این هواپیمای آمریکایی هم‌اکنون در اختیار ایران است

نگرانی آمریکا از دستیابی ایران به اطلاعات هواپیمای جاسوسی

انتشار خبر سرنگون شدن هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا توسط پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در شرق کشور، واکنش‌ها و بازتاب‌های زیادی از سوی رسانه‌های غربی و منطقه‌ای و همچنین مسوولان ناتو به همراه داشت. خبر سرنگونی این هواپیمای آمریکایی را عصریکشنبه، یک مقام آگاه نظامی کشورمان اعلام کرد.به گفته این مقام نظامی، این پهپاد (هواپیمای بدون سرنشین) از نوع پهپادهای پیشرفته جاسوسی آمریکایی و از نوع «RQ 170» است.
کد خبر: ۴۴۴۵۶۱

این مقام آگاه نظامی خاطرنشان کرد: براساس آخرین خبرهای دریافتی از شرق کشور، این پهپاد سرنگون شده با اندکی خسارت هم‌اینک در اختیار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.وی یادآور شد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با کنترل مناسب فضای کشور و تسلط اطلاعاتی نیروهای مسلح، واحدهای جنگ الکترونیک و پدافند هوایی موفق شدند با اقدامات عملیاتی خود این پهپاد(پرنده هدایت پذیر از دور) را که به طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزان خارج ساخته و آن را سرنگون کنند.

این مقام نظامی کشورمان با بیان این‌که این اقدام یک تجاوز آشکار به مرزهای هوایی جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: اقدامات عملیاتی و الکترونیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه پرنده‌های متجاوز به مرزهای کشور محدود نخواهد ماند.بیانیه‌ای که پس از انتشار این خبر از سوی فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان صادر شد نیز به نوعی خبر مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران را تایید و اذعان داشت که این هواپیما از کنترل نیروهای آمریکایی خارج شده بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری آلمان در این بیانیه اعلام شد هواپیمای بدون سرنشینی که ایرانی‌ها به آن اشاره می‌کنند ممکن است یک هواپیمای شناسایی بدون سرنشین آمریکایی باشد که در غرب افغانستان پرواز می‌کرده است.

براساس این بیانیه‌ اپراتورهای این هواپیما پس از خارج شدن از کنترل و مفقود شدن آن در هفته گذشته در حال کار کردن برای تشخیص موقعیت آن بوده‌اند.همچنین خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: یکی از مقامات عالی‌رتبه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که خواست نامش فاش نشود، در اظهاراتی سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا در شرق ایران را تایید کرد.

وی در این رابطه گفت: هنوز معلوم نیست که این هواپیما در یک اقدام خصمانه و عملیات نظامی سرنگون شده باشد.

همچنین خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس از ابراز نگرانی مقامات آمریکایی نسبت به احتمال دستیابی تهران به اطلاعات محرمانه چنین هواپیماهایی خبر داد.

این مقام‌ها که آسوشیتدپرس نامی از آنها نبرده، می‌گویند: ایران با دستیابی به این هواپیمای بدون‌سرنشین رادارگریز ممکن است به اطلاعات طبقه‌بندی شده درباره این نوع هواپیماها دست یافته باشد.

بازتاب خبر در رسانه‌های خارجی

رسانه‌های خارجی بلافاصله پس از انتشار خبر سرنگونی این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به بازتاب آن پرداختند.

این رویداد از دیدگاه برخی رسانه‌ها و تحلیلگران حتی آنقدر مهم بود که ابراز نگرانی کردند که انتشار این خبر در آستانه برگزاری اجلاس «بن 2» که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گذشته برگزار شد این اجلاس را تحت‌الشعاع قرار دهد.

به عنوان مثال، رویترز در گزارشی پیرامون اجلاس «بن 2» که برای نشان دادن حمایت کشورهای دنیا از روند احیای افغانستان در آلمان تشکیل شد اعلام کرد که ممکن است این اجلاس تحت‌الشعاع سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی قرار بگیرد.این خبرگزاری به نقل از یکی از مقامات افغانستان نوشت که شناسایی و سرنگونی این هواپیما در زمان بدی اتفاق افتاده است و امیدوارم بر کنفرانس «بن 2 » و بر نقش سازنده ایران تاثیر نگذارد.

رویترز همچنین نوشت: ایران پیش از این یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا را در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای فردو سرنگون کرده بود.به دنبال انتشار این خبر، رسانه‌های افغانستان نیز به نقل از مقامات دفاعی جمهوری اسلامی ایران گزارش دادند که این هواپیمای جاسوسی، توسط نیروهای ارتش ایران در شرق این کشور ساقط شده و با اندکی خسارت در اختیار آنان قرار گرفته است.خبرگزاری آلمان نیز با اعلام خبر سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا از نوع «RQ170 » در شرق کشور، گزارش داد براساس گزارش منابع دولتی، این هواپیما حریم هوایی ایران را نقض کرده است.

آسوشیتدپرس هم نوشت که نیرو‌های مسلح ایران توانستند یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را ساقط کنند. در این گزارش آمده است: این هواپیما اکنون در اختیار نیرو‌های مسلح ایران است.شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی نیز ساقط ‌شدن هواپیمای بدون سرنشین آمریکا توسط نیرو‌های ایرانی را بازتاب داد و افزود: واحد‌های جنگ الکترونیک و پدافند هوایی ایران موفق شدند پس از کنترل هواپیما، آن را به زمین بنشانند.همچنین خبرگزاری ریانوستی روسیه درباره این هواپیما نوشته است که این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، هواپیمایی است که بسختی قابل رویت است و آمریکا از این هواپیمای بدون سرنشین برای حمایت از فرماندهانی که در طول جنگ به اطلاعات نیاز دارند استفاده می‌کند و ایران این هواپیمای بدون سرنشین را با حداقل آسیب سرنگون کرده است.

اطلاعات بسیار اندک موجود از این هواپیما

خبرگزاری فارس درباره جزئیات این هواپیمای جاسوسی گزارش داد: ارتش آمریکا و سرویس اطلاعات و جاسوسی این کشور (سیا)‌ از این نوع هواپیماها در افغانستان برای جمع‌آوری اطلاعات از ایران و پاکستان استفاده می‌کند و دولت آمریکا پیش از این اعتراف کرده بود که از این نوع هواپیما برای تعقیب و تحت پیگرد قرار دادن اسامه بن‌لادن و ارائه حمایت‌ها و پشتیبانی‌ اطلاعاتی به نیروهای ویژه آمریکا استفاده کرده و به این وسیله نیروهای آمریکایی موفق شدند، بن‌لادن را در منزلش ترور کنند.با این‌که این هواپیما از سال 2007 در نیروی هوایی ارتش آمریکا مورد استفاده و بر فراز کره شمالی جهت تحت‌نظر قرار دادن برنامه هسته‌ای و موشکی آن مورد آزمایش قرار گرفته، اطلاعات موجود از آن همچنان بسیار کم و اندک است، حتی تصویر واضحی از این هواپیما وجود ندارد. اطلاعاتی که تاکنون از این هواپیما در اختیار است، صرفا به قدرت پرواز این هواپیما در ارتفاع 50 هزار پایی (حدود 17 کیلومتر) و داشتن توامان 2 سیستم پیگیری راداری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها