دادستان عمومی و انقلاب تهران با تاکید بر اینکه جریان فتنه با ولایت فقیه و اسلامی بودن نظام مشکل دارد، اظهار کرد: آنها نه‌تنها نتیجه‌ای نخواهند گرفت، بلکه امروز به گوشه‌ رینگ جمهوری اسلامی آورده شده‌اند.
کد خبر: ۳۸۹۸۰۸

به گزارش ایسنا، دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای ناحیه 2 (سعادت آباد) تصریح کرد: با گذشت یک سال از جریان فتنه، 25 بهمن ماه جریان فتنه تصمیم گرفت مجددا خودنمایی کند. جریان فتنه تا روز عاشورا خود را پشت نقاب تقلب در انتخابات و از بین رفتن جمهوریت نظام پنهان کرد؛ اما در روز عاشورا نقاب آنها کنار رفت و معلوم شد که بیش از آنکه با جمهوریت مشکل داشته باشند، با ولایت فقیه و اسلامی بودن نظام مشکل دارند. همگان فهمیدند که مشکل آنها مفهوما و مصداقا با ولایت فقیه است؛ بنابراین ادعای تقلب در انتخابات خیلی زود رنگ باخت. حادثه 9 دی و 22 بهمن سال 88 طومار آنها را در هم پیچید.

دادستان تهران با طرح این سوال که «چرا 25 بهمن رخ داد؟» خاطرنشان کرد: 25 بهمن رسوایی دیگری برای جریان فتنه بود زیرا در 22 بهمن‌ماه حماسه بزرگی توسط مردم آفریده شد و ملت با حضور خود پایبندی به آرمان‌های نظام و امام راحل را ثابت کردند. در روز 25 بهمن تعداد اندکی به صحنه آمدند، جریان فتنه به جریان ضدانقلابی تبدیل شد زیرا کسی نمی‌پذیرفت که پس از 22 بهمن به خیابان‌ها و به میدان بیاید. غرب بی‌پرده در این جریان ورود کرد و نشان داد که عقبه‌ آنها در آن طرف مرزهاست.

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: جریان فتنه وارد فاز جدیدی شد که چند ویژگی دارد. از جمله اینکه آنها فکر می‌کردند با مشغول‌سازی نظام، ما را خسته می‌کنند. شورش‌های خود را هفتگی کردند تا ما را درگیر کنند و اینکه هزینه‌های ما را در زمینه حقوق بشر بالا ببرند. در اول اسفند و دهم اسفند دوباره خود را آزمایش کردند که مردم از آنها استقبال نکردند و مهمتر از همه آنکه بیداری در منطقه ایجاد شد و آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که کانون بیداری در منطقه، ایران است. مطمئن باشید آنها نه‌تنها نتیجه‌ای نخواهند گرفت، بلکه امروز به گوشه‌ رینگ جمهوری اسلامی آورده شده‌اند.

وی گفت: اکنون مدیریت فتنه آن طرف مرزها است. پیوستگی شورش‌های خیابانی، تضعیف جمهوری اسلامی در منطقه و بالا بردن هزینه جمهوری اسلامی در زمینه حقوق بشر همه این موارد طرح‌هایی است که در جریان فتنه جدید پیش‌بینی شده بود. اگر جریان فتنه می‌خواست موفق شود باید در همان زمان طرح ادعای تقلب در انتخابات موفق می‌شد.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: امروز دشمنی غرب و آمریکا با ایران برای آنها رسوایی به بار آورده است. فاز جدید فتنه راه به جایی نخواهد برد و مسئولان و مردم ما نیز باید هوشیار باشند. در روز 25 بهمن فقط دو نفر کشته شدند ولی ادعای آنها سر به فلک کشید. آنها معتقد بودند که باید برای جمهوری اسلامی کشته‌سازی کنیم. امروز کشته‌سازی در دستور کار آنها قرار دارد اما مطمئن هستم که نیروی انتظامی و امنیتی ما هوشیار هستند. امروز افراد اصلی آنها دستگیر شده‌اند.

دادستان تهران خاطر نشان کرد: امروز هر کس در تظاهرات ضدانقلابی درگیر شود محکوم خواهد شد و با وی برخورد قضایی صورت می‌گیرد. باید توجه داشت که امروز جریان فتنه با جریان ضدانقلابی پیوند خورده است.

وی به پلیس توصیه کرد که وقتی افرادی را دستگیر می‌کنند به خانواده‌هایشان اطلاع دهند تا دشمنان نتوانند برای ما هزینه ایجاد کنند.

جعفری دولت‌آبادی گفت: اینجا ایران است و ملت همیشه در صحنه حضور دارد و ملت ما حاضر نمی‌شود که آنها اقدامات دشمنانه خود را به پیش ببرند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در بخش ابتدایی سخنان خود اظهار کرد: مهار بزهکاری از سیاست‌های دولت‌ها به شمار می‌رود و در نظام کیفری ایران نیز مقابله و پیشگیری، پیش‌بینی شده است. سنت تاریخی در کشور نشان می‌دهد که فرهنگ جامعه ما به مقابله عادت کرده است ولی حقیقت این است که هر چه برای پیشگیری هزینه کنیم، بیهوده نخواهد بود.

وی مدیریت در پرونده‌ها را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: دادستان‌ها باید بدانند که در یک روز چند کیفرخواست صادر می‌شود، چند حکم دستگیری اجرا می‌شود، چند نفر آزاد و چند نفر دستگیر می‌شوند و اینکه سرنوشت پرونده‌های مهم چه می‌شود. اگر پرونده مثل یک تیری که در کمان باشد، رها شود و خود مسیرش را پیدا کند کماکان مثل گذشته مشکلات وجود خواهد داشت. این موارد در مدیریت پرونده قابل توجه است.

دادستان تهران ادامه داد: اگر در یک دادسرا روزی 100 پرونده ارجاع شود، دادستان ممکن است بگوید که چگونه می‌توان همه این پرونده‌ها را رصد کرد؟ بنابراین دادستان‌ها باید پرونده‌های مهم را تشخیص دهند.

جعفری دولت‌آبادی به پرونده حادثه سعادت آباد در تهران اشاره کرد و یادآور شد: پرونده سعادت‌آباد یک حادثه مهم در تاریخ جزایی ایران است که افکار عمومی را تهییج کرد ولی سرعت رسیدگی در این پرونده بسیار بالا بود و دستگاه قضایی ظرف 60 روز و اندی پرونده را به نتیجه رساند و این تجربه بسیار خوبی برای دستگاه قضایی است.

وی با اشاره به پرونده عقرب سیاه نیز خاطرنشان کرد: در این پرونده هم رسانه‌ها افکار عمومی را به میدان آوردند که چرا عقرب سیاه تبرئه شد. این حادثه در منطقه فشافویه رخ داد. مرد تبهکاری برخی زنان را سوار می‌کرد و از آنان سوء‌استفاده می‌کرد. بر اساس آنچه نقل شده حدود 30 زن را سوار کرده و به آنها تعرض کرده و حتی اموال آنها را سرقت ‌کرده و در یک مورد نیز زنی را به چاه انداخته که آن زن توسط افراد در حال عبور نجات پیدا کرده است.

دادستان تهران افزود: پرونده در خصوص ربایش به فشافویه و در بخش تجاوز به عنف به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد. در مورد ربایش، متهم تبرئه شد و در خصوص تجاوز نیز حکم اعدام صادر شد. پس از آن نیز پرونده به دیوان عالی کشور رفت که دیوان به دلیل تبرئه از باب ربایش در خصوص حکم اعدام، اعلام نقص کرد و پرونده مجددا به کیفری استان ارسال شد. در زمان رسیدگی در میان قضات اختلاف ایجاد شد و در نهایت متهم با نظر سه قاضی از پنج قاضی دادگاه، تبرئه شد که در این خصوص رسانه‌ها به میدان آمدند.

جعفری دولت‌آبادی تصریح کرد: حادثه مشابهی نیز در ورامین رخ داد که متهمی معروف به «سایه شیطان» به 15 زن تعرض کرده است. از این قبیل پرونده‌ها نه‌تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا رخ می‌دهد ولی سوال این است که آیا می‌توانستیم بر این پرونده‌ها مدیریت کنیم؟

وی افزود: حکمی که در فشافویه برای عقرب سیاه صادر شد، می‌توانست بهتر صادر شود. آیا اساسا بردن یک زن به بیابان به معنای رضایت است؟ فقدان مدیریت در پرونده‌ باعث شده که با چنین مواردی برخورد کنیم. دو حادثه سعادت آباد و فشافویه یک درس بزرگ به ما می‌دهد و آن این است که قوه قضاییه باید در پرونده‌های مهم، مدیریت بیشتری داشته باشد بدون آنکه در تصمیم قاضی دخالت کند.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: قوه قضاییه برای اینکه بتواند زحمات قضات خود را به نتیجه برساند، حتما باید راهکار مدیریت پرونده را دنبال کند. جا دارد از شخص رییس قوه قضائیه که در هر دو پرونده ورود کردند تشکر کنم.

جعفری دولت‌آبادی گفت: به موجب دستور رییس قوه قضاییه امروز گزارشی تقدیم ایشان شد. شکات در این پرونده حق اعتراض دارند و امیدواریم این پرونده بار دیگر رسیدگی شود. باید توجه داشت که اینگونه حادثه‌ها برای زنان بسیار دشوار است و حتی بیان آن در مرحله‌های دادسرا و دادگاه برای آنان بسیار مشکل است. درخواستم از معاونان دادستانی این است که این‌گونه پرونده‌ها را از روز تشکیل تا صدور حکم نظارت کنند.

جعفری دولت‌آبادی یادآور شد: مشکلی که امروز از لحاظ قانونی وجود دارد این است که دادستان‌ها نمی‌توانند در پرونده‌هایی که به طور مستقیم به دادگاه کیفری ارسال می‌شود، ورود کنند. قوه مقننه می‌تواند راه را برای ورود دادستان‌ها در این زمینه باز کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها