عادلانه نبودن نرخ خرید تضمینی سیب زمینی و قیمت گذاری پایین آن از سوی دلالان ، کشاورزان را ناامید کرده است

سیب زمینی روی دست کشاورزان باد می‌کند

در حالی که استان گلستان با تولید نیاز یک ماه کشور به محصول سیب‌زمینی، یکی از قطب‌های اصلی تولید این محصول در کشور به شمار می‌رود و از معدود مناطقی است که در یک سال زراعی در 3 سیکل بهاره، تابستان و پاییزه با تولید 130 تا 150 هزار تن، کشت این محصول در آن انجام می‌گیرد، اما کشاورزان این مناطق هنگام برداشت محصولات خود با مشکلات متعددی همچون فروش نرفتن محصولات، سودجویی دلال‌ها و واسطه‌ها مواجه هستند. این روزها نیز با آغاز فصل بهاره برداشت سیب‌زمینی در این استان و در حالی که هنوز نیمی از محصول سیب‌زمینی گلستان برداشت نشده است، قیمت بسیار پایین خرید این محصول توسط دلال‌ها و واسطه‌ها از یک سو و اعلام قیمت خرید تضمینی از سوی دیگر باعث ناراحتی و نگرانی کشاورزان شده است.
کد خبر: ۴۰۹۶۸۴

سودجویی دلال‌ها و واسطه‌ها

برداشت سیب‌زمینی بهاره استان گلستان زمانی شروع می‌شود که در هیچ کجای کشور هنوز برداشت شروع نشده است، اما کشاورزان برای فروش و عرضه محصولاتشان اکنون با مشکل مواجه هستند.این میزان محصول از 6000 تا 8000 هکتار اراضی کشاورزی گلستان برداشت می‌شود و افت قیمت محصول در روزهای اخیر، ناراحتی شدید کشاورزان را به همراه داشته است.

درحالی که در روزهای اخیر قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی در بازارهای گلستان بین 330 تا 500 تومان گزارش شده است، به گفته کشاورزان، قیمت خرید محصول در سر مزرعه به ازای هر کیلوگرم 130 تا 170 تومان است که این قیمت به هیچ وجه پاسخگوی هزینه‌های تولید نیست، آنها می گویند: هر کیلوگرم محصول سیب زمینی برای تولیدکننده حدود 200 تا 220 تومان هزینه دارد و قیمت‌هایی که اکنون در مزرعه برای خرید مطرح می‌شود، بسیار اندک است.

در حال حاضر بیشترین سود نصیب دلال‌ها و واسطه‌ها می‌شود و هزینه‌های کارگری کشاورزان و فعالان این عرصه نیز تامین نمی‌شود.

یکی از کشاورزان که اکنون محصول سیب‌زمینی‌اش در مزرعه تلنبار شده و در حال از بین رفتن است، می‌گوید: تمام دلخوشی ما کشاورزان پس از چند ماه تلاش و زحمت کشیدن، فروش رفتن محصولاتمان است ولی با وضعیت کنونی بازار سیب‌زمینی و سودجویی دلال‌ها امیدی به جبران زحمت‌هایمان و فروش محصولمان به قیمت واقعی نداریم و باید شاهد خراب‌شدنشان باشیم.

قیمت خرید تضمینی عادلانه نیست

قیمت پایین سیب‌زمینی و وجود دلال‌ها در روزهای اخیر در حالی باعث نگرانی کشاورزان شده بود که اعلام قیمت خرید تضمینی این محصول از طرف سازمان تعاون روستایی نیز شوکی به آنها وارد و ناراحتی آنها را دو چندان کرد.جمعی از کشاورزان گلستان با انتقاد از پایین بودن قیمت خرید تضمینی سیب‌زمینی، خواهان تجدید نظر و افزایش قیمت اعلام شده هستند.

به گفته این کشاورزان، قیمت اعلام شده نصف هزینه‌های تولید است و کشاورزان در صورت فروش محصول با این قیمت متضرر می‌شوند.در عین حال برخی کشاورزان اعلام کرده‌اند، محصولمان را با قیمت 130 تومان به فروش نمی‌رسانیم.

براساس مصوبه شورای اقتصاد، قیمت خرید تضمینی در گلستان، 130 تومان است . با این مصوبه، سیب‌زمینی برای اولین بار در استان گلستان از سوی سازمان تعاون روستایی به صورت نامحدود خرید تضمینی می‌شود.

اعلام نرخ خرید تضمینی 130 تومان به ازای هر کیلوگرم سیب‌زمینی در حالی است که قیمت این محصول در بازار بین 300 تا 400 تومان گزارش شده است.رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این زمینه گفت: شورای اقتصاد مصوب کرده است، سازمان تعاون روستایی سیب‌زمینی کشاورزان را با قیمت 130 تومان به صورت نامحدود خریداری کند.

رمضانعلی جعفری افزود: برای خرید تضمینی سیب‌زمینی تا به ‌حال دستورالعمل ابلاغی نداشتیم و از این پس مقرر شد این کار صورت گیرد. با این کار مشکل برخی کشاورزان حل می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان گفت: این قیمت شاید مورد نظر و عادلانه نباشد ولی شورای اقتصاد قیمت کف را در نظر گرفته است تا کشاورز ضرر نکند.

وی افزود: سقف بازار سیب‌زمینی استان در روز 2000تن است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا بیش از این میزان وارد بازار نشود. الان به دلیل گرمای هوا روزانه بیش از 3000 تن سیب زمینی برداشت می‌شود و این مقدار سقف بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی از کشاورزان خواست تا در برداشت محصول عجله نکنند.از سوی دیگر ، مسوول امور زراعت جهاد کشاورزی گلستان،‌ فرصت کشاورزان برای برداشت و عرضه محصولشان را تنها یک ماه عنوان کرد و به «جام‌جم» گفت: ما متولی تامین سیب‌زمینی کشور در فاصله زمانی 20 اردیبهشت تا 20 خرداد هستیم و در صورت برداشت پیش یا پس از این موعد شاهد ورود سیب‌زمینی استان‌های دیگر به بازار و افت قیمت آن خواهیم بود.

محمدی با بیان این‌که برنامه‌ریزی ما برای برداشت و عرضه محصول در این بازه زمانی، به طور متوسط روزانه 4000 تن سیب‌زمینی است، ‌افزود: سهمیه ما برای سطح زیر کشت سیب‌زمینی 6000 هکتار در سال جاری بود که ما با مراقبت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم سطح زیر کشت را به 5556 هکتار رساندیم.

کشاورزان بی‌تقصیرند؛ مسوولان پاسخ دهند

به گفته محمدی رعایت میزان سطح زیر کشت و برداشت مناسب و به اندازه محصول، دلیل افت قیمت را از گردن کشاورزان برداشته و آن را متوجه سایر مسوولان بویژه سازمان بازرگانی می‌کند.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین مشکل به فروش نرفتن محصول سیب زمینی، دپوی آن در برخی شهرها ازجمله تهران است و در صورتی که عرضه در کل کشور صورت بگیرد،‌ کل آن براحتی به فروش می‌رسد، تصریح کرد: مساله انتقال و توزیع مناسب این محصول در کل کشور و به تبع آن اصلاح قیمت، به عهده اداره بازرگانی است در حالی که ما متولی ارتقای کمی و کیفی محصول هستیم و در این زمینه کوتاهی نکرده ایم به طوری که با وارد کردن بهترین بذر به استان و انجام بازرسی‌های متعدد و دیگر اقدامات، میزان متوسط تولید در هر هکتار را از 22 تن در سال گذشته به 25 تن در سال جاری افزایش دادیم. در همین حال نماینده گلستان در مجلس، از پیگیری این مساله در مجلس و ارائه تذکری در این باره به وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و به جام‌جم گفت: ما به دولت پیشنهاد دادیم که قیمت خرید تضمینی را به میزانی تعیین کند که به نفع کشاورزان باشد و نه دلال‌ها و واسطه‌ها.

طاهری با بیان این‌که ما نیز با قیمت 130 تومان در نظر گرفته شده موافق نیستیم و برای تغییر آن تلاش خواهیم کرد، افزود: البته این قیمت مورد قبول نماینده انجمن سیب‌زمینی کاران استان قرار گرفته است که این نشانه عدم یکدستی و هماهنگی در این انجمن و همراه نبودن آنها با کشاورزان است.

فاطمه مرادزاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها