کلودیو پیزارو، مهاجم کهنه‌کار پرویی:

مشکل ما همنشینی با برزیل و آرژانتین بزرگ است

کلودیو پیزارو در 33 سالگی هم توانا و گلزن است و با این که وردربرمن فصل بسیار بدی را در فوتبال آلمان و اروپا پشت‌سر نهاده، اما او به رغم برخی غیبت‌های ناشی از مصدومیت توانسته‌ سیمای درخشانش را حفظ کند و همچنان زننده گل‌های حساس و متعدد برای تیم تحت رهبری طولانی مدت توماس شاف باشد. او حالا مدتی است که با عبور از مرز 140 گل و پشت سر نهادن جووانی آلبر برزیلی، بهترین گلزن خارجی تاریخ لیگ فوتبال آلمان هم برآورد می‌شود که این رقم گلزنی حتی برای یک فرد بومی در آلمان نیز تعداد قابل تحسینی به حساب می‌آید. پیزارو حالا در آستانه بازگشت به مسابقات ملی و همراهی مجدد تیم ملی پرو در دوره جدید کوپا آمریکا در خاک آرژانتین است که اوایل تابستان 2011 (1390)‌ برگزار می‌شود. در مصاحبه پیش رو پیزارو راجع به تمامی مسائل توضیحاتی را ارائه می‌دهد.
کد خبر: ۳۹۱۹۴۳

شما از چندی پیش با پشت سر گذاشتن جووانی آلبر، مهاجم برزیلی دیرپای سابق بایرن‌مونیخ، تبدیل به بهترین گلزن خارجی تاریخ لیگ فوتبال آلمان شده‌اید. در این باره چه می‌گویید؟

بدیهی است که این امر افتخاری بزرگ برای من است، اما تنها کاری که از من برمی‌آید، افزودن بر تلاشم در واپسین سال‌های حضورم در این لیگ و رساندن وردربرمن به موفقیت‌هایی تازه است.

شما در باشگاه‌های بزرگ دیگری مثل بایرن‌مونیخ و چلسی هم بازی کرده‌اید. در کدامیک از این جاها راضی‌تر بوده‌اید؟

هر کدام از جاهایی که نام بردید، محاسنی داشته‌اند. بایرن‌مونیخ بسیار ویژه بود. در آنجا جام‌های متعددی بردیم و میزان بردها و فتوحات ما از حد گذشت. وردربرمن اولین باشگاه من در اروپا بود که اینک بعد از مدتی به آن بازگشته‌ام. برمن بود که مرا به فوتبال اروپا معرفی کرد و اجازه داد که به جایگاه‌هایی بالاتر برسم. در این باشگاه بود که معروف شدم و سایر تیم‌ها خواهان من شدند و چلسی هم تیمی بود که از این طریق به آن منتقل شدم. شاید در این تیم انگلیسی به حد کفایت بازی نکرده باشم، اما هر تلاشی را که از دست من برمی‌آمد، انجام دادم.

به عنوان کسی که هم در لیگ برتر انگلیس بازی کرده‌اید و هم در بوندس‌لیگا تفاوت‌های آن را در چه می‌بینید؟

بدیهی است که تفاوت‌های این دو لیگ فراوان باشد. در انگلیس تلاش حول محور ارسال‌های بلند و پاس‌های مستقیم و بازی‌های فیزیکی است و بدون توان بدنی بالا به هیچ جا نخواهید رسید. در آلمان این طور نیست و بنا بر کار فنی و اجرای بازی‌هایی غنی‌تر است و تیم‌ها پاسکاری‌های بسیار بیشتری در قیاس با تیم‌های انگلیسی انجام می‌دهند و می‌کوشند قدم به قدم و البته با سلاح سرعت به جلو بروند. این معادلات سبب شده تعداد تیم‌های مجری بازی‌های فنی در آلمان بسیار بیشتر از انگلیسی باشد که حداکثر دو سه تیم ‌آن فوتبالی بازی می‌کنند که بتوان آن را در سطح اول جهان توصیف کرد.

آخرین بازی ملی‌تان را برای پرو 3 سال و 5 ماه پیش انجام دادید، اما اخیرا برای بازگشت به دیدارهای ملی اعلام آمادگی کرده‌اید. واقعا برای این مهم چقدر اشتیاق دارید؟

شاید باور نکنید، اما برای این مهم واقعا شور و شوق زیادی دارم. بازی‌های ملی همیشه برای یک ورزشکار بسیار شیرین و موجب افتخار است و حاضرم هر زمان که مسوولان تیم ملی پرو صلاح بدانند از نو برای این تیم پا به توپ شوم.

ظاهرا دیدارهایی هم بین شما و سرجیو مارکاریان (سرمربی تیم ملی پرو)‌ در این خصوص صورت پذیرفته است.

بله، مارکاریان به برمن آمد و مرا دید و قرار است قبل از شروع جام ملت‌های آمریکای جنوبی 2011 دوباره با من دیداری داشته باشد و در مورد چگونگی شرکت من در آن جام به یک جمع‌بندی نهایی برسیم. حضور در این مسابقات شاید این ایراد را داشته باشد که تعطیلات تابستانی من نیز به هدر خواهد رفت و تنها زمان استراحت من در طول سال از بین برود، اما ارزش‌اش را دارد زیرا راه مرا به سوی مسابقات ملی از نو باز می‌کند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که شما یکی از پیکان‌های اصلی تهاجمی پرو در «کوپا» خواهید بود، اما فکر می‌کنید کدامین نفر برای بازی به عنوان زوج‌تان در خط حمله بهتر خواهد بود: پائولو گوئررو یا رائول فرناندز؟

نظر خاصی در این خصوص ندارم. سال‌ها در کنار گوئررو بازی کرده‌ام و کیفیت او را به خوبی می‌شناسم و در نقطه مقابل هرگز در کنار فرناندز بازی نکرده‌ام، اما این را می‌دانم که او در تیم ملی پرو خوب کار کرده است. شاید کسان دیگری هم باشند که برای این مورد به کار بیایند. مهم، نام افراد و انتخاب‌ها نیست و آنچه اهمیت دارد، جواب دادن سیستم‌ها و انتخاب‌ها و موفق شدن تیم است.

در حال حاضر خوان وارگاس بازوبند کاپیتانی را به دست می‌بندد. نظرتان درباره او چیست؟

او از دوستان نزدیک من هم هست و من مخالفتی با گزینش وی نداشته‌ام، اما فکر می‌کنم او و من و سایرین با گزینش هر فردی که برای احراز سرگروهی در رقابت‌های جام ملت‌های آمریکای جنوبی انتخاب شود، موافقت خواهیم کرد.

تعدادی از بازیکنان تیم ملی پرو به سبب محرومیت و مشکلات انضباطی در مسابقات اخیر این تیم غایب بوده‌اند که شامل جفرسون فارفان (مهاجم پرویی باشگاه شالکه)‌ هم می‌شوند. درباره آنها چه می‌اندیشید؟

جای فارفان در اردوی ملی بسیار خالی است، زیرا بازیکنی بسیار فنی و تاثیرگذار است، اما شنیده‌ام که مارکاریان خواستار اوست و اقداماتی موثر را در راه بازگرداندن وی انجام داده است. با حضور فارفان و فرمی که در بازی‌های اخیر شالکه نشان داده، تیم ملی آینده بهتری خواهد داشت.

در مرحله نخست کوپا آمریکا 2011، پرو با اروگوئه، شیلی و مکزیک همگروه است. تیم‌هایی که جملگی برخلاف پرو در مرحله نهایی جام جهانی 2010 حاضر بودند. در این خصوص چه فکر می‌کنید؟

کارمان طبعا آسان نخواهد بود، اما انگیزه‌های بیشتری خواهیم داشت. ما به قدرت و صلاحیت خود اعتقاد داریم و با این که تعداد زیادی از نفرات ما جوان‌اند، اما مصمم به فتح قله‌های بلند هستند. ما با امید جدی صعود از این گروه پای در رقابت‌ها خواهیم گذاشت.

از آخرین مرتبه حضور پرو در ادوار نهایی جام‌های جهانی 29 سال می‌گذرد. مشکل چیست که در این سال‌ها ناکام مانده‌اید؟

دلیل اصلی وجود تعدادی از «قدرت»‌های اول فوتبال جهان مانند برزیل و آرژانتین و در درجاتی پایین‌تر اروگوئه و شیلی در منطقه ما (آمریکای جنوبی)‌ و محدودیت گزینش ‌4 تیم از این منطقه است و به واقع معضل همنشینی با بزرگان فوتبال جهان است. چاره‌ای نیست، باید بیش از این بکوشیم تا در حضور این رقبا هم صعودکننده شویم.

تا کی به فوتبال حرفه‌ای ادامه خواهید داد؟

نمی‌دانم. تا وقتی کشش آن را داشته باشم. شاید بعد از دو سه سال دیگر به نقطه پایان برسم.

و وقتی کفش‌ها را بیاویزید، چه خواهید کرد؟

شاید نتوانم مربی خوبی شوم، اما به لطف دوستان و ارتباطات خوبی که در جهان فوتبال دارم، در این حرفه و صنعت خواهم ماند.

سایت فیفا / مترجم :‌‌ وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها