانی به چند عامل وابسته است؛ یکی از مهم‌ترین این عوامل تغییرات هورمونی در سنین بلوغ است و عامل دیگر سطح چربی پوست است که تحت تأثیر هورمون‌های جنسی افزایش می‌یابد. از علل دیگر، برخی عوامل میکروبی هستند که به طور معمول در سطح پوست وجود دارند. در این میان عوامل وراثتی هم در بروز این جوش‌ها دخیل هستند، به همین دلیل در بعضی خانواده‌ها جوش غرور شایع‌تر است. مصرف موضعی بعضی کرم‌ها یا بعضی داروهای خوراکی نیز ممکن است سبب ایجاد جوش در صورت یا بدن شوند.

برای درمان ضایعات پوستی، باید تنها به دستورات پزشک معالج خود عمل کنید، نه به دستوراتی که توسط اقوام و دوستان یا کسانی که سررشته پزشکی ندارند، ارائه می‌شوند. همچنین از دستکاری جوش‌ها جدا اجتناب کنید، چراکه این کار باعث جاگذاری ضایعات به صورت گودی‌هایی نامنظم و گاه تغییر رنگ‌های نامناسب یا کدر می‌شود.

در این میان این اصل مهم را همیشه رعایت کنید و به ادامه درمان خود اهمیت دهید در واقع به این‌که این ضایعات به هر ترتیب در سنین بالا ممکن است خود به خود خوب شود، نباید اکتفا کرد زیرا رها کردن روند درمان، باعث ایجاد تغییرات ناخوشایند در پوست می‌شود. در نقطه مقابل باید به دستورات پزشک دقیقا عمل کنید. این دستورات معمولا شامل نحوه شستشوی پوست و مصرف محلوهای آنتی‌بیوتیکی (که غلظت و نوع آنها باید توسط پزشک معالج متناسب با پوست و ضایعه بیمار تعیین شود) است و گاه لازم است از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای موضعی دیگری که پزشک صلاح می‌داند، استفاده کرد.

فراموش نکنید که از ادامه بی‌رویه نسخه پزشک به طور خودسرانه اجتناب کنید چراکه این کار نه تنها سبب بهبود جوش‌های صورت شما نمی‌شود بلکه عوارض بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها