وقتی تکنولوژی دردسر ساز می‌شود

جرایم خاموش

امروزه فناوری نوین به شکل تجهیزات بی‌سیم و ارتباط از راه دور در اختیار بشر قرار گرفته تا هر جا که هستند، بتوانند با جهان اطراف خود در ارتباط باشند. به عنوان مثال، دامنه امواج بلوتوث تلفن همراه از یک تا 1000 مگاهرتز متغیر است و از یک تا 300 فوت فاصله را پوشش می‌دهد.
کد خبر: ۳۱۲۲۵۶

پژوهش‌های چند دهه اخیر نشان می‌دهد استفاده از این گونه فناوری‌ها عوارض منفی بسیاری بر وضعیت روحی و سلامت افراد دارند. شدت امواجی که به بدن انسان می‌رسد نیز بسته به فاصله بدن تا دستگاه متغیر است.

از جمله عوارضی که بر اثر امواج ایجاد می‌شود، می‌توان به بیماری‌هایی مانند تومور مغزی، سقط جنین، بیماری‌های خودایمنی، ریزش مو، سردرد، دردهای ناحیه گردن و حساسیت‌های پوستی اشاره کرد و آنچه که بر سلامت روح تاثیر می‌گذارد، عبارت است از اوتیسم، بیش‌فعالی، تحریک‌پذیری عصبی و...

پژوهشگران سوئدی اعلام کرده‌اند، افرادی که به طور دائم از تلفن همراه و از پیام‌ها و بلوتوث‌های آن استفاده می‌کنند، 24 درصدشان بیشتر دچار انواع ناراحتی‌ها و بیماری‌های ناحیه سر می‌شوند.

این فقط بخشی از عوارضی است که با سلامت افراد ارتباط دارد. با وجود این، اغلب مردم توجهی به این گونه عوارض ندارند و در صدد استفاده از امکانات رفاهی بیشتر هستند.

همه‌گیری بلوتوث‌ها

بررسی‌ها نشان داده بین 40 تا 60 درصد افرادی که تلفن همراه دارند، بلوتوث خود را فعال می‌کنند و این آمار در میان آنهایی که در خودرو هستند، بیشتر است.

فقط تعداد استفاده‌کنندگان از تلفن همراه با بلوتوث فعال در آمریکا بیش از 261 میلیون نفر و در انگلستان 74 میلیون نفر برآورد شده است.

متاسفانه حدود 70 درصد بلوتوث‌هایی که بین نوجوانان ردوبدل می‌شود، محتوای غیراخلاقی و مبتذل دارند و از این میان حدود 88 درصد دختران نوجوان طعمه این موارد می‌شوند.

از طرفی مشخص شده 69 درصد پیام‌ها و بلوتوث‌های ارسال شده از سوی افراد ذخیره می‌شود و 6/8 درصد آنها دارای پیام‌های خشن هستند.

این موارد در انگلستان به قدری زیاد شده که بسیاری از والدین از فرزندانشان می‌خواهند بلوتوث‌های خود را غیرفعال نگه دارند و پیام‌های دریافتی خود را ذخیره نکنند و پاسخ ندهند، اما راه قطعی برای این منظور وجود ندارد.

بلوتوث‌های تبلیغاتی

حدود 44درصد پیامک‌ها و بلوتوث‌های تبلیغاتی و بازاریابی با تلفن همراه ارسال می‌شود که 26 درصدشان در مکان‌های عمومی و 15 درصد در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها و چند درصد هم در مجالس و جشن‌ها صورت می‌گیرد.

به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان و افرادی که در مشاغل خدماتی هستند، کالا و خدمات خود را با استفاده از پیام‌های کوتاه یا بلوتوث به کاربران تلفن همراه عرضه می‌کنند.

امکان تبلیغات از طریق بلوتوث ایده جالبی است، اما مشکل اینجاست که هیچ پشتوانه و دلیل مستندی مبنی بر صحت ادعای تبلیغ‌کنندگان وجود ندارد.

بسیاری از سودجویان به طمع پول یا در بسیاری موارد سوء‌استفاده‌های متعدد از افراد، دست به تبلیغات کاذب می‌زنند یا پیشنهاد شغل می‌کنند.

افرادی هم که آگاهی کافی ندارند بدون تحقیق و اطلاعات به مراکز مورد نظر مراجعه می‌کنند و ممکن است با پیشنهاد سرمایه‌گذاری‌های ظاهرا پرسود منابع مالی خود را از دست بدهند یا در خوشبینانه‌ترین حالت خدماتی ارائه کنند، اما شرکت مورد نظر حق‌الزحمه آنها را نمی‌پردازد و از آنجا که بدون مجوز کار می‌کنند، شکایت قربانیان به جایی نمی‌رسد یا حتی در مواردی سوء استفاده‌های روحی، عاطفی و حتی جنسی نیز از آنها می‌شود.

متاسفانه این کار در بسیاری موارد به متلاشی شدن خانواده‌ها منجر می‌شود و اعتماد میان زوجین از بین می‌رود.

بلوتوث‌های غیراخلاقی

دسته دیگر بلوتوث‌ها انواع مبتذل هستند که طبق بررسی‌های صورت گرفته در روسیه، آمریکا و انگلستان، بیشترین تعداد بلوتوث‌های مبتذل در مترو و مکان‌های پرجمعیت رد و بدل می‌شود.

بسیاری از قربانیان، نوجوانان و جوانانی هستند که به اقتضای سن خود در دام این افراد می‌افتند و قربانی می‌شوند.

حدود 77 درصد از دختران و 33 درصد از پسرانی که پیام‌ها و بلوتوث‌های مبتذل دریافت می‌کنند، معتقدند این کار از تابو بودن درآمده و قبح آن از بین رفته است.

پنجره مخفی به زندگی خصوصی

گاهی اوقات نیز افراد از طریق ارتباط نامشروع با دیگران و تهیه عکس و فیلم به طور پنهانی، از آنها اقدام به گرفتن مبالغی به عنوان حق‌السکوت یا درخواست کارهایی در ازای عدم انتشار تصاویر می‌کنند.

در مواردی دیگر، افراد به تصویربرداری از برخی مجالس و مهمانی‌ها و حتی ورزش‌های خصوصی اقدام می‌کنند، سپس این تصاویر و فیلم‌ها را می‌فروشند یا حتی در اینترنت منتشر می‌کنند. در مواردی هم به بهانه تعمیر و بازسازی تصاویر و فیلم‌های موجود در تلفن همراه به اطلاعات آن دست می‌یابند و با کپی‌برداری مشکلاتی را برای صاحب آن ایجاد می‌کنند.

کارشناسان معتقدند‌ بلوتوث می‌تواند به عنوان پنجره‌ای روبه زندگی خصوصی مردم، مورد سوء استفاده قرار گیرد.

در مواردی که از تصاویر و فیلم‌های موجود در تلفن همراه استفاده‌های غیراخلاقی شود، باعث از بین رفتن آبرو و حریم خصوصی افراد می‌شود و ادعای حیثیت و شکایت به مقامات قضایی نه تنها وقت و انرژی افراد بلکه قضات و کارکنان این دستگاه را نیز هدر می‌دهد و چه بسا به دلیل اثبات نشدن بی‌گناهی، خانواده‌ای از هم متلاشی شود و اعضای خانواده تحت فشار روحی و روانی و اجتماعی دست به کارهایی نظیر انتقام و جرایمی دیگر بزنند که خود موجب درگیری‌های بیشتر است.

جامع نبودن قوانین

البته در برخی کشورها مجازات زندان در ارتباط با جرایم اینترنتی در مورد برخی سوء‌استفاده‌کنندگان از تلفن همراه نیز اعمال می‌شود، اما چندان جامعیت ندارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از 1200 نفر زن 18 تا 25 ساله 82 درصدشان به طور دایم از پیاه کوتاه و بلوتوث استفاده می‌کنند و ردیابی همگی امکان‌پذیر نیست.بتازگی در عربستان استفاده از تصاویر مبتذل و غیراخلاقی و انتشار آنها از طریق بلوتوث به حدی گسترش یافته که مقامات از این سوء استفاده از فناوری، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در کویت نیز با استناد به قوانین منع سوء‌استفاده از فناوری‌ها که در سال 1976 در مجلس این کشور تصویب شده، سوءاستفاده‌کنندگان از پیام‌های کوتاه و بلوتوث‌های تلفن همراه بین 6 ماه تا 3 سال زندانی می‌شوند. همچنین قرار شده قوانینی به منظور محدودیت در ارسال بلوتوث و امکان ردیابی افراد تدوین شود.

سحر کمالی‌نفر
منبع:gulfnews

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها