هیلاری کلینتون :

اروپا ساختار امنیتی‌اش را مدرن کند

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن تاکید بر این مساله که ‌ابزار سیاسی امنیتی فعلی اروپا برای مقابله با تهدیدهای قرن 21 مناسب و مفید نیست، از اروپایی‌ها درخواست کرد که نهادها و سازمان‌های فعلی خود را مدرن کنند.
کد خبر: ۳۱۰۹۱۳

هیلاری کلینتون درمقاله‌ای که در روزنامه ‌آلمانی زود دویچه تسایتونگ به چاپ رسید، نوشت: بهترین راه حل برای امنیت اروپا در تقویت سازمان‌ها و نهادهای موجود در اروپا نهفته است و نه انعقاد قراردادهای جدید.سازمان‌های امنیتی اروپا به روز نیستند و به اصلاحات نیازمندند، اما این به معنای ایجاد و تاسیس سیستم‌های جدید نیست.

متن مقاله هیلاری کلینتون درروزنامه ‌آلمانی زود دویچه تسایتونگ:

اتحاد بین آمریکا و اروپا بیش از60 سال است که با خود صلح و پیشرفت به همراه داشته است، اما اکنون باید در سازمان‌های کلیدی سیاسی و امنیتی اروپا تجدید نظر شود و در بعضی موارد حتی مورد تجدید نظر قرار گیرد. در آن صورت آنها برای حل مشکلات قرن 21 مناسب خواهند بود.

امروز ما همچون گذشته با تهدیدهایی چون جنگ‌های سایبری، تروریسم بین‌المللی، مشکلات جوی، ‌شبکه‌های جنایتکاری که با مواد مخدر، ‌سلاح و انسان تجارت می‌کنند و مشکلاتی در زمینه انرژی روبرو هستیم.

نهادهایی که امنیت اروپا و سعادت آن را تضمین می‌کنند، باید تغییر یابند و ناتو باید در مورد استراتژی‌های خود تجدید نظر ‌کند. روسیه قراردادهای امنیتی جدیدی را همچون اتحاد جدید ناتو و روسیه پیشنهاد کرده است. همچنین آمریکا نیز باید تامل کند که چگونه اروپا می‌تواند امنیت خود را تقویت کند و گسترش دهد، از این رو ما با همه کشورها در مورد ایده‌هایی که امنیت اروپا را درعصر جدید تضمین می‌کنند، مذاکره می‌کنیم.

ما در این مذاکرات به اصول خود پایبند هستیم؛ اصولی که آشنایی و اعتقاد و اعتراف ما به امنیت اروپا را نشان می‌دهد.

اولین اصلی که مورد توجه ما است احترام به یکپارچگی ارضی و خودمختاری همه کشورها است.

بخشی از مسائل اروپا طی سده‌های گذشته ریشه در این دارد که مرزهای آن مورد تجاوز قرار گرفته و این اختیار از ملت‌های اروپا سلب شده است که سیاست خارجی خود را دنبال کنند، از این رو ما هرگونه دخالت در کشور دیگر را به این معنا که یک کشور،‌ کشور دیگری را کنترل کند، رد می‌کنیم. به ویژه ما از حق کشورها برای اینکه در مورد روابط خود تصمیم گیری کنند، دفاع می‌کنیم. برای مثال ما به هر آنچه که روسیه و شورای امنیت و همکاری اروپا در نشست استانبول در سال 1999 تصویب کردند، احترام می‌گذاریم. ما معتقدیم گسترش ناتو و اتحادیه اروپا ثبات و پیشرفت را در تمام این قاره و حتی روسیه حفظ می‌کند.

اصل دوم ما این است که امنیت اروپا تقسیم شدنی نیست. بحث‌های زیادی در مورد امنیت اروپا، ‌شکاف‌های سیاسی و جغرافیایی در این قاره بین غرب و شرق، ‌کشورهای عضو ناتو و کشورهای خارج ناتو، ‌کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهایی که عضو اتحادیه نیستند وجود دارد، اما در واقع باید گفت یک اروپا وجود دارد. قابل تقسیم نبودن امنیت اروپا، بخشی از مولفه‌های پیشنهادی اصلاحاتی است که از سوی روسیه اخیرا پیشنهاد شد. ما از این هدف حمایت می‌کنیم، اما ابتکار عمل روسیه مبنی بر ایجاد و تاسیس سازمان‌های جدید مورد قبول ما نیست. ما به جای آنکه قراردادهای جدیدی را مانند چیزی که مسکو گفته بود، منعقد کنیم، بهترین راه حل را در تقویت سازمان‌های موجود اروپا همچون شورای امنیت و همکاری و همین طور شورای روسیه و ناتو می‌بینیم.

سوم اینکه ما بدون هیچ اما و اگری از این قول و تعهد که ماده 5 معاهده ناتو است دفاع کرده و آن را به رسمیت می‌شناسیم. ماده‌ای که مضمون آن این است که حمله به یک عضو ناتو حمله به تمام اعضای ناتو محسوب می‌شود. ما همچنان نیروهای خود را در اروپا مستقر خواهیم کرد برای آنکه به تهدیدات احتمالی که هنوز وجود دارد با سرعت هرچه تمام‌تر واکنش نشان دهیم. ما با متحدان خود در مورد برنامه‌هایی که حاکی از واکنش سریع به تهدیدات جدید است، کار می‌کنیم. ما پیشنهاد خود را برای همکاری با روسیه برای گسترش دفاع ضد موشکی جدی گرفته‌ایم؛ دفاع ضد موشکی‌ که امنیت تمام اروپا را بهبود می‌بخشد.

چهارم اینکه ما مصمم هستیم تلاش‌های خود را در اروپا شفاف کنیم و از کشورهای دیگر هم می‌خواهیم که به گونه‌ای مشابه عمل کنند. ما در دوره‌ای و در دنیایی که به صورت شبکه‌ای از ارتباطات است، زندگی می‌کنیم و یک تهدید در یک کشور می‌تواند به سرعت به یک بحران جهانی و منطقه‌ای تبدیل شود. امنیت اروپا به ارتباطاتی گسترده بستگی دارد، از این رو آمریکا از تبادل اطلاعات در مورد فعالیت‌های نظامی حمایت می‌کند. این تبادل اطلاعاتی مشاهده تمرینات نظامی طرفین را نیز شامل می‌شود. از این رو معاهده نیروهای متعارف امنیتی اروپا به توجه دوباره ما نیازمند است. بیش از 20 سال است که این معاهده باعث کنترل سلاح‌های متعارف شده است؛ اما اکنون این تهدید وجود دارد که معاهده نیروهای متعارف امنیتی در اروپا نادیده گرفته شود و کم اهمیت شمرده شود.

در شرایطی که آمریکا و متحدانش همچنان به تبادل اطلاعات در مورد نیروهای خود می‌پردازند، روسیه از دو سال پیش این نوع همکاری را به حالت تعلیق در آورده است. تراژدی جنگ روسیه و گرجستان یکی از موانع این نوع همکاری بود. ما باید مذاکرات خود را با متحدانمان، با روسیه و دیگر کشورهایی که این معاهده را امضا کرده‌اند، حیاتی دوباره بخشیم.

پنجم آنکه مردم همه دنیا حق دارند که بدون ترس از نابود شدن توسط سلاح‌های اتمی زندگی کنند. باراک اوباما سال گذشته در پراگ از ایده و هدف بلندمدت دنیای عاری از سلاح‌های هسته‌ای خبر داد. تا زمانی که این سلاح‌ها وجود داشته باشند، ایالات متحده از زرادخانه‌های خود برای مبارزه و بازدارندگی تهدیدات احتمالی نگهداری می‌کند و ما این امنیت را برای متحدان خود تضمین می‌کنیم.

ششمین اصل ما این است که امنیت واقعی تنها محدود به روابط صلح آمیز بین کشورها نمی‌شود.مردم اروپا می‌دانند که امنیت هم به معنای قدرت نظامی و هم به معنای قدرت بشری است. امنیت اروپا از سوی سازمان‌هایی چون ناتو‌، اتحادیه اروپا و ‌سازمان امنیت و همکاری اروپا حفظ می‌شود که این سازمان‌ها ابزاری نظامی، سیاسی،‌ اقتصادی‌، سوسیالیستی و حقوقی را در اختیار دارند. اکنون ما باید شناخت خود را نسبت به این سازمان‌ها به روز کرده و تغییر دهیم به گونه‌ای که اطمینان حاصل شود که این سازمان‌ها قادر به مقابله با چالش‌های فعلی نیز هستند. بهبود ثبات و امنیت در اروپا سنگ بنای تعیین کننده سیاست خارجی آمریکا است و به طور همزمان نشان دهنده ارزش‌های اساسی ما است. ما پشت اروپا ایستاده‌ایم به گونه‌ای که در دهه‌های گذشته نیز بوده‌ایم، چرا که روابط همیشگی، ملت‌های ما و کشورهای ما را به هم ربط داده است. اصول و تاریخچه مشترک ما نشان می‌دهد که اروپا و آمریکا مصمم هستند که با تجدید پیمان ما و اروپا طی دوره‌های آتی امنیت اروپا همچنان حفظ شود.

اظهارات هیلاری کلینتون در این مقاله در واقع به منزله رد پیشنهادات روسیه برای ایجاد یک سیستم امنیتی جدید دراروپا است.

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها