به دلیل تاخیر در آبگیری سد باغ گل

باغات خوانسار در حال نابودی است

اصفهان - خبرنگار جام‌جم: قرار بود 22 بهمن‌ماه امسال سد باغ گل شهرستان خوانسار آبگیری شود، اما به دلیل برخی بی‌مهری‌ها، این پروژه همچنان درگیر و دار مشکلات است. کیومرث خامه، عضو شورای اسلامی شهرستان خوانسار در گفتگو با خبرنگار ما، در این باره گفت: به علت عدم کف‌سازی سد و نصب نشدن دریچه‌های آن، بهره‌برداری این پروژه به تعویق افتاده است.
کد خبر: ۳۰۷۹۸۷

وی با بیان این‌که اگر بارندگی‌های استان با توجه به وضعیت هوا به همین صورت ادامه پیدا کند، این شهرستان همچنان با مشکلات خشکسالی مواجه خواهد بود، افزود: به منظور جلوگیری از شدت خشکسالی، پیش‌بینی‌ها برای حفر چاه آب در میان‌تیر شهرستان خوانسار انجام شده و لوله‌گذاری آن با ظرفیت 30 لیتر در ثانیه در حال اتمام است. عضو شورای شهر خوانسار با تاکید بر این‌که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این شهرستان، شبکه‌های فرسوده آب است، افزود: در حال حاضر50 درصد آبی که به این شهرستان تحویل داده می‌شود به علت شبکه‌های آبرسانی فرسوده به هدر می‌رود که این مشکل فقط با اختصاص اعتبارات و توجه کافی از سوی شبکه آبفا قابل حل است.

وی با اشاره به خشکسالی‌های شهرستان خوانسار در سال 57، بیان کرد: در آن زمان آب سرچشمه خوانسار که فقط قابل استفاده برای کشاورزی بود و جذابیت‌های توریستی داشت، برای تامین آب شرب خوانسار در نظر گرفته شد.

خامه ادامه داد: در آن زمان، 40 درصد آب شرب خوانسار، از طریق آب سرچشمه که متعلق به کشاورزان بود، تامین شد.

وی با تاکید بر این‌که در سال 57 این اقدام در قالب یک قرارداد 6 ماهه رقم خورد که متاسفانه 30 سال به طول انجامید، تصریح کرد: در آن زمان شهرداری خوانسار با کشاورزان و حقابه‌داران این منطقه در راستای تامین آب شرب فقط به مدت 6 ماه قرارداد بست که طولانی شدن و مدت‌دار شدن آن، موجب خشکسالی باغات این شهرستان شد.

خامه با بیان این‌که تابستان امسال خوانسار با 20 ساعت در شبانه‌روز با قطعی آب مواجه بود، گفت: عدم قطعی و رفع این مشکل به دلیل استفاده از تمام آب سرچشمه به عنوان حقابه کشاورزان برای مصرف شرب است.

عضو شورای اسلامی شهرستان خوانسار در مورد آثار زیست‌محیطی این اقدام تصریح کرد: بیشتر درختان و باغات گردوی این شهرستان که سال‌هاست با بی‌مهری مسوولان مواجه شده‌اند، در حال خشک شدن است و اگر این وضعیت ادامه یابد تمام باغات خوانسار خشک می‌شود.

خداداد امینی، مسوول شورای بخش مرکزی فلاورجان نیز در همین رابطه با بیان این‌که فعالیت کشاورزی در این شهرستان در تابستان انجام می‌شود، اظهار کرد: کشت پاییزه در این منطقه کم و به دلیل کشت صیفی‌جات در بهار و تابستان، در حال حاضر نیز درختان و باغات فلاورجان به آب نیاز ندارد.وی با اشاره به مشکلات شدید، کم‌آبی و خشکی زاینده‌رود گفت: خشک شدن زاینده‌رود طی 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده و قطع کامل آب ظلم به کشاورزان است و آنها را متحمل خسارات زیادی کرده است.

خامه تصریح کرد: با وجودی که در دهه 70 استان اصفهان با بیشترین تبعات خشکسالی روبه‌رو بود اما آب زاینده‌رود به طور کامل بسته نشد. امینی با اشاره به گزارش سال گذشته ستاد حوادث غیرمترقبه استان که شهرستان فلاورجان را از فهرست مناطق آسیب‌دیده و در معرض خشکسالی خارج کرده بود، خاطرنشان کرد: با وجودی که کشاورزان فلاورجانی بیشترین آسیب را از خشکسالی متحمل شده بودند هنوز گزارش مذکور اصلاح نشده و اگر میزان بارندگی‌ها در سال زراعی امسال همانند سال گذشته باشد با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها