مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مسمومیت‌ها در اثر مصرف مواد غذایی و آب آلوده یا از طریق خوردن گیاهان سمی ایجاد می‌شوند و بیماری‌های ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده می‌تواند در کودکان، افراد مسن یا افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ شود.
کد خبر: ۳۶۲۳۱۰

دکتر سید محمد تقی منصوری در گفت‌وگو با ایسنا درباره راه‌های پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی و مسمومیت‌های ناشی از تماس با گیاهان سمی اظهار کرد: لازم است از مصرف کنسروهایی که در قوطی آنها آثار نشت، برآمدگی، فرورفتگی و زنگ‌زدگی مشاهده می‌شود، خودداری شود، زیرا موادغذایی موجود در چنین قوطی‌هایی به احتمال بسیار فاسد است.

وی افزود: مصرف یک گیاه توسط حیوانات، دلیل موجهی بر غیرسمی بودن آن گیاه برای انسان نیست و ممکن است تاثیر گیاه سمی بر انسان و حیوان متفاوت باشد. منصوری تصریح کرد: مسمومیت با گیاهانی مانند خرزهره، دیفن‌باخیا و کرچک می‌تواند کشنده باشد. در صورت وقوع مسمومیت با این گیاهان، لازم است بیمار در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شود.

‏وی درباره مسمومیت ناشی از گزیدگی‌ها نیز خاطرنشان کرد: مسمومیت‌های ناشی از گزش معمولا توسط مار و عقرب اتفاق می‌افتد. مارها معمولا در فصل بهار، تابستان و پاییز در مکان‌های سایه‌دار و خنک و در فصل زمستان در مکان‌هایی مانند درون غارها و تونل معادن زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به این که 72 درصد از مارگزیدگی‌ها در تاریکی (نیم ساعت قبل ازغروب آفتاب تا 2ساعت بعد از آن) اتفاق می‌افتد، بیان‌کرد: هیچ گاه نباید برای به دام انداختن مارها یا تخریب لانه آنها تلاش کرد و بهتر است به جای این کار هرچه سریع‌تر بیمار را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی رساند. همچنین لازم است تا رساندن بیمار مارگزیده به بیمارستان، او را آرام کرده و از حرکات بیش از حد او جلوگیری شود. منصوری گفت: در زمان مارگزیدگی، بستن تسمه لاستیکی (گارو)، ریسمان یا طناب در محل بالای گزیدگی، بویژه اگر محل گزیدگی در ناحیه دست‌ها یا پاها باشد مفید است. باید به این نکته توجه شود که گارو نباید آنقدر سفت بسته شود که جریان خون اندام را مختل کند.

وی درباره راه‌های پیشگیری از مسمومیت با مواد شوینده تصریح کرد: مسمومیت با سموم خانگی معمولا در اثر خوردن اتفاقی ماده شوینده در اطفال و گاهی هم با هدف خودکشی ایجاد می‌شود. سوزش در ناحیه دهان و مری، تولید گاز کلر در معده، آسیب به شش‌ها و پنومونی شیمیایی از عوارض مسمومیت با مواد شوینده و خانگی است.

منصوری درباره راه‌های پیشگیری از بروز مسمومیت‌های ناشی از مواد شوینده و خانگی خاطرنشان کرد: لازم است هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده، پنجره‌ها را باز کرده تا هوا به خوبی در محیط جریان یابد.

مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اظهار کرد: اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهرنمک با فرآورده‌های سفیدکننده کار درستی نیست، زیرا بخارها و گازهای ناشی از این اختلاط می‌تواند بسیار سمی و خفه‌کننده باشد.

وی با بیان این که مسمومیت دومین عامل مرگ‌ و میر در کودکان زیر 6 سال است، افزود: اطلاع‌رسانی به والدین و افزایش سطح آگاهی آنها در مورد موادسمی و اقدامات اولیه در زمان بروز مسمومیت بسیار مهم است.

منصوری درباره راه‌های پیشگیری از بروز مسمومیت در کودکان، تصریح کرد: داروهای موجود در منزل باید در بسته‌بندی با درب بسته نگهداری شوند، به گونه‌ای که امکان باز کردن درب دارو به راحتی برای کودک امکان‌پذیر نباشد. ‏الکل، سیگار و دارو باید دور از دسترس کودکان قرار گیرند. وی بیان‌ کرد: برخی والدین برای این که کودک داروی خود را بخورد، دارو را به عنوان آبنبات به کودک معرفی می‌کنند. این کار درست نیست و باید از انجام آن پرهیز شود.

منصوری درباره مسمومیت با گازها، گفت: هر ساله تعداد زیادی مرگ‌ومیر در اثر مسمومیت با گازها، بویژه گاز منوکسیدکربن (CO) در کشور اتفاق می‌افتد و شیوع آن در فصل زمستان افزایش می‌یابد.

مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز، افزود: منوکسیدکربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو، بی‌مزه و غیرمحرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال چوب ایجاد می‌شود. سردرد، گیجی و خواب‌آلودگی از عوارض تماس طولانی‌مدت با این گاز است. تماس با مقادیر بالای CO می‌تواند موجب کاهش هوشیاری و مرگ شود.

وی درباره راه‌های پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن، خاطرنشان کرد: استفاده از بخاری‌های بدون دودکش تنها در محیط‌های با تهویه و جریان مناسب هوا مجاز است و به کار بردن این وسایل در محیط‌های بسته و فاقد جریان هوا موجب مسمومیت می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها