سامانه تلفنی رسیدگی به شکایات اورژانس‌ به بهره‌برداری رسید

ضرب الاجل 3ماهه برای بهبود وضعیت اورژانس‌های بیمارستانی

هر چند آماری اعلام نشده اما هشدار نسبت به افزایش مرگ و میر‌ها در اورژانس‌های بیمارستانی در سال‌های اخیر سبب شده است تا وزیر بهداشت ضرب‌الاجل 3 ماهه‌ای را برای بهبود وضعیت اورژانس بیمارستان‌ها اعلام کند. مرضیه وحید دستجردی با اعلام این‌که تاخیر در رسیدگی به وضعیت بیماران از علت‌های اصلی شکایت از اورژانس‌های بیمارستانی است، گفت: به این منظور سند ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی ابلاغ شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها فرصت دارند طی سه ماه وضعیت اورژانس‌ها را اصلاح کرده و کمیته تعیین تکلیف بیماران را تشکیل دهند. همچنین مسوولیت اورژانس در درجه اول با یک متخصص طب اورژانس و در درجه‌های بعدی با متخصص داخلی و جراحی است تا به صورت مقیم و 24 ساعته وضعیت اورژانس بیمارستان را پیگیری کنند. به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت در مراسم افتتاح سامانه تلفنی رسیدگی به شکایات اورژانس‌های بیمارستانی ادامه داد: تمام مراجعه‌کنندگان به اورژانس‌های بیمارستانی در سراسر کشور می‌توانند مسائل و مشکلات خود را با دو شماره تلفن 66976666 و 66976969 مطرح کنند. همچنین مذاکراتی با شرکت مخابرات برای قراردادن شماره تلفن‌های چهار رقمی در این زمینه صورت گرفته است که بزودی اعلام خواهد شد.
کد خبر: ۳۵۶۷۶۲

دستجردی تاکید کرد که وزارت بهداشت با هیچ رئیس بیمارستان و رئیس شبکه‌ای تعارف و شوخی ندارد. اگر اورژانس‌ها ساماندهی نشوند و شاخص‌های معاونت درمان در اورژانس‌ها لحاظ نشود قطعا در رتبه‌بندی بیمارستان‌ها تاثیر خواهد داشت. این امر در درآمد بیمارستان‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود. افزایش آمار مرگ و میر مصدومان حوادث ترافیکی در حالی اعلام می‌شود که براساس اعلام وزارت بهداشت، این بخش بیشترین شکایت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد در حالی که تجهیز بخش اورژانس در کنار بهبود سرعت و کیفیت رسیدگی به مصدومان می‌تواند آمار قربانیان حوادث ترافیکی را کاهش دهد.

شکایت مردمی از اورژانس‌ها تا حدی است که وزیر بهداشت اعلام می‌کند: مردم هرجا ما را می‌بینند از اورژانس‌ها شکایت دارند.

دستجردی اظهار امیدواری کرده است که راه‌اندازی سامانه رسیدگی به شکایات اورژانس‌های بیمارستانی تا
50 درصد وضعیت رسیدگی به بیماران را ارتقا خواهد داد.

تامین نیرو برای اورژانس‌، اولویت‌ استخدام‌ها

دیدگاه وزارت بهداشت کمک به ارتقای وضعیت پرسنل اورژانس‌هاست که به صورت شبانه‌‌روزی تلاش می‌کنند. هرچند ارتقای مناسبی در اورژانس‌های پیش بیمارستانی کشور صورت گرفته، اما این سرعت و کیفیت را در اورژانس‌های بیمارستانی شاهد نبودیم. تمام مراجعه‌کنندگان به اورژانس‌های بیمارستانی باید با بهترین وضعیت پذیرش و بسرعت تعیین تکلیف شوند تا بیمار نهایت رضایت را داشته باشد. بر این اساس از ابتدای دولت دهم ساماندهی وضعیت اورژانس‌های بیمارستانی در دستور کار قرار گرفت.

وزیر بهداشت با اشاره به سختی کار پرسنل اورژانس ادامه داد: به منظور حل مشکل کمبود نیروی انسانی در اورژانس‌های پیش بیمارستانی اقدامات خوبی صورت گرفته است. به این ترتیب مراکز اورژانس‌ها از چارت تشکیلاتی و نیروی انسانی مناسبی برخوردار خواهند شد. در این زمینه معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری را توجیه کردیم که به عنوان اولین اولویت کشور استخدام نیرو برای اورژانس‌های پیش بیمارستانی را در نظر بگیرند.

او با بیان این‌که سیستم‌های بیمارستانی کشور طوری نیست که مردم بتوانند نارضایتی خود را ابراز کنند، افزود: هرچند ستاد هدایت درمان در این زمینه وجود دارد، اما بنا به دلایلی از جمله کمبود نیرو این ستاد مقداری نزول کرده و وظایف اصلی خود را انجام نمی‌دهد.

1700 پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی

معاون درمان وزارت بهداشت نیز با تاکید بر لزوم فعالیت نیروهای با سابقه و مجرب در اورژانس‌های بیمارستانی، گفت: استقرار برنامه حاکمیت بالینی با اولویت اورژانس‌های بیمارستانی را بشدت پیگیریم.

حسن امامی‌رضوی با اشاره به اقدامات انجام شده طی سال‌های پس از انقلاب به منظور ارتقای وضعیت اورژانس‌های پیش بیمارستانی و بیمارستانی گفت:‌ ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی از 600 پایگاه جاده‌ای و شهری در سال 84 به بیش از 1700 پایگاه در کشور افزایش یافته است و اکنون به فاصله هر 30 کیلومتر، پایگاه‌های جاده‌ای در جاده‌های کشور برقرار است.

وی ادامه داد: در سطح شهرها نیز پایگاه‌های اورژانس افزایش یافته است. در زمینه گسترش اورژانس هوایی و ناوگان اتوبوس آمبولانس‌های کشور نیز اقدامات خوبی صورت گرفته طوری که در سال جاری دستور خرید 100 دستگاه اتوبوس آمبولانس داده شده است. همچنین رشته کاردانی فوریت‌های پزشکی راه‌اندازی شده که درصدد ارتقای این رشته به مقطع کارشناسی هستیم.

امامی رضوی با بیان این‌که کیفیت ارائه خدمات در اورژانس‌های پیش بیمارستانی بسیار افزایش یافته است، ادامه داد: به رغم افزایش تعداد تصادفات، تعداد خودروها و تعداد سفرها در کشور، آمار قربانیان ناشی از تصادفات در طول سالیان اخیر کاهش یافته هرچند که بار اورژانس‌های بیمارستانی افزایش یافته است. به این منظور باید در جهت افزایش کیفیت خدمات اورژانس‌های بیمارستانی اقدامات لازم صورت گیرد تا آمار فوتی‌ها در بیمارستان‌ها نیز کاهش یابد.

وی با اشاره به افزایش تخت‌های بیمارستانی طی چند سال اخیر، افزود: تعداد تخت‌های ویژه و ICU‌ طی 3 - 4 سال اخیر به بیش از 5‌/‌2 برابر افزایش یافته است. تعداد زیادی نیز تخت ویژه در دست ساخت است.

امامی رضوی با اشاره به سیاستگذاری‌های صورت گرفته برای گسترش رشته طب اورژانس در کشور، گفت: هدف آن است که در طول 10 سال حداقل 2 تا3 هزار متخصص طب اورژانس در کشور داشته باشیم. در حال حاضر ظرفیت پذیرش دستیار تخصصی طب اورژانس به بیش از 100 نفر در سال رسیده است که امیدواریم طی 3 سال آینده این ظرفیت به حدود 300 تا 400 نفر افزایش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها