دریادار سیاری خبر داد:

رونمایی از شبیه‌ساز فوق پیشرفته زیردریایی کلاس طارق

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از رونمایی مهم‌ترین و مجهزترین شبیه ‌ساز زیر دریایی کلاس طارق با نام 'شباهت' در آستانه هفتم آذرماه سالروز نیروی دریایی خبر داد.
کد خبر: ۳۶۹۴۰۲

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری روز شنبه در گفتگوی اختصاصی با ایرنا، ضمن تبریک عید غدیر خم، هفته بسیج و سالروز نیروی دریایی به محضر فرماندهی معظم کل قوا، ملت شهید پرور ایران و بسیجیان، به توان متخصصین داخلی در به‌روز کردن همه سامانه‌های موجود اشاره کرد و گفت: بعد از ناوچه‌های موشک‌انداز پیکان، درفش و الحاق زیردریایی‌های غدیر و بعد از آن ناوشکن جماران امروز مهم‌ترین و مجهزترین شبیه‌ساز زیردریایی کلاس طارق با نام 'شباهت' رونمایی شد که این امر نشان از تخصص بالای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دارد.

به گفته وی، این شبیه ساز برای تمرینات قوس و صعود و همچنین کنترل صدمات زیر دریایی بکار می‌رود.

وی همچنین عنوان کرد: ‌سالروز نیروی دریایی مصادف است با پیروزی عملیات بزرگ مروارید در هفتم آذرماه سال 1359 که این پیروزی در حالی صورت گرفت که تنها 67 روز از جنگ تحمیلی گذشته بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از پیشکسوتان و دریادلان نیروی دریایی خاطرنشان کرد: پیشکسوتان نیروی دریایی ارتش در سال 59 عملیاتی را طراحی و اجرا کردند که موجب شد کاری‌ترین و بزرگ‌ترین ضربه به دشمن وارد شود.

دریادار سیاری تفکر اصلی دشمن در آن مقطع زمانی را اینگونه توصیف کرد که دشمن به دلیل اینکه نیروی دریایی ایران را در اختیار مستشارهای نظامی خارجی می‌دید و پیروزی انقلاب اسلامی نیز موجبات خروج آنها را فراهم کرده بود، تصور می‌کرد که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران ناکارآمد شده و کارایی خود را از دست داده است و قادر نیست از تجهیزات نظامی پیشرفته به جا مانده استفاده کند.

وی افزود: دشمن با این تصور تصمیم گرفت در فاز جبهه دریایی علیه ایران اقدام کند و شمال خلیج فارس را در اختیار خود بگیرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در طرف مقابل رزمندگان نیروی دریایی تصمیم گرفتند که با حضور خود در صحنه رزم دریایی موثرترین ضربه را به دشمن وارد کنند.

دریادار سیاری افزود: رزمندگان نیروی دریایی با حضور به موقع در این نبرد، ضمن از بین بردن توان اقتصادی دشمن سکوهای نفتی البکر و الامیه را منهدم کردند و موفق شدند به یک سری اهداف دیگر نیز دست یابند.

وی محاصره دریایی دشمن درعملیات بزرگ مروارید را از ویژگی‌های منحصر به فرد این عملیات دانست و گفت: در این عملیات یگان‌های مختلف نیروی دریایی از جمله تکاوران، بالگردها و یگان‌های موشک‌انداز و... حضور داشتند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: آثار بزرگ این عملیات تمامی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای را در بر گرفت و آنها را متوجه توان دریایی جمهوری اسلامی ایران کرد ضمن آنکه آنها متوجه شدند فرزندان امام و انقلاب با تمام توان دشمن را شکست دادند.

دریادار سیاری با منحصر به فرد دانستن این عملیات در زمینه اجرا، طراحی و نتیجه، تصریح کرد: از نتایج ارزشمند این عملیات می‌توان به اقتدار نظام در دریاهای منطقه، انهدام نیروی دریایی دشمن به طور کامل و زمین‌گیر شدن دشمن در نبرد دریایی و ضربه زدن به منبع حیاتی دشمن و بسته شدن راه تجارت و صادرات و واردات عراق اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این عملیات امتیازات دیگری را نیز در پی داشت، اظهار داشت: در این عملیات برتری و سیادت جمهوری اسلامی ایران در دریا و خلیج‌فارس حفظ شد.

دریادار سیاری افزود: به‌رغم اینکه کشورهای غربی، عراق را از لحاظ هوایی تجهیز کردند تا بتواند از این راه امنیت خطوط کشتیرانی ایران را با خطر مواجه کند اما آنها نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه امنیت کشتیرانی ایران به گونه‌ای تامین شد که صادرات نفت ایران تا پایان جنگ تحمیلی تداوم داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تداوم صادرات نفت از جزیره خارک و بنادر مهم کشور از جمله بندر امام را از افتخارات نیروی دریایی ارتش برشمرد و گفت: در طول دفاع مقدس بیش از 10 هزار کشتی توسط نیروی دریایی اسکورت شد و حساس‌ترین و ارزشمندترین کالاها از طریق دریا حمل شد که نیروی دریایی ارتش امنیت آن را تضمین کرد و موجب شد چرخه اقتصادی کشور به حرکت در آید.

دریادار سیاری خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون نیز در خلیج عدن، باب‌المندب و ابتدای دریای سرخ در حال اسکورت کشتی‌های باری و نفتکش است و با افتخار پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را در آب‌های منطقه به اهتزاز درآورده‌ و باعث شده‌ است تا توانمندی علمی و صنعتی کشورمان به رخ جهانیان کشیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها