مسابقات جایزه بزرگ برزیل که از اواخر مهرماه در شهر آناپلیس این کشور آغاز می‌شود، فرصت بزرگی برای تیم فوتسال کشورمان است تا بازیکنان جوانی که با درخشش در لیگ برتر نظر حسین شمس، سرمربی تیم ملی را به خود جلب کرده و به بدنه این تیم تزریق می‌شوند مورد محکی جدی قرار گیرند. جام جهانی کوچک که لقب این بازی‌هاست بخوبی بیانگر همه چیز است.16 تیمی که به این بازی‌ها فرا خوانده می‌شوند به واقع برگزارکننده بازی‌هایی هستند که کیفیت آن در نوع خود یک جام جهانی است. البته در چندین دوره برگزاری این تورنمنت، تیم‌های مدعی فتح جام غیبت داشتند، اما دست‌کم نیمی از تیم‌های مطرح جهان حضور داشتند تا جام جهانی کوچک از رونق خوبی برخوردار شود.
کد خبر: ۳۵۹۸۹۵

به نظر می‌رسد این بار شرایط با 5 دوره قبلی متفاوت است؛ هرچند تیم نه‌چندان مطرح قطر هم به خاطر پشتوانه مالی و قوی خود به این مسابقات دعوت شده و در گروه دوم با اسپانیا، رومانی و آرژانتین هم‌گروه است، اما نمی‌توان شرکت تمام تیم‌های مطرح دنیا ازجمله اسپانیا، ایتالیا، روسیه، پرتغال، آرژانتین و ایران را نادیده گرفت. حتی اگر این تیم‌ها با تمام توان هم به برزیل سفر نکنند با این حال می‌توان سطح بازی‌ها را با سایر ادوار متفاوت دانست و این یک محک جدی برای تمام تیم‌ها در فاصله یک سال و نیم تا برگزاری جام جهانی 2011 است.

فهرستی که سرمربی تیم ملی برزیل برای شرکت در این رقابت‌ها اعلام کرده نشان می‌دهد این دوره از بازی‌ها با همیشه متفاوت است. تیاگو که از او به عنوان بهترین دروازه‌بان فوتسال جهان یاد می‌شود در کنار آندری، کیکو، وینیسوس، گابریل، فالکائو، فرناندینیو و... که جملگی بازیکنان سرشناس قهرمان جهان به حساب می‌آیند در فهرست بازیکنان حاضر در جام جهانی کوچک هستند. واضح است که برزیل می‌خواهد مثل 5 دوره قبلی جام را در خانه نگه دارد و برای همین با توپ پر به این رقابت‌ها می‌آید.

حریفان نام‌آشنا

بدون تردید شرکت در این رقابت‌ها برای تیم ایران فرصت خوبی است تا محکی جدی بخورد. اهمیت حضور تیم ملی نه به خاطر این است که نایب‌قهرمان دوره پیش است و برای دفاع از عنوان سال گذشته به برزیل سفر می‌کند، بلکه جوان‌هایی که در راه بزرگان این رشته گام برمی‌دارند در این مسابقات فرصت دارند شایستگی‌های خود را به نمایش بگذارند. حسین شمس، سرمربی تیم ملی که ابتدا 26 بازیکن را برای این مسابقات فراخوانده بود از عملکرد جوان‌های تازه وارد در این اردو کاملا راضی به نظر می‌رسد و می‌گوید: جوان‌های خوبی را در این فصل از مسابقات لیگ برتر دیدیم که برخی از آنها برای نخستین بار به اردوی تیم ملی دعوت شدند، اما در تمرینات خیلی خوب ظاهر شدند و ما را به آینده امیدوارتر کردند. مطمئن هستم این جوان‌ها بخوبی می‌توانند مقابل ستارگان جهان بازی کنند و از حیثیت فوتسال ایران دفاع کنند. ملی‌پوشان فوتسال ایران در این دوره از بازی‌ها در گروه فوق‌العاده مشکلی قرار گرفتند که به نظر می‌رسد گروه مرگ این مسابقات است. ایران در گروه چهارم با روسیه، پرتغال و گواتمالا همگروه است. در رنکینگ برترین تیم‌های فوتسال جهان، ایران در رده چهارم ایستاده و تیم‌های روسیه و پرتغال نیز به ترتیب پنجم و ششم هستند. رقابت این 3 تیم برتر جهان برای کسب 2 سهمیه این گروه برای صعود بسیار دیدنی خواهد بود. سرمربی تیم ملی کشورمان که در نخستین واکنش به همگروهی با این تیم‌های مطرح اروپایی عنوان کرده بود حتی اسم گروه مرگ هم برای این گروه کم است، در مورد چگونگی برگزاری بازی با این تیم‌ها توضیح می‌دهد: به هر حال این فرصت خوبی برای تیم ایران است تا خود را در مقابل بهترین تیم‌های جهان محک بزند.

براساس فرمول برگزاری مسابقات جام جهانی کوچک در صورتی که تیم ایران از گروه خود به عنوان صدرنشین صعود کند با تیم دوم گروه دوم رو در رو خواهد شد که به نظر می‌رسد یکی از 2 تیم آرژانتین یا رومانی خواهد بود. البته شمس در این باره معتقد است رومانی جهش خیره‌کننده‌ای در فوتسال داشته و می‌تواند از پس آرژانتین برآید. رومانی سال گذشته در این بازی‌ها سوم شده بود. تیم کشورمان اگر در گروه خود دوم شود در بازی حذفی به اسپانیا برخورد می‌کند که قرعه خوشایندی برای شاگردان شمس نیست.

غیبت ستاره بزرگ

یکی از نکته‌های شاخص حضور تیم ملی در جام گرندپریکس برزیل ادامه غیبت وحید شمسایی در تیم کشورمان است. برترین بازیکن تمام ادوار فوتسال آسیا که از اسفند گذشته به خاطر درگیری‌های لفظی با حسین شمس از تیم ملی کنار گذاشته شد یکی از غایبان بزرگ این جام به حساب می‌آید و تیم ملی در غیاب او محکی جدی‌تر خواهد خورد. البته این نخستین تورنمنتی نیست که تیم ملی در غیاب شمسایی به میدان می‌رود.

در مسابقات جام ملت‌های آسیا هم که به میزبانی ازبکستان برگزار شده بود تیم کشورمان بدون شمسایی در تاشکند به میدان رفت و اتفاقا توانست مقتدرانه‌تر بر سکوی نخست بایستد تا برخی‌ها دوران حضور شمسایی در تیم ملی را برای همیشه پایان یافته تلقی کنند.

این در حالی است که در جام ملت‌ها تیم ژاپن با تغییراتی اساسی حاضر شده بود و فقط 3 بازیکن از نسل گذشته را به همراه داشت. اکنون فرصت مناسبی پیش آمده است تا تیم ملی، آزمایشی جدی را پشت‌سر بگذارد. سرمربی تیم‌ملی که همچنان تحت فشار رسانه‌ها قرار دارد حتی سوگند یاد کرده است که این بار کاپیتان سابق تیم کشورمان را به دلیل ناآماده بودن دعوت نکرده است، اما وحید شمسایی در واکنش به پرسش ما در این باره تاکید می‌کند که علاقه‌ای به صحبت ‌در مورد تیم ملی ندارد.

شاید خود شمسایی هم منتظر چنین آزمایشی بود که سطح کیفی‌اش با جام ملت‌های آسیا هرگز قابل قیاس نیست.

به هر حال در این جام می‌توان عیار تیم ملی را تا حد زیادی سنجید و آن را با ادعای حسین شمس که گفته است تیم ملی را در فینال دوره بعدی جام جهانی هدایت می‌کند، مقایسه کرد. این‌که تیم کشورمان توان چنین کاری را در غیاب برترین گلزن بازی‌های ملی جهان خواهد داشت یا خیر تا حد زیادی در جام جهانی کوچک نمود پیدا خواهد کرد تا اگر نیاز به تجدیدنظر در برخی تصمیم‌ها بود، کار از کار نگذشته باشد.

علی رضایی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها