تا به حال فکر کرده اید که با همین سرعتی که هر کدام از ما زباله تولید می کنیم ، چند سال دیگر تمامی کره زمین از دریاها و خشکی ها و قطب شمال و جنوب پر از زباله خواهد شد
کد خبر: ۳۹۵۷۰
و دیگر جایی برای هیچ موجود زنده ای نخواهد ماند؛
تا به حال فکر کرده اید انسان تنها موجودی است که به طور انبوه زباله تولید می کند و این در حالی است که این موجود کمترین عمر را روی کره زمین دارد؛
امروز، روز زمین پاک است؛ روزی از سال که قرار است ما به زمین فکر کنیم که تمیز است و گوشه گوشه آن زباله نیست.
ما انواع مواد را با سختی از طبیعت به دست می آوریم و آنها را به آسانی تبدیل به زباله می کنیم. در خانه ، محل کار، مدرسه و... ما در حال تبدیل مواد طبیعی به زباله هستیم.
به هر ماده زاید جامدی که در روز کارایی خود را از دست می دهد و دیگر قابل مصرف نیست ، زباله می گوییم.
چه این مواد در بخش کشاورزی ، صنعتی تولید شود چه در بخش شهری و... پسمانده های غذایی ، کارتن ، پلاستیک ، پارچه ، چرم ، چوب ، شیشه ، فلز، ضایعات پاکسازی کارخانه ها، ضایعات بسته بندی پسمانده های خطرناک ، فولاد، ضایعات موجود در پارکها، پسمانده های صنعتی ، لجن و... همه و همه روزانه حدود 40 هزار تن زباله ای را تشکیل می دهند که در بخش شهری در کشور تولید می شود.
این حجم عظیم که بخش عمده آن در شهرهای بزرگ تولید می شود، می تواند زنگهای خطر را برای همه به صدا درآورد؛ مثلا در کلانشهری مانند تهران ، 7 هزار تن زباله در روز تولید می شود، که اگر برای این حجم زباله ، مدیریت ویژه شهری و همچنین فرهنگ سازی مناسب برای مردم صورت نگیرد، دور از ذهن نیست که زباله ها تهران را در بر گیرند و محیط طبیعی این شهر را نابود سازند.
باتوجه به توسعه شهرها و افزایش جمعیت و احتیاج به مواد مصرفی و به دنبال آن افزایش ضایعات و دورریزی آنها، ضررهای زیادی بر محیط زیست وارد شده است ، از آن جمله می توان به آلودگی خاک ، آبهای سطحی و زیرزمینی ، تخریب رودخانه ها، دریاها و آبگیرها و... اشاره کرد.

مدیریت هایی که نیست
شاید خیلی ها با خود فکر می کنند که زباله ، زباله است و داشتن قوانین و وضع مقررات جدید برای زباله حرف خنده داری است ؛ اما وضعیت جوامع پیشرفته در مدیریت زباله و سودی که آنان از این ماجرا می برند، این بحث را جدی می کند.
برای به دست آمدن یک مدیریت منسجم و نظام مند نیاز به برنامه ریزی در کنترل تولید، ذخیره ، جمع آوری ، حمل و نقل و فرآیندهای دفع مواد زاید است.
این برنامه ریزی باید منطبق با اصول بهداشتی عمومی ، حفاظت از منابع طبیعی ، اقتصاد و... باشد.
با این اوصاف ، به جرات می توان گفت هنوز برنامه اصولی برای مدیریت مواد زاید در کشور وجود ندارد.
در این باره ، صدیقه ببران رئیس ستاد روز زمین پاک ، معتقد است: ما با سیستم های پیشرفته دفع زباله دنیا بسیار فاصله داریم و هنوز امکانات فناورانه مثل زباله سوزهای بیمارستانی ، تبدیل کاغذهای زباله به کاغذهای قابل استفاده ، تبدیل زباله به کمپوست و... فعال نیست و از فناوری روز دنیا بسیار دور هستیم.
وی بااشاره به سیستم بازیافت در کشور اتریش می گوید: مثلا سیستم زباله سوزی که در وسط شهر وین قرار دارد، نه تنها تولید آلودگی نمی کند، بلکه موجب تولید برق منطقه اطراف خود نیز می شود.

آشغال های قابل تفکیک
عموما همه ما در خانه یک سطل آشغال داریم که مواد غذایی ، پلاستیک ، کاغذ، پارچه و هر چیزی که به دستمان می رسد و به درد نمی خورد را در آن می ریزیم.
این مساله ابتدای امر شاید چندان با اهمیت نباشد، اما وقتی که در سطح کلانشهرها و کشور به آن نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این مساله ساده یعنی تفکیک زباله ها چه مقدار به بازیافت زباله کمک می کند.
تفکیک شیشه ، کاغذ، چوب ، پارچه ، مواد غذایی و... در زباله های هر خانه می تواند مانع بریده شدن دهها هزار درخت و به هدر رفتن سایر منابع طبیعی شود.
آمارها نشان می دهد که به طور میانگین در 4 کلانشهر کشور، 68 درصد مواد آلی ، 8 درصد کاغذ مقوا، 5 درصد پلاستیک و... زباله تولید می شود که در صورت آنالیز شدن این مواد، امکان بهره برداری مفید در کارخانه های تولید کمپوست ، کاغذ و مقوا، پلاستیک و... بالا می رود.

زباله های بیمارستانی
نوعی از زباله ها که جزو زباله های خطرناک محسوب می شود حاوی عوامل بیماری زا بوده و دفع غیراصولی آنها می تواند باعث شیوع بیماری ها شود، زباله های بیماستانی است.
این زباله ها، طیف گسترده ای از مواد کاملا عفونی و زباله های ناشی از بخشهای خدماتی و... بیمارستانی را شامل می شود.
با توجه به آلودگی محیطی گسترده ای که این مواد تولید می کنند، نیاز مبرم به سیستم های دفع و زباله سوز این زباله ها به چشم می خورد.
به گفته رئیس ستاد زمین پاک زباله سوزهای ضایعات بیمارستانی در کشور بسیار ابتدایی است و همان ها هم تعدادشان کافی نیست.
گذشته از این که در بخشهای صنعتی و کشاورزی نیز اقدامات عمده ای صورت نگرفته است.

جانوران موذی ، گازها، بیماری ها
افزایش مگسها، موشها، سگها و گربه ها و همچنین تولید گازهایی مانند دی اکسیدکربن و منواکسیدکربن و متان و... و بیماری هایی مثل اسهال های آمیبی و باسیلی ، تراخم ، حصبه ، شبه حصبه ، وبا، سل ، جذام ، طاعون و سیاه زخم نتیجه عدم جمع آوری و دفع نادرست زباله هاست.
فراموش نکنید با خرید به اندازه مواد مصرفی و عدم استفاده از کالاها و اجناس یک بار مصرف و... می توان در کاهش تولید زباله نقش بسزایی ایفا کرد.

حسین قره
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها