قره قشلاق با پرندگان، بهشتی شد

تبریز - خبرنگار جام‌جم: بارش برف و باران طی هفته‌های اخیر، روح حیات و زندگی را دوباره به تالاب خشکیده قره قشلاق آذربایجان شرقی دمید و باعث شد پرندگان مهاجر با مهاجرت به این تالاب، زیبایی آن را صد چندان کنند و در این میان رقص ویژه و مشهور فلامینگوها و درناها نویدبخش امید و صفا و گرما بخش زندگی مردم بومی منطقه و گردشگران داخلی و خارجی بازدیدکننده از تالاب شده است. بیوک رئیسی، مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: به برکت نزول باران و با احیای دوباره این تالاب، شمار دسته‌های انواع پرندگان مهاجر روز به روز در حال افزایش است. پرواز هزاران اردک و انواع غاز و دیگر پرندگان، مناظر زیبای فراموشی نشدنی و بی‌بدیلی را از اوج گرفتن در بی‌کران آسمان خدا در انسان به وجود می‌آورد.وی افزود: از هم‌اکنون تمام کانال‌ها و زهکشی‌های مسیر تالاب حتی مساحت وسیعی از تالاب پراز آب شده است.
کد خبر: ۲۹۸۵۷۲

رئیسی به جاذبه‌های طبیعی بکر و دست نخورده تالاب قره قشلاق اشاره کرد و گفت: تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری شامل آبزیان، پرندگان مهاجر و گرازهای پاکوتاه از جمله ویژگی‌های شناسنامه‌ای تالاب قره‌قشلاق هستند که به جایگاه این زیست بوم در بین میراث زیستی کشور اهمیت ویژه بخشیده است.

رئیسی احتمال داد که به خاطر بالا بردن ضریب امنیت در منطقه شکار ممنوع و تالاب قره‌قشلاق با عملیات‌های مستمر، پرندگان نادر میش مرغ که در خطر انقراض جدی‌اند به زیبایی‌های شگرف این تالاب سرشار از پرواز و آوازهای پرهای بی‌قرار پرندگان مهاجر اضافه شود.

منطقه تالا‌بی قره قشلا‌ق در کناره های جنوب خاوری دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی قرار دارد.

پرواز مازندران

همچنین از مازندران هم خبرنگار جام‌جم گزارش داد که 100 گونه پرنده مهاجر به تالاب‌های مازندران پر کشیدند.

کارشناس مسوول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: بیشترین گونه‌هایی که به تالاب‌ها و آب‌بندان‌های استان مهاجرت کردند، پرندگان کنارآبزی آبچلیک و سلیم با 23 گونه و مرغابی سانان با 20 گونه بوده است.

ربیعی افزود: حواصیل خاکستری، چنگر معمولی، اگزتها، کاکائی‌ها، باکلان بزرگ و کوچک، مرغابی‌سانان شامل اردک سرسبز، تاجدار، سرحنایی، غاز خاکستری، پرندگان کنارآبزی آبچلیک، سلیم، قو فریادکش، فلامینگو و پلیکان گونه‌هایی هستند که به تالاب‌های بین‌المللی حیات وحش میانکاله، فریدون‌کنار و دامگاه‌های سرخرود، از باران و آب‌بندان‌های مهم استان آمدند. او گفت: پرندگان مهاجر از اوایل پاییز از مناطق سرد شمال اروپا، روسیه، قزاقستان، دریای سیاه و نواحی مدیترانه به تالاب‌‌های استان مهاجرت کردند و اسفند به زادگاه خود برمی‌گردند. ربیعی افزود: سالانه به طور متوسط 700 تا یک میلیون قطعه پرنده مهاجر به تالاب‌های مازندران مهاجرت می‌کنند. پارسال 950 هزار قطعه پرنده مهاجر به مازندران مهاجرت کردند. تالاب‌ بین‌المللی میانکاله با وسعت 68 هزار و 800 هکتار و تالاب فریدونکنار با 5 هزار و 400 هکتار هر سال تا شش ماه پذیرای پرندگان مهاجر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها