تالاب هورالعظیم سرسبز می‌شود

طرح ساماندهی هورالعظیم به عنوان مرز آبی ایران و عراق با حضور معاون وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۴۳۱۶۰۶

به گزارش فارس، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در مراسم بهره‌برداری از این طرح اظهار کرد: پس از چند سال تلاش موفق شدیم با یک طرح کامل و جامع مهندسی، هم هور حوزه کشور را ساماندهی کرده و هم با سرریزهایی که پیش‌بینی شده، در برخی مناطق، آب منطقه هور عراق را آبیاری کنیم.

محمدرضا عطارزاده اجرای طرح ساماندهی تالاب هورالعظیم را در توسعه روابط 2 کشور ایران و عراق موثر دانست و افزود: محل اجرای طرح، یکی از نقاط خیزش گرد و غبار بر اثر وزش بادهای موسمی به سمت خوزستان است که اکنون پس از ساماندهی، در منطقه ایران سرسبزی نسبتا خوبی حاصل شده و امیدواریم با هماهنگی در حال انجام با مقامات عراقی و به دنبال آن رهاسازی آب از بالادست، هورالعظیم در محدوده عراق نیز سرسبزی خود را بازیابد.

وی درباره موانع و مشکلات پیش‌رو تصریح کرد: کشور عراق پس از محدودسازی دجله و فرات در بالادست باعث شد آب روان به سمت هورالعظیم قطع شود.

این مقام مسوول در وزارت نیرو خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح ساماندهی، اکنون محدوده مربوط به حوزه ایران سرسبز و پرآب است، اما در محدوده عراق به‌رغم مباحث صورت گرفته، پیاده‌سازی طرح جامع و بویژه رهاسازی سهم آب هورالهویزه از سوی عراق عملی نشده که می‌بایست به سرعت حل شود.

عطارزاده همچنین سرسبزی منطقه و اشتغالزایی موثر برای مردم دو کشور ایران و عراق را از پیامدهای بارز اجرای این طرح برشمرد.

مدیر طرح‌های حوزه جنوب کرخه سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: طرح ساماندهی تالاب هورالعظیم با هدف کلی کنترل سطح و عمق تالاب برای استفاده بهینه از منابع آبی و فراهم کردن زمینه‌های اشتغال در بخش‌های کشاورزی، دامپروری، گاومیش‌داری، پرورش آبزیان و صنایع جانبی اجرا شده است.

بهنام صادقی اضافه کرد: دایک مرزی از چزابه تا طلائیه به طول ۱۰۴ کیلومتر در دو بخش از جنوب در سال ۱۳۷۹ و در شمال از سال ۱۳۸۵ آغاز شد.

اجرای این طرح بالغ بر ۶۵۰ میلیارد ریال از محل درآمدهای عمومی هزینه دربرداشته است.

تالاب هورالعظیم در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان اهواز، در منطقه دشت آزادگان در استان خوزستان واقع شده است. تالاب هورالعظیم حدود 3000 کیلومتر مربع وسعت دارد، که یک‌هزار کیلومتر مربع آن در کشور ایران و 2000 کیلومتر مربع از آن در کشور عراق است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها