گفتگو با حمید شیخ محمدی مدیر رادیو سلامت

رادیو سلامت درآستانه 8 سالگی

رادیو سلامت با مدیریت مهدی لبیبی در 21 بهمن سال 1381 شروع به کار کرد. بعد از آن کامران کاظم‌زاده و چند ماهی هم حمید شیخ محمدی مسوولیت رادیو سلامت را برعهده گرفتند، در آستانه هشتمین سال افتتاح این شبکه درباره وضعیت رادیو سلامت از گذشته تا به امروز با مدیریت جدید به گفتگو نشستیم.
کد خبر: ۳۱۱۳۱۶

رادیو سلامت در هشتمین سال تولدش چند ساعت برنامه دارد؟

رادیو سلامت 12 ساعت برنامه از 6 صبح تا 6 عصر روی موج اف‌ام ردیف 9/103 پخش می‌کند.

به نظر شما رادیو سلامت جایگاهی را که باید در بین مخاطب داشته باشد، دارد؟

ما نظرسنجی خاصی را طراحی کردیم و به مرکز تحقیقات سازمان دادیم تا درخصوص جایگاه رادیو سلامت انجام شود.

آنچه در آمار و ارقام موجود است و باتوجه به نظرسنجی‌هایی که در سطح سازمان انجام شده، نشان می‌دهد که رادیو سلامت یکی از رادیوهای پرشنونده و جلوتر از خیلی از رادیوها است و در حال حاضر رادیوی چهارم یا پنجم از لحاظ جذب مخاطب بوده است و روند کار هم به ما نشان می‌دهد این آمار رو به افزایش است.

از شروع برنامه تا پایان آن بسیاری از شنوندگان با رادیو سلامت تماس می‌گیرند خصوصا در حین بخش برنامه زنده این روند بسیار بیشتر به چشم می‌خورد. اینها همه نشان می‌دهد که رادیو سلامت رادیویی محبوب در بین مردم است.

چرا رادیو سلا‌مت آن طور که باید نتوانسته جایگاه واقعی خود را در بین مخاطبانش پیدا کند؟

رادیو سلامت به وظیفه‌اش درخصوص اطلاع رسانی بخوبی عمل کرده است. یعنی یک منبع معتمد مردم در حوزه سلامت جسم و روان است.

این که چرا به این رادیو کمتر توجه می‌شود ممکن است دو علت داشته باشد اول این که ممکن است ما خودمان را کم تبلیغ می‌کنیم و این به کل رادیو هم برمی‌گردد و در مجموع کل رادیو. خودش را کم تبلیغ می‌کند و اگر ما فعالیت‌های بیشتری کنیم این نکته تامین می‌شود. ضمن این‌که در سیاست کلی سازمان یک تصمیم مهمی گرفته شد که همه رادیوها در رادیوهای مختلف تبلیغ شود. اگر این کار صورت بگیرد هر شنونده‌ای می‌تواند رادیوی مورد علاقه خودش را از بین رادیوهای موجود انتخاب کند یا مطابق معمول دنیا وقتش را برای شنیدن رادیوهای مختلف تنظیم کند. در آمار و تحلیل‌های مختلف بحث بر سر این است که برخی از مخاطبان رادیو فقط به یک شبکه رادیویی گوش می‌کنند اما برخی دیگر گزیده‌های برنامه‌ها را از شبکه‌های مختلف رادیویی گوش می‌دهند. به هر حال به نظر من اگر این تبلیغات برای رادیو در مجموع صورت گیرد نتیجه‌اش این می‌شود که هم مردم رادیو را در کل می‌شناسند و هم می‌تواند در جذب مخاطب بیشتر به رادیو کمک کند.

چرا باتوجه به این که 8 سال از تاسیس رادیو سلامت می‌گذرد هدف رادیو سلامت هنوز آن طور که باید مشخص نشده و مردم نمی‌دانند که هر سوالی در حوزه بهداشت و درمان دارند می‌توانند در رادیو سلامت آن را بپرسند؟

در مورد برنامه‌ها، من فکر نمی‌کنم برنامه‌ها ایرادی داشته باشد چرا که در برنامه‌سازی و اجرا کارشناسانی که با ما همکاری می‌کنند در رشته‌های مختلف خبره و آگاه هستند.

من در ابتدای ورودم به رادیو سلامت جلسات متعددی با کارشناسان حوزه‌های مختلف سلامت که در رادیو سلامت حضور دارند داشتم. این جلسات به درخواست من برای تحلیل موقعیت کارشناسی در برنامه‌ها و به دلیل شناخت یکدیگر برگزار شد.

اما اشکال کار این است که ما نتوانستیم رادیو سلامت را به جامعه معرفی کنیم. حتی خود کارشناسان هم بر این باورند که این رادیو خوب تبلیغ نمی‌شود و خود آنها مبلغان رادیو سلامت هستند و به بیماران و حتی دوستان خود شنیدن این رادیو را توصیه می‌کنند.

در کیفیت کار رادیو سلامت و منبع و مرجع بودن آن شکی نیست و متخصصان ما هم از بهترین متخصصان هستند.

شاید هم یکی از علل آن این باشد که پوشش رادیو سلامت یک پوشش استانی است و در سطح کشور شنیده نمی‌شود.

اگر روزی شرایطی ایجاد شود که رادیو سلامت در تمام کشور شنیده شود، به طور قطع یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های رادیویی می‌شود.

باتوجه به ایمیل‌ها و تلفن‌هایی که داشتیم ضرورت توسعه آن برای ما محرز شده است. حتی از زمانی که رادیو سلامت روی اینترنت شنیده می‌شود از خارج از کشور ایمیل‌هایی داشتیم که خواستار قرار گرفتن موج آن روی ماهواره شدهاند که مراحل اولیه آن انجام شده و بزودی رادیو سلامت از طریق ماهواره‌ قابل شنیدن خواهد بود.

آیا برنامه‌ای خاص برای بهتر شنیده‌شدن رادیو سلامت دارید؟

باتوجه به تغییر ذائقه‌های مردم ما هم معتقد به سکون نیستیم و همه باید فعال باشند.

ما هم مثل مدیران قبلی که آنچه را به نظرشان می‌رسیده انجام می‌دادند، از زمانی که مستقر شدیم هر آنچه را به نظرمان برای بهتر شنیده شدن برنامه‌ها می‌رسد انجام می‌دهیم ضمن این که آسیب‌شناسی و مطالعات عمیق خود را هم داریم ولی این دلیل نمی‌شود که متوقف شویم تا ببینیم چه می‌شود.

هر چه را به نتیجه می‌رسیم عمل می‌کنیم. به همین دلیل در توسعه پنجساله افق رسانه ملی جایگاه رادیو سلامت را این طور تعریف کردیم که هم میزان ساعت پخش روزانه‌اش ابتدا از 12 ساعت به 18 ساعت و سپس به 24 ساعت ارتقا یابد و سپس پوشش آن به لحاظ جغرافیایی در کل کشور توسعه یابد. در این ارتباط تلاش‌های جدیدی نیز صورت گرفته، اخیرا وزیر محترم بهداشت که دیداری با رئیس محترم سازمان صداوسیما داشتند، معاون صدا، آقای صوفی، مساله لزوم توسعه جغرافیایی رادیو سلامت را مطرح کرده است و قول‌‌هایی از سوی وزیرمحترم بهداشت هم به ایشان داده شده است تا کمک کنند که صدای ما به کل کشور برسد.

یک بخش از این کار با کمک وزارت بهداشت و یک بخش آن با کمک منابع سازمان صداوسیما انجام خواهد شد و یک بخش آن را با استان‌های محروم وارد مذاکره شده و با دو استان نیز مذاکره کرده‌ایم.

اگر صدای رادیو سلامت در یکی دو استان شنیده شود بقیه استان‌ها هم کم‌کم شروع به پخش آن خواهند کرد.

ما به طور جدی درصدد گسترش رادیو سلامت هستیم چرا که اگر این امر تحقق یابد یعنی هم ساعت آن افزایش یابد و هم پوشش جغرافیایی آن توسعه یابد، خود به خود در نزد مردم بیشتر شناخته می‌شود.

باتوجه به این که تحصیلات و تخصص شما علوم سیاسی است آیا در اداره رادیو سلامت با مشکلی مواجه نشده‌اید؟

ابتدا مشکل داشتم ولی بعد با دیدگاهی صحیح با این مقوله مانوس شدم که به ابعاد تازه‌ای از سلامت اجتماعی بپردازیم و این دیدگاه باعث شده به ابعاد دیگری از سلامت که سلامت معنوی و اجتماعی است و تاکنون مغفول مانده بود توجه بیشتری شود.

به طور کلی هدف رادیو سلامت برای افق 5‌‌ساله خود چیست؟

ما اهداف رادیو سلامت را در 12 بند به عنوان افق پنجساله رادیو سلامت تدوین کرده‌ایم و یک به یک به دنبال تحقق آنها هستیم. از جمله آنها توسعه پوشش جغرافیایی رادیو سلامت از تهران به کل کشور، توجه به دو مقوله سلامت اجتماعی و معنوی، سامان دادن به وضعیت برنامه‌سازی با بازبینی و اصلاح کنداکتور و شناسایی مباحث جدید در حوزه‌های مختلف سلامت است ضمن این که رادیو سلامت اولین شبکه‌ای است که به صورت اتوماسیون از تولید تا پخش انجام شده و ما کاملا در آن جهت قدم برمی‌داریم.

زینت پستادست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها