حاشیه خبر

سینما «استادیوم» نیست

خبرگزاری‌های کشورمان گاهی تصاویری از مناطق محروم کشور مخابره می‌کنند که در آن مدارس دانش‌آموزان در داخل «اتوبوس»های از رده خارج تشکیل می‌شود. در کنار تاثر و ناراحتی از تماشای چنین تصاویری، این مساله در ذهن هر مخاطبی شکل می‌گیرد که می‌توان با ابتکارهای فردی و کوچکی از این دست، از وسایل و ابزارهای مختلف استفاده‌هایی چندگانه کرد. حالا طرح پیشنهادهایی درخصوص ادامه نمایش فوتبال در سینماها به این ابتکارها شباهت دارد. این‌که برای مقطع حساس و مهمی مانند «جام جهانی» چند بازی در سالن‌های سینما نمایش داده شود، مساله قابل قبولی است اما تبدیل شدن این استثناء به یک روند دائمی، نکته تامل برانگیزی است.
کد خبر: ۳۴۰۰۴۶

شکی نیست که سینمای ایران مشکلات و گرفتاری‌های گوناگونی دارد. «اکران» یکی از پیچیده ترین معضلات سینماست که حتی معاونت سینمایی نیز نتوانست وارد این معادله شده و آن را حل کند. سال‌هاست تهیه‌کنندگان از کمبود فیلم خوب گلایه می‌کنند و حالا عده‌ای در این شرایط از اختصاص همین تعداد اندک سالن سینما به نمایش فوتبال سخن می‌گویند. گذشته از تغییر ساختاری و تاثیرات فرهنگی ناخوشایندی که چنین امری می‌تواند به دنبال داشته باشد، معلوم نیست که این سالن‌های مدرن که با صرف هزینه‌های فراوان ساخته شده تا چه اندازه برای نمایش فوتبال مناسب است؟

مدیر یکی از پردیس‌های سینمایی اعلام کرده «فروش 6 مسابقه فوتبال در این پردیس معادل 70 درصد درآمد یک ماه آن بوده است». در همین زمینه مدیر یک پردیس دیگر گفته پخش مسابقات لیگ‌های داخلی، یک کار کارشناسی سنگین نیاز دارد، چرا که اتفاقات و رخدادهای خاص‌تری را در بر خواهد داشت و ممکن است باخت یکی از تیم‌ها مثل استقلال یا پیروزی، طرفدارانشان را ناراحت کند و آنها واکنش خاص خود را نشان دهند و به صندلی‌ها، شیشه‌ها و تجهیزات سینماها آسیب بزنند.»

سینمای ایران در این سال‌ها آموخته که برای حل مشکلات خود، به جای پیشنهادهای منطقی به دنبال راه‌های فرار باشد و اگر روزی با کمبود مخاطب مواجه شد، به دامان شبکه ویدئویی برود و حق رایت خود را به قیمتی معادل هزینه‌های فیلم به موسسات ویدئویی بفروشد. اگر هم زمانی با مشکل خالی بودن سینماها مواجه شد، به سراغ نمایش فوتبال برود؛ اما هیچ کدام از این نسخه ها، راه علاج سینما نیست.

باید بدانیم که پرده سینما ساختار و قالب خاصی دارد و به جای این‌که از آن به عنوان یک «تلویزیون بزرگ» برای نمایش فوتبال استفاده کنیم، باید محصول مناسب برای آن تولید کنیم. اجاره‌نشین‌ها، ناخدا خورشید، کشتی آنجلیکا، مادر، ای ایران، از کرخه تا راین، کلاه قرمزی و پسرخاله، بازمانده، سگ‌کشی، ارتفاع پست، شوکران، عروس، چهارشنبه‌سوری، آژانس شیشه‌ای، میم مثل مادر و... برخی نام‌هایی است که هنوز هم مخاطبان مشتاق تماشای فیلم‌هایی در حد و اندازه آن روی پرده سینما هستند و آن را با هیجان زودگذر هیچ مسابقه فوتبالی عوض نمی‌کنند. مهم سینماست که باید به جایگاه خودش برگردد.

رضا استادی / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
میراث ناملموس گنجینه هویت ملی

«جام‌جم» در گفت‌وگو با رئیس مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس آسیای غربی و مرکزی یونسکو بررسی کرد

میراث ناملموس گنجینه هویت ملی

نیازمندی ها