اسکیزوفرنی در کمین دوستداران حیوانات خانگی

دوستداران گربه توجه کنند! انگلی که در مدفوع گربه وجود دارد می‌تواند با اسکیزوفرنی رابطه داشته باشد. توکسوپلاسما گوندی حدود 30 درصد جمعیت را آلوده کرده است.
کد خبر: ۲۹۹۷۰۳

در سال‌های اخیر، شواهدی یافت شده است که نشان می‌دهد این انگل می‌تواند بر رفتار انسان نیز موثر باشد. بعضی از افراد مبتلا به این انگل علائم عجیبی مانند توهم و میل به خطر کردن داشتند.

این موضوع آنقدرها هم عجیب نیست. در جوندگان که میزبان‌های طبیعی این انگل به شمار می‌روند انگل وارد مغز شده و باعث می‌شود که حیوان نترس‌تر شود.

این باعث می‌شود که احتمال شکار شدن آنها توسط گربه افزایش یابد و چرخه زندگی انگل با ورود به بدن گربه تکمیل شود. کیست‌های این انگل در مغز انسان‌ها نیز دیده شده است.

در سال 2007 نشان داده شد که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی 3 بار شانس بیشتری برای داشتن پادتن ضدتوکسوپلاسما نسبت به افراد عادی دارند. همچنین افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که دارو مصرف می‌کنند نسبت به آنهایی که دارویی مصرف نمی‌کنند سطح پادتن پایین‌تری دارند. آنها حدس زدند شاید دارو با آسیب‌زدن به انگل موجب کاهش علائم بیماری می‌شود.

گروهی از دانشمندان دریافته‌اند که این انگل 2 ژن دارد. این ژن‌ها آنزیمی را می‌سازند که باعث ساخت ماده‌ای به نام دوپامین می‌شود. دوپامین فقط در جانورانی که سیستم عصبی دارند یافت می‌شود. احتمالا انگل به این علت دوپا می‌سازد که بتواند سیستم عصبی میزبان را با اختلال روبه‌رو کند.

هم‌اکنون بعضی از محققان در تلاشند داروهای جدید ضد پارکینسون با مکانیسم از بین بردن انگل بسازند. داروهای موجود کمک ناچیزی به افراد پارکینسونی می‌کنند و عوارض جانبی همچون افزایش وزن و انقباض ماهیچه‌ای صورت دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها