کتب آموزشی ساماندهی می شود

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ابلاغ «طرح سامان‌بخشی کتاب‌های آموزشی» از سوی رئیس جمهور، گفت: بر اساس این طرح، از ورود کتاب‌های آموزشی و کمک ‌آموزشی فاقد مجوز به مدارس جلوگیری می‌شود.
کد خبر: ۴۰۸۸۳۴

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان امروز در حاشیه مراسم اختتامیه دور‌ه‌های آموزشی کارشناسان و مؤلفان وزارت معارف جمهوری اسلامی افغانستان در جمع خبرنگاران در خصوص سرنوشت «طرح سامان‌بخشی کتاب‌های آموزشی» اظهار داشت‌: این طرح از حدود یک ماه پیش با امضای رئیس جمهور به ما ابلاغ شده است که امیدواریم طی دو الی سه هفته آینده دستورالعمل اجرایی آن تدوین شود.

وی درباره تاثیر این طرح بر کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی بیان داشت: در آئین‌نامه این طرح پیش‌بینی شده است که تولیدکنندگان این آثار باید از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی «مجوز استاندارد» بگیرند که در این صورت اجازه خواهند داشت تا آثار خود را به طور رسمی در مدارس نیز توزیع کنند.

حجت‌الاسلام محمدیان افزود: آثاری که مجوز استاندارد را دریافت نکنند، از نظر ما کتاب آموزشی تلقی نمی‌شوند و اجازه ورود به مدرسه را نیز نخواهند داشت و براساس دستورالعملی که رئیس جمهور ابلاغ کرده است، وزارت ارشاد باید جلوی انتشار این کتاب‌ها را بگیرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص وضعیت تحصیل دانش‌آموزان خارجی از جمله دانش‌آموزان افغانی در ایران،‌ گفت: دانش‌آموزان خارجی در ایران می‌توانند سه نوع مدرسه را برای تحصیل انتخاب کنند که بر این اساس، نوع اول مدارسی هستند که متعلق به نظام آموزشی کشور خودشان است و این مدارس نیز با کسب مجوز از آموزش و پرورش ایران دایر شده‌اند.

وی عنوان کرد: نوع دیگر «مدارس بین‌المللی» است که دو مدرسه بین‌المللی در تهران داریم و اتباع فاقد مدرسه در ایران می‌توانند در این مدارس به تحصیل بپردازند و در نهایت، مدارس نوع سوم مدارس ایرانی است که برای اتباع کشورهایی است که زیاد بوده و احتمالاً مقیم ایران هستند؛ در این صورت اتباعی که پروانه اقامت در ایران داشته باشند، در مدارس ایرانی مشغول به تحصیل می‌شوند.

حجت‌الاسلام محمدیان تأکید کرد: برخی از دانش‌آموزان خارجی هستند که والدین آنها به طور قانونی در ایران اقامت ندارند که در رابطه با آنها نیز با تسهیلاتی که فراهم شده است و این امکان وجود دارد که در مدارس ایرانی حضور داشته باشند تا از تحصیل بازنمانند اما والدین آنها باید تکلیف خود را مشخص کنند که پروانه اقامت بگیرند یا به کشور خود بازگردند.

 تلاش برای ایجاد مدرسه ایرانی ـ افغان در کشور افغانستان

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در رابطه با جزئیات طرح ایجاد مدارس «ایرانی ـ افغان» در افغانستان، گفت: طرح ما این است که 5 مدرسه ایرانی افغان را دایر کنیم که به صورت «غیردولتی» و در تمام مقاطع با شیوه مجتمع اداره می‌شوند.

وی تصریح کرد: کسانی که در افعانستان این آمادگی را دارند که به صورت بین‌المللی یا براساس نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران به تحصیل بپردازند، در مدارس ایرانی افغان تحصیل خواهند کرد. هزینه ایجاد مدارس به طور مشترک میان دو کشور تأمین می‌شود و معلمان آنها نیز «بومی» هستند اما از نظام آموزشی ایران تبعیت می‌کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره ارائه درس «نقد رسانه‌ها» در دبیرستان اظهار داشت: محتوایی را برای این درس آماده کرده‌ایم که امیدواریم در چارچوب «برنامه درسی ملی» این عنوان درسی جدید نیز ارائه شود.

حجت‌الاسلام محمدیان خاطرنشان کرد: در صورتی که زمینه‌ها فراهم شود، درصدد هستیم که تا سال تحصیلی 91 این ماده درسی را به دانش‌آموزان دبیرستانی ارائه کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها