معاون وزیر نفت : حادثه آتش سوزی جزئی بود اما رسانه ها آن را بزرگ کردند

ضیغمی: پالایشگاه آبادان پیش از افتتاح تست شده بود

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، حادثه آتش‌سوزی در واحد تازه راه‌اندازی شده آبادان را جزئی دانست و گفت: طی 10 روز آینده این واحد (بنزین‌سازی) دوباره در مدار تولید قرار خواهد گرفت. به گزارش «جام‌جم»، علیرضا ضیغمی همراه عبدالرضا مهربان، مدیرعامل شرکت پالایشگاه آبادان روز گذشته در نشستی خبری با تشریح جزئیات آتش‌سوزی در پالایشگاه آبادان افزود: ‌حادثه بسیار جزئی است و در مقایسه با سایر کشورها این گونه حوادث در صنعت نفت ایران اندک است، اما در این حادثه بلافاصله آتش مهار شد و هم‌اکنون متخصصان داخلی که برای اولین بار توانستند به طراحی و اجرای پروژه افزایش ظرفیت تولید بنزین در این پالایشگاه بپردازند، مشغول راه‌اندازی مجدد آن هستند که طی 10 روز آینده به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۴۰۷۲۴۶

ضیغمی درباره این حادثه تصریح کرد: در واحد مذکور تمام تست‌ها و پیش راه‌اندازی‌ها صورت گرفته بوده اما به دلیل ایجاد حرارت بالا در سیستم‌ها در روز حادثه (سوم خرداد) آتش‌سوزی در پالایشگاه ایجاد شد که بلافاصله آتش مهار شد. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش اضافه کرد: این حادثه بسیار جزئی بود و به دلیل پوشش بیمه‌ای پروژه، یک ریال برای وزارت نفت هزینه نداشت اما به دلیل حضور رئیس‌جمهور حادثه در رسانه‌ها پررنگ شد.

وی درباره عدم حضور مدیرعامل پالایشگاه آبادان در روز حادثه به تشریح جریان حادثه آن روز پرداخت و اظهار کرد: پس از افتتاح واحد پالایش در آبادان توسط رئیس‌جمهور، دقایقی بعد حادثه رخ داد و ما همراه رئیس‌جمهور داخل جلسه رفتیم و آقای مهربان (مدیرعامل پالایشگاه) به دلیل پیگیری حادثه و تشکیل ستاد بحران در مراسم سخنرانی رئیس‌جمهور حضور نیافت و حتی رئیس‌جمهور پس از حادثه قصد داشت از محل بازدید کند که حراست پالایشگاه به دلیل وجود بنزین زیاد روی زمین مانع این تصمیم شد. ضیغمی که خود ماندن در جلسه کنار رئیس‌جمهور را بر نظارت سیستم بر حادثه ترجیح داده بود، تاکید کرد: در شرح وظایف من نبود که در محل حادثه حاضر باشم زیرا موضوع به صورت سلسله‌مراتب از طریق آقای مهربان پیگیری می شد و گزارش‌ها تاکنون به صورت لحظه‌ای ارائه شده است وی در عین حال در بخش دیگری از اظهاراتش که با اعتراض خبرنگاران نسبت به عدم حضورش در محل حادثه مواجه شد، گفت: مسوولیت حادثه آبادان در حالت کلان با من است ولی به صورت جزئی موضوع را مدیرعامل پالایشگاه آبادان پیگیری می‌کند. وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران با تاکید بر این‌که واحد آسیب‌دیده تا 10 روز دیگر راه‌اندازی می‌شود تصریح کرد :برای اطمینان از این موضوع خبرنگاران می‌توانند از آن بازدید کنند.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های پالایش بویژه در آبادان توسط متخصصان داخلی تاکید کرد: پیش از این قرار بود آلمانی‌ها در نصب و راه‌اندازی کمپرسورها در پالایشگاه آبادان نظارت داشته باشند که از اجرای آن سرباز زدند اما پس از راه‌اندازی با ارسال نامه‌ای به ما نسبت به اقدام خود عذرخواهی و اعلام شگفتی کردند که باور نداشتند ایرانی‌ها بتوانند چنین پروژه‌ای را اجرا کنند.

براساس این گزارش، پالایشگاه آبادان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های جهان به شمار می‌رود که نزدیک به 100 سال قدمت دارد و هم‌اکنون با ظرفیت پالایشی 400 تا 420 هزار بشکه نفت خام در روز فعال است و یکی از مهم‌ترین واحدهای تولید بنزین بویژه بنزین سوپر در کشور به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه گزارش عملکرد شرکت متبوعش به رسانه‌ها با اعتراض به روند تحریم کشورهای غربی نسبت به صنعت نفت ایران گفت: من به هیچ وجه تحریم را قبول ندارم، زیرا آنها خود با این کار تحریم شده‌اند و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها گمان می‌کنند با شیطنت و خباثت می‌توانند جلوی پیشرفت ما را بگیرند در حالی که ما امروز در صنعت نفت خودکفا شده‌ایم و در بخش پالایش و پخش بی‌نیاز از خارجی‌ها هستیم. آنها سال گذشته برای بنزین خواب دیده بودند ولی ما توانستیم با بهره‌گیری از ظرفیت پتروشیمی، بنزین تولید کنیم و آسیبی هم به کشور وارد نشد.

ضیغمی با اشاره به این که در حال حاضر متوسط مصرف بنزین کشور 56 میلیون لیتر در روز است، میزان تولید روزانه بنزین در کشور را بدون محاسبه مواد افزودنی مانند MTBE و بنزین سوپر به آن را حدود 6/45 میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: برای سال 90 متوسط مصرف 55 میلیون لیتر پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی برخی واحدهای افزایش ظرفیت تولید بنزین مانند پالایشگاه شازند اراک به میزان 5/11 میلیون لیتر و سایر پالایشگاه‌های کشور 26 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه می‌شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره میزان واردات بنزین سوپر گفت: در حال حاضر هیچ بنزینی وارد نمی‌کنیم زیرا از ذخایر سال گذشته و تولید بنزین واحدهای پتروشیمی استفاده می‌کنیم و نیازی به واردات بنزین وجود ندارد.

ضیغمی افزود: این نوع بنزین فقط برای انجام عملیات تخلیط با بنزین تولیدی واحدهای پالایشی برای بالا بردن عدد اکتان - که در حال حاضر 87 (میزان روان سوزی بنزین)‌ است- مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به طرح‌های افزایش تولید بنزین در برنامه پنجم توسعه گفت: در برنامه پنجم توسعه تولید بنزین به حدود 100 میلیون لیتر و تولید گازوئیل از 90 به 108 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت که با اجرای این پروژه‌ها این ظرفیت به 2 برابر افزایش می‌یابد.

براساس این گزارش در این نشست خبری عبدالرضا مهربان، مدیرعامل پالایشگاه آبادان با تاکید بر این که در پیش راه‌اندازی 15 اردیبهشت‌ اشکالاتی در بخش دیگری از واحد پالایشی وجود داشت، گفت: در بخش حادثه‌دیده هیچ مشکلی وجود نداشت و بخش زیادی از تجهیزات این واحد از داخل و بقیه با استاندارد بالا از کشورهای غربی خریداری و تامین شده است.

وی با تاکید بر این که این پروژه فعالیت‌های اقتصادی پالایشگاه آبادان را موجه و بهینه می‌کند، تصریح کرد: با برنامه‌های تدوین شده، پالایشگاه آبادان نوسازی شده و اقتصاد پالایشگاه بهبود می‌یابد.

به گفته وی، در حال حاضر پالایشگاه آبادان روزانه 9 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند که با اجرای پروژه‌های افزایش ظرفیت به 18 تا 20 میلیون لیتر با استاندارد یورو 4 خواهد رسید.

در حاشیه این نشست تصاویری از مهندس محسن کمری که در حادثه پالایشگاه آبادان جان خود را از دست داد نصب شده بود.

زیبا اسماعیلی ‌/‌ گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها