ذخایر مخزن جدید کشف شده می‌تواند به مدت 10 سال گاز کشور را تامین کند

کشف بزرگ‌ترین ذخیره گازی ایران در خزر

ایران پس از 2 سال حفاری اکتشافی در دریای خزر با موفقیت به یک میدان بزرگ گازی در این دریا با حجم بسیار بالای ذخایر هیدروکربوری دست یافت که میزان ذخایر آن یک تریلیون و 415 میلیارد متر مکعب برآورد شده و در صورت باقی ماندن میزان مصرف به وضعیت فعلی برای 10 سال متوالی می‌تواند کل گاز مورد نیاز کشور را تامین کند.
کد خبر: ۴۴۵۶۳۶

به گزارش خبرنگار جام‌جم، پس از سال‌ها مطالعه و بررسی ایران برای نخستین بار به یک میدان بزرگ گازی در دریای مازندران دست یافت و روز گذشته رستم قاسمی، وزیر نفت با اعلام این خبر روز تاریخی مهمی را در تاریخ صنعت کشور رقم زد.

می‌توان گفت با کشف جدید ایران در محاصره آب‌های شمال و جنوب و ذخایر هیدروکربوری غنی قرار گرفته و اکتشاف گاز در دریای خزر یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای مهندسی مطالعات و اکتشاف نفت در کشور است.

حفاری در دریای خزر که جزو آب‌های عمیق به شمار می‌رود دارای عملیاتی پیچیده، دشوار و پرهزینه است که ایران با صرف هزینه 600 میلیون دلاری طی دو سال گذشته توانست به این موفقیت بزرگ در منطقه آب‌های متعلق به خود دست یابد. پیش از این ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان به ترتیب بیشترین تولید را از ذخایر نفت و گاز خزر داشتند.

قاسمی درباره موقعیت جغرافیایی این مخزن 50 تریلیون فوتی که معادل یک تریلیون و 415 میلیارد متر مکعب گاز در خود جای داده است، گفت: این مخزن که در منطقه آب‌های ایران واقع شده و مشترک نیست و عملیات اکتشاف در عمق 700 متری دریا صورت گرفته طی حفاری 2400 متری به آن دست یافته‌ایم. به گفته وزیر نفت، به دنبال این اکتشاف بلوک‌های دیگری نیز وجود دارد که در مرحله مطالعه و اکتشاف قرار دارند.

به دلیل ویژگی‌های خاص عملیات حفاری در آب‌های عمیق در منطقه خاورمیانه این تکنولوژی و فناوری در این منطقه فقط متعلق به ایران است.

به اعتقاد کارشناسان، با اکتشاف نفت و گاز در دریای خزر، منطقه شمال ایران دچار دگرگونی‌های ساختاری و اقتصادی گسترده‌ای خواهد شد.

پیش از این در سال‌های گذشته شرکت‌های خارجی چینی و برزیلی به تعهدات خود درخصوص انجام عملیات حفاری اکتشافی و نصب دکل‌ها در دریای خزر عمل نکردند و از 2 سال پیش شرکت نفت و گاز خزر با استفاده از توانمندی داخلی توانست شناور ایران ـ البرز را در سکوی امیرکبیر در عمق آب‌های دریای خزر نصب کند.

علی اصولی، مدیرعامل نفت خزر در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم درباره حجم ذخایر گازی خزر گفت: در مرحله اول وارد زاویه اکتشاف مخزن شدیم و پس از نمودارگیری و آزمایش‌های اولیه، نمونه‌گیری و محاسبه گمانه‌زنی‌های اولیه باید به برآورد قطعی از حجم ذخایر مخزن برسیم که در حال حاضر به آن نرسیده‌ایم، ولی براساس برآوردی که از ساختارهای ذخایر احتمالی دریای خزر صورت گرفته حجم ذخایر ایران بیش از آن چیزی است که سال‌های گذشته شرکت نفت بی‌پی و موسسه بین‌‌المللی انرژی اعلام کرده‌اند.

به گفته اصولی، حجم ذخایر گازی ایران در خزر از بلوک اکتشافی جدید 50 تریلیون فوت مکعب (یک تریلیون و 415 میلیارد مترمکعب)‌ است که احتمالا بلوک مزبور حدود 8 میلیارد بشکه نفت نیز در خود جای داده باشد.

با این حال، مدیرعامل شرکت نفت خزر تاکید دارد ذخایر احتمالی بلوک اکتشافی جدید چند برابر ذخایر خزر باشد که پس از انجام آزمایش‌ها و نمونه‌گیری‌های بعدی حجم دقیق آن اعلام خواهد شد.وی تصریح کرد: مطالعات زمین‌شناسی و ژئوشیمیایی گسترده‌ای در دریای خزر برای دستیابی به ذخایر نفت و گاز صورت پذیرفته است.

به گفته وی، آمارهایی که شرکت نفتی انگلیسی بی‌پی و موسسه بین‌المللی انرژی (IEA)‌ درباره سهم جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان از ذخایر نفت و گاز عنوان کرده بودند مستند نبوده و از دیدگاه ایران مخدوش است، زیرا در این آمارها منابعی که در خشکی، ساحل و دریا وجود دارد محاسبه شده است و چندان قابل اعتماد نیست.

پیش از این براساس مطالعات بی‌پی و IEA، ایران در خزر 11 تریلیون فوت مکعب ذخایر هیدروکربوری داشت که اکتشاف جدید خط بطلان بر این مطالعات می‌کشد.

میدان گازی پارس جنوبی در جنوب کشور دارای 14 تریلیون مترمکعب گاز است که 24 فاز برای تولید روزانه 790 میلیون مترمکعب گاز از آن تعریف شده که در حال اجراست.

میزان مصرف گاز سال گذشته در ایران 142 میلیارد مترمکعب اعلام شده است که در صورت باقی بودن میزان فعلی مصرف، میدان جدید کشف شده قادر به تامین گاز کل کشور به مدت 10 سال خواهد بود.براساس این گزارش، هرچند به گفته وزیر نفت، مخزن جدید که هنوز نامگذاری نیز نشده است در آب‌های منطقه ایران و در منتهای مرز آبی واقع شده و مشترک نیست، اما با وجود موقعیت بزرگ حاصل شده بیم آن می‌رود که در صورت عدم سرمایه‌گذاری بموقع برای بهره‌برداری تجاری از این میدان، سایر کشورهای همسایه در منطقه دریای خزر به منابع عظیم ذخایر ایران دست‌اندازی کنند.در حال حاضر قطر در میدان مشترک گاز پارس جنوبی بیشتر از ایران گاز برداشت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها