3 روز بعد از اعلام آلودگی آب شرب تهران در مناطق جنوب و غرب به نیترات، در حالی که بررسی‌ها در این خصوص به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم رسیده است اما اظهارنظرهای ضد و نقیض درباره آن همچنان ادامه دارد. وزیر بهداشت هفته جاری در مصاحبه‌ای خبری رسما از وجود نیتراتی بالاتر از حد استاندارد در آب شرب مناطق جنوب و غرب تهران خبر داد و توصیه کرد زنان باردار و نوزادان از آب‌های بسته‌بندی استفاده کنند.اما موضوع آلودگی آب تهران در کمیسیون بهداشت مجلس بررسی و قرار شده تا گروهی از نمایندگان و مسوولان وزارت بهداشت به صورت جدی‌تری این موضوع را پی‌گیری کنند.حسن تامینی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت در این باره به فارس گفت: بر اساس توضیحات مسوولان وزارتخانه‌های نیرو و بهداشت، کمیسیون بهداشت مجلس به این نتیجه رسید که آب یافت‌آباد ناسالم است.
کد خبر: ۳۴۱۸۰۱

تامینی بابیان این که نیترات در آب منطقه‌ یافت‌آباد بالاست، گفت: قرار شد گروهی از نمایندگان مجلس و مسوولانی از وزارت نیرو و بهداشت تشکیل شود تا به بررسی مجدد آب شهر تهران به‌ویژه منطقه یافت‌آباد بپردازد.

اما به گفته مدیر کل سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بر اساس تعاریف موجود میزان بالای نیترات در آب زمانی عوارضی برای سلامت مردم (به غیر از زنان باردار و نوزادان) به دنبال دارد که آب دارای آلودگی میکروبی هم باشد و چون آب تهران آلودگی میکروبی ندارد، عوارض حاد و چندانی سلامت مردم را تهدید نمی‌کند، ولی به هر حال وزارت بهداشت وظیفه دارد، توصیه‌های لازم را برای حفظ سلامت مردم بدهد.

حد مجاز نیترات در آب شرب 50 میلی‌گرم در لیتر است که بر اساس گزارش وزارت بهداشت اکنون این میزان در آب منطقه 6 آبفای تهران بین 50 تا 90 میلی‌گرم در لیتر و بیش از حد مجاز استاندارد ملی ایران است که البته در جاهای مختلف با توجه به چاهی که از آن آب گرفته می‌شود، متفاوت است.

محدوده منطقه 6 آبفای تهران، حدود 80 کیلومتر مربع است که از شمال به میدان خراسان، خیابان شوش و میدان راه‌آهن، از شرق به خیابان خاوران گردنه تنباکویی، از غرب به خیابان زمزم جاده ساوه و از جنوب به حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و جاده ورامین محدود می‌شود و مجموعاً 5 منطقه شهرداری و 185 هزار مشترک آب را تحت پوشش دارد.

تعیین سلامت آب با استانداری یا وزارت بهداشت؟

اما علی رغم اعلام وجود نیترات بالا در آب مناطق غرب و جنوب تهران و حتی تایید آن از سوی مدیر کنترل کیفی آب و فاضلاب استان تهران، استاندار تهران به شهروندان اطمینان می‌دهد که آب تهران کاملا بهداشتی است و با آرامش خاطر از شبکه آب آشامیدنی تهران مصرف کنند.

مرتضی تمدن در جلسه کارگروه بهداشت آب شهر تهران که در استانداری تهران برگزار شد، به خبرنگاران گفت: صحبت‌هایی که در چند روز گذشته در خصوص آب تهران مطرح شد به دلیل ناهماهنگی‌ها در محافل خبری بود و مردم به شایعات و جوسازی‌هایی که در مورد آب شرب تهران مطرح می‌شود، توجه نکنند و از بابت آب شرب تهران نگران نباشند.

به گفته استاندار تهران اصولا اظهارنظری که منشا این بحث شد، سخنان وزیر بهداشت و درمان بود که بعضی از رسانه‌ها امانتداری نکردند و صحبت‌های عادی و طبیعی وزیر بهداشت را به گونه‌ای دیگر جلوه دادند و بدون دلیل موجب نگرانی مردم شدند.

او ادامه داد: وزیر بهداشت و درمان یک توصیه برای مادران باردار و نوزاد کرده بودند که از آب بسته‌بندی استفاده کنند، دلیل آن هم این بود که نوسانات نیترات در آب ممکن است برای این افراد زیان بار باشد و در مورد آلوده بودن آب تهران و این‌که مردم تهران از این آب استفاده نکنند صحبتی به میان نیامده است، لذا تفسیر و تحلیل برخی از خبرگزاری‌ها و افراد غیرمسوول درباره آب شرب تهران باعث نگرانی مردم شد.

البته این اولین بار نیست که استاندار تهران نسبت به سلامت آب شرب همه مناطق تهران، شهروندان را مطمئن می‌کند در حالی که دکتر علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد: وزیر بهداشت به اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته مشکل همان است که گفتم.مرندی به جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مسوولان وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو نقشه‌ای تهیه کرده که وضعیت سلامت آب تهران روی آن مشخص است. بر همین اساس دو نقطه را روی این نقشه معرفی کرده که از معدود نقاطی است که مشکل آلودگی آب دارد و به عنوان نقاط سیاه معرفی شده است.

به گفته مرندی، اصلاح آلودگی آب در این دو نقطه تا انتقال آب از سد ماملو حدود دو سال طول می‌کشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها