نبی‌لو به جام‌جم آنلاین خبر داد:

پنج درصد مسلمانان هم زکات نمی‌دهند

در حالی که اسلام با تکیه بر معارف قرآنی، زکات را به عنوان یکی از راه حل های پایدار جهت ریشه کن کردن فقر معرفی کرده است اما حسین نبی لو، رئیس ستاد زکات کشور معتقد است که در کشورهای اسلامی، حتی پنج درصد از مردم هم زکات اموال خود را پرداخت نمی‌کنند.
کد خبر: ۴۴۴۷۶۶

اخیرا به ابتکار و همت جمهوری اسلامی ایران، "ستاد بین المللی زکات کشورهای اسلامی"  شکل گرفته است.

این ستاد با همکاری برخی از کشورهای اسلامی، درصدد است که فریضه زکات را همپای نماز در سایر ممالک اسلامی نهادینه کند.

دبیرخانه این ستاد بین المللی، فعلا در کشور مالزی مستقر است و ریاست ستاد به صورت دوره ای در بین کشورهای عضو جابجا می شود.

در حال حاضر بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون مسلمان در جهان زندگی می کنند و به تعبیر دیگر می توان گفت که تقریبا از هر چهار نفر در جهان، یک نفر مسلمان است.

با وجود این جمعیت پرشمار و پراکندگی گسترده در سراسر نقاط زمین، اغلب کشورهای مسلمان از جمله فقیر ترین کشورهای جهان هستند.

در حالی که اسلام با تکیه بر معارف قرآنی، زکات را به عنوان یکی از راه حل های پایدار جهت ریشه کن کردن فقر معرفی کرده است اما حسین نبی لو، رئیس ستاد زکات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار«جام جم آنلاین» معتقد است که در کشورهای اسلامی، حتی پنج درصد از مردم هم زکات اموال خود را پرداخت نمی کنند.

"قصد داریم با فعالیت گسترده در این ستاد بین المللی، سازمانی شبیه اوپک را ایجاد کنیم که به طور جدی، موضوع زکات در کشورهای اسلامی را پیگیری کند. درواقع ما به دنبال این هستیم که زکات، به عنوان واجب اول در دنیای اسلام احیا شود."

نبی لو در ادامه از وضعیت پرداخت زکات در کشورهای اسلامی انتقاد کرد و گفت: بیشترین آمار فقرا در کشورهای اسلامی پراکنده است و این نشان می دهد که اگر مردم مسلمان جهان، فریضه زکات را به درستی اجرا کرده بودند، ما در حال حاضر مسلمان فقیر و گرسنه نداشتیم.

"در همین راستا، صندوق بین المللی زکات را تشکیل داده ایم که این صندوق، زیر مجموعه سازمان کنفرانس اسلامی است. فقر زدایی از محلات فقیر نشین، اولویت اصلی ما برای ادامه کار در این ستاد است."

رئیس ستاد زکات کشور در خصوص وضعیت فعلی انجام این فریضه در کشور عنوان کرد: در حال حاضر، بالغ بر60 میلیارد تومان به حساب ستاد زکات کشور پرداخت شده است. البته طبیعی است که مردم ایران، بسیار بیشتر از این مبالغ، زکات واجب خود را به فقرا پرداخت کرده اند. مثلا ما  درخصوص زکاتی که مردم به صورت حضوری به فقرا پرداخت کرده اند، آماری نداریم.

" پرداخت زکات در سال جاری، نسبت به سال گذشته 4 درصد در کشور رشد داشته است. با وجود این که امسال در کشورمان خشکسالی داشتیم و بانک ها هم هنوز پول گندم بسیاری از کشاورزها را پرداخت نکرده اند اما با این وجود پیش بینی می کنیم که رقم پرداخت زکات در سال جاری تا مرز 100 میلیارد تومان نیز افزایش یابد."

وی با بیان این که فقرا باید در اولویت مصرف زکات باشند، تاکید کرد: 30 درصد از مبالغی را که دریافت می کنیم، صرف فقرا و باقیمانده آن صرف امور عمرانی می شود.

"معتقدم که در صورت پیگیری بیشتر مسوولان، پرداخت زکات می تواند سیر صعودی به خود بگیرد. اما متاسفانه مسوولان در این حوزه کم کاری می کنند . مثلا به ندرت شاهد هستیم که از پرداخت کنندگان زکات در کشور تقدیر شود."

با وجود توصیه اکید قرآن مجید مبنی بر اقامه همزمان نماز و زکات، انتظار افزایش میزان زکات در کشورهای اسلامی، نباید انتظار نابجایی تلقی شود.

ذکر این نکته از اعجاز کلامی قرآن هم خالی از لطف نیست که کلمه زکات 32 مرتبه  و کلمه برکت نیز دقیقا 32 مرتبه در قران کریم ذکر شده است.

گمانه زنی های مسوولان کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز حاکی از این است که در سال جاری، مبالغ زکات پرداخت شده توسط هم وطنان ما بسیار افزایش یابد و در همین راستا، این کمیته پیش بینی می کند که امسال بیش از 200 میلیارد تومان زکات در سراسر کشور جمع آوری شود.

امین جلالوند – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها