به بهانه خدمات تازه تلفن‌های همراه

پا‌‌به‌پا؛ تا ناکجا همراه‌من

سیستم‌های هوشمند توسط انسان‌های خردمند متولد می‌شوند تا بتوانند بخش‌هایی از کار تولید کننده خود و فعالیت‌هایی فراتر از آن را برای خلق بشر انجام دهند. حالا این سیستم‌های هوشمند، در دستان ما خودنمایی می‌کنند. بخشی از نیازهای ما مدام همراهمان هستند. پاسخ به این نیازها، از نزدیک‌ترین فاصله ممکن یعنی کف دست، پیامدش نفوذ به محدوده وفاداری مشتریان است.
کد خبر: ۳۱۱۴۹۳

این ورود به گوشی‌های دستی یا »همراه«های ما، یکی از هدف‌های کلیدی متخصصان مراکز تحقیق و توسعه دنیای الکترونیک است. انگار دنیا متوجه اهمیت و مرز نامحدود عملکرد این تلفن‌های سابق و دفتر کارهای امروزی شده است. آن‌چه این روزها به‌طور رسمی به جامعه ما نیز معرفی شده، مسیریاب است. محصولی فراتر از یک نقشه و دارای قابلیت تعریف خدمات ارزش‌افزوده متنوع. آن هم نقشه‌های هندسی یا برداری ‌Curve‌ که دارای جزئیات و لایه‌های چندگانه اطلاعات تعریف شده اند و نه تصویری و بیت‌نگاشت ‌.Bitmap پدیده‌ای که برای مردم نقشه‌خوان دنیا کارآمد است و برای ما شاید هنوز ناآشنا.

نگاهی به امروز و پرشی به آینده خواهیم داشت تا ببینیم چه هست و چه می‌شود:

1– شهرهای در حال توسعه، گذرهای شهری پر پیچ‌وخم و مقصدهای چندمسیره، در کنار سرعت گرفتن خودروها و تنگناهای زمانی مردمان پرمشغله، نیاز سن‌ها و مشاغل مختلف به مسیریاب‌ها را نمود می‌بخشد. در ادامه عملکرد درست و کم‌خطای این مسیریاب‌ها، می‌توان جامه عمل پوشیدن رویای دیرینه راه‌پیمایی خودبه‌خود خودروها را بیشتر باور کرد.

2– مسیریاب‌های امروزی که یک جفت صدای زنانه و مردانه برایشان تعریف شده، می‌توانند در آینده‌ای نزدیک، صدای هر یک از عزیزان ما را به‌عنوان الگو بپذیرند و به همه واژگان خود تعمیم دهند.

تصور کنیم که در خیابان‌های شهر با صدای عمه مهربان یا دوست سفرکرده خود راهنمایی شویم! شاید هم صدایی آشنا از یک گوینده رادیو یا بازیگر محبوب قابل انتخاب باشد. از صدای لهجه‌دار و بومی هم نباید غافل شویم که می‌تواند اهالی علاقه‌مند شهر و دیار مشتاق به گفت و شنود به زبان محلی را راضی‌تر کند.

3– همین حالا می‌شود مهمان‌ها را با یک ‌MMS‌ حاوی نشانی پستی منزل، برای تولد یا شب‌نشینی خانوادگی دعوت کرد یا محل یک جلسه کاری را به مدعوین اطلاع داد. در آینده شاید زبان آدرسی‌دهی ما ‌4534؛35"E2615؛51N‌ باشد و روی کارت ویزیت‌ها وب‌سایت‌ها، نشانی این‌گونه درج شود.

4– اگر بشود که در کنار فهرست موجود نام مسجدها، هتل‌ها، رستوران‌ها، پارکینگ‌ها، مراکز دولتی، سینماها و فضاهای تفریحی و ... این مسیریاب‌ها، فیلم‌های در حال نمایش، برنامه در حال برگزاری، مجلس شادی و ختم، خدمات جاری و تعداد صندلی‌های خالی و ... را هم دید، کار راحت‌تر می‌شود. شاید هم منوی رستوران با امتیازهای کسب شده از سوی آن‌ها که پیشتر غذایی را خورده‌اند، ما را در تصمیم‌گیری کمک کند.

آرزوهای ما بسیار دور و دراز است و برنامه‌بنگاه‌های فعال در بازار نیز بلندمدت. این حرکت پابه‌پای فناوری و محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن با نیازهای ما و پیشی گرفتن گاه‌وبی‌گاه آن، معلوم نیست که تا کجا و کی ادامه می‌یابد؟ آن چه واضح است، نیازهای فرهنگ‌سازی برای تشخیص و انتخاب مردمان و کاربران است. همان‌ها که گاه از فناوری واهمه دارند و گاه شیفته ظاهر آن می‌شوند.

محمود کریمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها