گفتگو با معاون پژوهشی مرکز ملی اقیانوس‌شناسی

کاهش تراز ‌آب خزر رهآورد گرمای کم‌سابقه

دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین حوضه آبی محصور در خشکی از حدود 5 میلیون سال پیش و پس از جدا شدن از دریای سیاه ، چرخه‌های متعدد نوسان تراز آب را تجربه کرده است، به طوری که به گفته دکتر حمید علیزاده کتک لاهیجانی ، معاون پژوهشی مرکز ملی اقیانوس‌شناسی، در طول این سال‌ها مساحت این دریاچه از یک میلیون کیلومترمربع تا 150 هزار کیلومترمربع در نوسان بوده است به طوری که دامنه این تغییرات بیش از 300 متر تخمین زده می‌شود.
کد خبر: ۳۴۹۷۵۳

تغییر شکل سواحل، شکل‌گیری محیط‌های آبی جدید و جابه‌جایی زیستگاه آبزیان از مهم‌ترین پیامدهای نوسان تراز آب خزر محسوب می‌شوند که دکتر علیزاده در گفتگو با ما به آنها اشاره داشت. دلایل نوسان تراز در دریای خزر و اثرات آن از دیگر موضوعات این گفتگو بودند که در پی می‌آید.

به طور کلی چه دلایلی سبب نوسان تراز آب دریای خزر می‌شود؟

تراز نسبی آب دریای خزر (تراز سطح آب نسبت به نقطه‌ای ثابت روی خشکی در ساحل دریای بالتیک برای کشورهای شوروی سابق و ساحل خلیج فارس برای ایران)‌ در گستره زمان ـ فضا بسیار متغیر است. عوامل مختلفی سبب تغییر تراز آب دریای خزر می‌شوند. عواملی که در کوتاه‌مدت اثر می‌کنند (از چند ثانیه تا چند ماه)‌ و برگشت‌پذیر هستند، یعنی پس از طی مدتی تراز آب به حالت اول خود برمی‌گردد. عواملی که در بلندمدت اثر می‌کنند (یک سال و بیشتر)‌ و سبب تغییر تراز آب سالانه می‌شوند و ماندگاری طولانی‌تری دارند. از عوامل کوتاه‌مدت، حرکت آب به دلیل وزش بادهای توفانی طولانی (بیش از 10 ساعت)‌ و از عوامل بلندمدت، بیلان آب (ورود و خروج آب خزر)‌ اهمیت بسیاری برای ساحل‌نشینان دارد.

در این میان سوالی که شاید برای اغلب افرادی که حداقل یکی دو بار به نقشه‌های توپوگرافی مراجعه کرده‌اند مطرح می‌شود این است که چرا تراز آب خزر با علامت منفی نشان داده می‌شود؟

در نقشه‌برداری، ناهمواری‌های زمین نسبت به تراز متوسط سطح آب‌های آزاد (دریاها و اقیانوس‌ها)‌ سنجیده می‌شود. بنابراین اعماق دریاها و اقیانوس‌ها با علامت منفی و خشکی‌ها با علامت مثبت نشان داده می‌شوند، اما روی خشکی‌ها نیز مناطقی وجود دارند که ارتفاع آنها پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد است. ناهمواری‌های این مناطق روی نقشه با علامت منفی نشان داده می‌شوند. ساحل دریای خزر نیز چنین شرایطی دارد. اگر سطح آب دریای خزر را با دریای سیاه یا دریای بالتیک در شمال و شمال غرب یا با خلیج فارس در جنوب مقایسه کنیم، می‌بینیم که اکنون سطح آب خزر حدود 26 متر پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد است. یعنی این که اگر دریای خزر از طریق رودخانه یا کانال به آب‌های آزاد وصل شود، سطح آن 26 متر بالاتر خواهد آمد.

آیا می‌توان با استفاده از مخازن سدها و ذخیره آب در آنها، تراز آب خزر را کنترل کرد؟

ساخت سدهای متعدد روی رودخانه‌های بزرگ ورودی به خزر سبب افزایش مصرف آب برای کشاورزی و افزایش تبخیر سطحی از دریاچه سدها شده است. اهمیت سدهای ساخته شده روی ولگا به تنهایی به مراتب بیشتر از همه دیگر سدهای ساخته شده روی رودخانه‌های ورودی به خزر است. مصرف آب در حوضه آبریز ولگا سبب کاهش تراز آب دریای خزر به اندازه 12 سانتی‌متر می‌گردد.

حجم مفید سدهای ساخته شده روی ولگا اکنون حدود 78 کیلومترمکعب است. اگر حجم سدهای دیگر بر رودخانه‌های اصلی (ازجمله اورال، ترک، سولاک، کورا و سفیدرود)‌ 22 کیلومترمکعب فرض کنیم، مجموعا حجم مفید سدهای حوضه آبریز خزر 100 کیلومترمکعب می‌شود.

از سال 58 تا 73 حدود 1000 کیلومترمکعب آب اضافه سبب افزایش تراز آب خزر به مقدار 3/2 متر شده است. حجم آب اضافه حدود 10 برابر حجم مفید سدهای واقع شده در حوضه آبریز خزر (شامل سدهای ولگا، ترک، سولاک، کورا و سفیدرود)‌ است. بنابراین سدها نمی‌توانند تراز آب خزر را کنترل کنند. گرچه با ساخت این سدها و مصرف آب، تراز آب خزر تا حدودی کنترل می‌شود، یعنی اگر این سدها نبود تراز آب خزر باید بالاتر می‌رفت.

کانال‌های کشتیرانی چطور؟ آیا می‌توانند متعادل‌کننده تراز آب خزر باشند؟

دریای خزر از طریق رود ولگا و سپس کانال ولگا ـ دن به دریای سیاه و از طریق کانالی دیگر در شمال غرب ولگا به دریای بالتیک وصل می‌شود. این کانال‌ها با دریچه‌های تعبیه شده در آنها تنها برای کشتیرانی است و عملا انتقال آب از دریای سیاه و دریای بالتیک به خزر نمی‌تواند انجام شود. در واقع ایجاد دریچه‌ها و حوضچه‌ها برای جبران اختلاف ارتفاع دو سوی کانال است که کشتی‌ها امکان عبور داشته باشند. تاریخچه ساخت کانال ولگا ـ بالتیک به زمان پطر کبیر برمی‌گردد. در سال 1703 میلادی برای تامین سریع‌تر مواد غذایی پایتخت روسیه (شهر سن‌پترزبورگ)‌ کانالی بین ولگا و این شهر حفر شد.

از این طریق غلات، نمک و مواد معدنی از بخش‌های جنوبی به پایتخت روسیه حمل می‌شد. در سال 1846 میلادی، نخستین کشتی بخار از هلند وارد ولگا شد و از اواخر سده‌ نوزدهم از آبراه ولگا برای انتقال نفت آذربایجان به بازارهای جهانی استفاده شد.

اثرات کاهش تراز آب خزر چیست؟

اکنون گرمای کم‌سابقه در حوضه آبریز خزر در ولگا حکمفرماست. هوای آفتابی، کم‌باران و خشک در حوضه آبریز ولگا سبب کاهش آبدهی این رودخانه می‌گردد. گرما و خشکی هوا در دیگر بخش‌های خزر نیز گسترش یافته است. بنابراین می‌تواند سبب افزایش تبخیر در دریای خزر گردد. از این رو در صورتی که چنین روندی ادامه یابد در سال آینده امکان کاهش تراز آب خزر وجود خواهد داشت.

اثرات کاهش تراز آب خزر برای اکوسیستم دریا و مرداب‌های ساحلی متفاوت خواهد بود. با کاهش تراز آب خزر حجم و گستره مرداب‌ها و خلیج‌ها کاهش چشمگیری می‌یابد. از این‌رو محدوده محیط زیست آبزیان و پرندگان مهاجر بشدت کاهش خواهد یافت، اما در داخل دریا فرآیند به گونه‌ای دیگر است. کاهش تراز آب دریا عملا توسط کاهش آبدهی ولگا به وجود می‌آید. کاهش آبدهی ولگا سبب افزایش شوری آب خزر شمالی می‌شود. بنابراین در هنگام زمستان که آب خزر شمالی یخ می‌بندد، مقدار نمک آزاد شده از یخ به آب خزر (در مرز خزر شمالی و میانی)‌ افزایش می‌یابد.

افزایش نمک در آب خزر شمالی با سرمای زمستانی سبب فرورانش آب به اعماق بیشتر خزر می‌گردد. این پدیده باعث افزایش سرعت چرخه آب خزر می‌شود که از دهه 30 ‌میلادی شناخته شده بود.

افزایش سرعت چرخه آب سبب افزایش سرعت توزیع اکسیژن محلول و مواد مغذی در آب خزر می‌شود. این پدیده سبب می‌شود که شرایط برای آبزیان داخل دریا بهتر شود و تولیدات زیستی در سال‌های بعد افزایش یابد،‌ اما کاهش تراز آب خزر تاثیرات دیگری نیز در ساحل بر جای می‌گذارد. با کاهش تراز آب خزر میزان عمق آب در بنادر کاهش می‌یابد.

این موضوع در بندرهای شمالی خزر بسیار جدی است و در صورتی که تراز آب خزر به شرایط سال 58 برگردد، باید تمهیدات مهندسی برای تثبیت عمق پیش‌بینی شود.

در زمان افزایش سریع‌ تراز آب خزر، دیوارهای ساحلی در برخی مناطق خزر برای تثبیت ساحل احداث شد. در عین حال در برخی مناطق ساحلی بویژه در شرق گیلان و غرب مازندران ساختمان‌های بسیار دچار آب گرفتگی شدند، با کاهش تراز آب خزر، ساحل ماسه‌‌ای در جایی که اکنون با آب پوشیده شده، گسترش خواهد یافت، اما همزمان چهره نازیبای دیوارهای ساحلی و سازه‌های مخروبه در ساحل زیبای خزر نمایان خواهد شد که همچون سدی بین آب خزر و ساحل آن گسترانیده می‌شوند.

نوسان تراز آب خزر در طول زمان

دریای خزر در گذشته در مجموعه اقیانوس پاراتیتس قرار می‌گرفت که اکنون دریای مدیترانه، دریای سیاه،‌ دریای آزوف و دریای خزر از باقیمانده‌های آن هستند، اما در طول تاریخ با فعالیت‌های کوه‌زایی در منطقه و در نهایت پس از جدا شدن از دریای سیاه، حوضه گسترده خزر محدود شد و از آن به بعد تراز آب خزر چرخه‌های متعدد پیشروی و پسروی را پشت سر گذاشت.

بررسی تراز آب دریای خزر براساس نوشته‌ها و آثار باستانی (همچون دیوار در بند که در زمان ساسانیان در مرز شمال باختری ایران بنا شده بود)‌ هم نوسان متعددی را نشان می‌دهند به طوری که در آغاز شکل‌گیری تمدن‌های انسانی (حدود 10 هزار سال پیش)‌ تراز آب حدود 50ـ متر بود و پس از آن تراز آب بالا آمد و تا 14ـ متر نیز رسید (حدود 2 هزار سال پیش).‌ در 150 سال گذشته دامنه نوسان ‌تراز آب خزر حدود 3 متر بود. اکنون بیش از 30 سال است که تراز آب خزر در چرخه پیشروی قرار دارد، اما شاید زمان آن رسیده باشد که آماده تجربه پسروی‌ تراز آب خزر هم باشیم.

بهاره صفوی 
گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها