طرح تامین آب شرب مردم خوزستان در نیمه راه

اهواز - سمیه غافلی - خبرنگار جام‌جم: در حالی که مردم استان خوزستان بویژه شهرستان‌های جنوبی از جمله آبادان، خرمشهر و شادگان در انتظار تحقق وعده استفاده از آب شرب سالم با اجرای طرح بزرگ آبرسانی غدیر (مصوبه هیات دولت) بودند، اما پیش‌بینی بهره‌برداری از آن در نیمه اول امسال عملی نشد و مجمع نمایندگان استان خوزستان در این زمینه به روند کند این پروژه انتقاد کرد. طرح بزرگ آبرسانی غدیر در سفر دوم هیات دولت به خوزستان (آذر ماه سال 87) کلنگ‌زنی شد و رئیس جمهور و وزیر نیرو در این مراسم به دلیل وضعیت بحرانی آب شرب مردم شهرستان‌های جنوب استان خوزستان وعده افتتاح فاز اول آن را تا اواخر نیمه اول امسال داده بودند، اما با گذشت بیش از 5 ماه از این وعده، وزارت نیرو سرانجام از مشکل تامین اعتبار برای پروژه خبر داد.
کد خبر: ۳۰۹۸۰۵

در تازه‌ترین اظهارات معاون وزیر نیرو، آبرسانی به خرمشهر احتمالا تا پایان امسال صورت خواهد گرفت.موضوع مشکلات آبرسانی به شهرهای استان و تامین حیاتی‌ترین مایحتاج مردم از این نعمت مشکل دیرینه خوزستان است، این در‌حالی است که بیش از 30 درصد آب‌های جاری کشور در خوزستان جریان دارد اما معضل کمیت و کیفیت منابع آبی خوزستان همچنان باقی است.

به اعتقاد کارشناسان، انتقال آب از نقطه‌ای به نقطه دیگر از جمله پرهزینه‌ترین و سخت‌ترین راه‌های حل مشکل کم‌آبی است.

بنابراین بسیاری از طرح‌های انتقال آب باید با نگاه به سرچشمه‌ رودخانه‌های خوزستان طراحی ‌شود و وزارت نیرو نیز برای سیراب کردن استان‌های دیگر میلیارد‌ها تومان اعتبار صرف کرده است. ولی برای تامین آب شرب و بالا بردن کیفیت آب سالم برای مردم استانی که این منبع را در اختیار استان‌های دیگر قرار داده، وزارت نیرو بنا به دلایلی از تامین اعتبارات مورد نیاز پروژه آبرسانی غدیر باز‌ مانده است.

یک طرح ضربتی

محمدرضا عطار‌زاده، معاون امور آب و آبفا در حاشیه سفر اخیر به اهواز درخصوص مشکل مالی این پروژه گفت: با توجه به مشکل منابع مالی برای اجرای پروژه آبرسانی غدیر، تمام تلاشمان در جهت بهره‌برداری از فاز نخست آن خواهد بود.وی افزود: وزارت نیرو یک طرح ضربتی برای آبرسانی به شهرهای خوزستان بر اساس دستورات رئیس‌جمهور در دست اجرا دارد که این طرح نیازمند طی مراحل مختلف برای رسیدن به نقطه مطلوب است.

عطار‌زاده پیش‌بینی کرد: شاید بتوانیم تا پایان سال جاری به صورت ضربتی آب شرب مردم خرمشهر را از طریق این طرح تامین نماییم.

وی گفت: در تلاشیم موافقت تزریق 230 میلیون یورو و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی برای تسریع در پروژه آبرسانی را دریافت کنیم.

استاندار خوزستان نیز با تاکید بر مشکلات مالی طرح آبرسانی غدیر گفت: این پروژه قرار بود تیر‌ یا شهریور امسال به بهره‌برداری برسد، اما تاکنون از وعده‌های تامین اعتبار توسط این وزارتخانه برای اتمام پروژه خبری نشده است.

حجازی با تاکید بر مشکلات کم‌آبی روستاها و شهرهای خوزستان اظهار کرد: بی‌توجهی مسوولان سازمان آب و برق و شرکت آب و فاضلاب روستایی به مشکلات مردم استان نگران‌کننده است. مردم شهرهای جنوب شرق استان به دلیل عدم اجرای برخی پروژه‌ها و کم‌توجهی مسوولان مرتبط، با مشکلات آب شرب مواجه هستند.

تامین قطره‌چکانی اعتبار

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، تخصیص قطره چکانی اعتبارات برای بزرگ ترین طرح آبرسانی (غدیر) که مصوبه دولت بوده را دلیلی بر روند کندی پیشرفت کاری آن دانست و پیش‌بینی کرد: وزارت نیرو با اختصاص اعتبارات ناچیز به این پروژه نمیتواند حتی فاز اول آن را امسال افتتاح کند.سیدشریف حسینی با اشاره به عدم تخصیص اعتبار در سال گذشته به این طرح اظهار کرد: در حالی که طبق برنامه زمان‌بندی شده پروژه آبرسانی غدیر می‌بایست در سال جاری بیش از 40 درصد پیشرفت کاری داشته باشد، متاسفانه با گذشت بیش از 14 ماه از کلنگ‌زنی آن تنها 12 درصد پیشرفت کاری دارد.

وی افزود: عدم اختصاص اعتبار به این پروژه سبب شده که یک پروژه زمان‌بندی 3 ساله شاید در مدت بالای 5 سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وضعیت کنونی آب شهرها و روستاهای خوزستان بویژه جنوب در بدترین شرایط ممکن قرار دارد تا جایی که به مردم خرمشهر، آبادان و شادگان از طریق توزیع آب بسته بندی خدمات ارائه می‌شود و شهروندان چه در شهرها و چه روستاها به دلیل نبود آب سالم حتی برای استحمام در تنگنا قرار دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها