تردد خودروها بدون تجهیزات زمستانی ممنوع شد

آغاز طرح زمستانه در جاده‌ها از فردا

گروه جامعه: فرمانده پلیس ‌راه کشور از به‌کارگیری 32 هزار و 122 نیرو در طرح زمستانی امسال خبر داد و گفت: از 15 آذر ماه به هیچ خودرویی در هیچ جاده برون‌شهری بدون تجهیزات زمستانی اجازه عبور داده نمی‌شود. سرهنگ علیرضا اسماعیلی افزود: از سوی دیگر وسایل نقلیه عمومی که بدون تجهیزات زمستانه باشند، در کمیسیون ایمنی راه‌ها با شرکت باربری یا مسافربری آنها برخورد می‌شود.
کد خبر: ۲۹۸۴۸۳

وی خبر داد: در آستانه فصل سرما و بارش‌های‌ جوی به منظور کنترل عبور و مرور و اعمال مدیریت بر ترافیک جاده‌های کشور تیم‌های گشتی پلیس‌ راه به صورت شبانه‌روزی در 79 گردنه برفگیر استقرار می‌یابند.

فرمانده پلیس‌ راه کشور تاکید کرد: برای رفع گره‌های ترافیکی، امداد و نجات و مساعدت به مسافران در مواقع نیاز با سازمان‌های مرتبط مانند هلال‌احمر، اورژانس، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هماهنگی لازم صورت گرفته است و تعداد نیروی‌های پلیس ‌راه در 91 روز اجرای طرح زمستانی امسال، 32 هزار و 122 نفر هستند. وی افزود: طرح زمستانه سال 88 با استقرار 1833 تیم گشتی در 79 نقطه برفگیر کشور در 13 مرحله 7 روزه در 25 استان به مرحله اجرا درمی‌آید.

استقرار ماموران در 79 نقطه برفگیر

اسماعیلی از آشکارسازی نقاط پرحادثه در زمستان امسال با کمک تابلوهایVMS خبر داد و گفت: ماموران طرح زمستانه در 25 استان کشور و 79 نقطه برفگیر مستقر می‌شوند.

فرمانده پلیس‌ راه کشور گفت: برابر هماهنگی با سازمان راهداری، تمامی شرکت‌های بار و مسافر موظف شدند که خودروهایشان را در طول طرح زمستانی به زنجیر چرخ یا لاستیک یخ‌شکن مجهز کنند و از صدور صورت وضعیت مسافری و بارنامه به خودروهای بدون تجهیزات زمستانی بویژه زنجیر چرخ یا لاستیک یخ‌شکن خودداری نمایند. وی اضافه کرد: با خودروهای بدون زنجیر چرخ یا لاستیک یخ‌شکن برخورد بدون اغماض صورت می‌گیرد و از ادامه حرکت آنان جلوگیری خواهد شد.

سرهنگ اسماعیلی از تعیین فرماندهی واحد در محورهای برفگیر خبر داد و تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی از طریق صداوسیما با موضوع مختص زمستان و نیز اطلاع‌رسانی تاکتیکی توسط رادیو مرکز کنترل ترافیک پلیس راه و رادیو صدای راهبران در طول سفر پیش‌بینی شده است.

وی به ریزش برف در گردنه‌های برفگیر کشور در اواسط فصل پاییز بویژه آذرماه اشاره و بیان کرد: به تمامی 25 استان مجری طرح زمستانی ابلاغ شد که به صورت رندوم خودروها را کنترل کنند و در صورت عدم وجود زنجیر چرخ یا لاستیک یخ‌شکن ضمن دادن تذکرات لازم از ادامه حرکت این خودروها در محورهای برفگیر جلوگیری به‌ عمل آورند.

وی ادامه داد: همچنین پلیس راه استان‌ها ضمن اطلاع‌رسانی از طریق صداوسیمای مرکز استانی و با نصب بنر در ابتدای محور،حاکی از اعلام ممنوع بودن تردد خودروهای بدون زنجیر چرخ یا لاستیک یخ‌شکن نسبت به اعمال مقررات و برخورد با رانندگان متخلف اقدام خواهند کرد.

فرمانده پلیس‌ راه کشور از رانندگان خواست برای حفظ ایمنی خود و سرنشینان، قبل از حرکت در محورهای برفگیر کشور، وضعیت محور را از طریق شماره 88255555 مرکز کنترل ترافیک پلیس راه جویا شوند. وی در پایان خاطرنشان کرد: رانندگان پیش از حرکت ضمن سوختگیری کامل برای پیشگیری از حادثه، زنجیر چرخ یا لاستیک یخ‌شکن، تجهیزات زمستانی مانند پتو، جیره خشک (خرما، کشمش و...) و جعبه کمک‌های اولیه را به همراه داشته باشند و در صورت هرگونه مشکل در مسیر، سریعا با شماره تلفن 110 پلیس، تماس بگیرند یا بستگان خود را در جریان موقعیتشان قرار دهند.

انتقاد از کارخانه های خودروسازی

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر این‌که پلیس باید بدون اغماض و براساس مصوبات موجود از شماره‌گذاری خودروهای بدون ترمز ضد قفل (ABS) جلوگیری کند، تاکید کرد: در زمستان امسال پلیس از تردد خودروهای بدون زنجیر چرخ و بسته‌های ایمنی نیز جلوگیری خواهد کرد. سردار احمدرضا رادان در گفتگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که خودروسازان باید نسبت به ارائه بسته‌های ایمنی به همراه خودروهای تولیدی خود اقدام کنند، گفت: مگر سرجمع هزینه‌ این بسته‌ها بیش از 40 هزار تومان می‌شود که حاضر نیستیم برای حفظ جان مردم آنها را بر روی خودروها بگذاریم.

جانشین فرمانده ناجا با تاکید بر این‌که پلیس در زمستان امسال با خودروهای بدون تجهیزات زمستانه خصوصا زنجیر چرخ بدون اغماض برخورد می‌کند، تصریح کرد: اغماض در این زمینه یعنی هدایت افراد به سمت مرگ. حال باید پرسید که آیا مجاز به اغماض هستیم یا خیر؟ وی در عین حال گفت: در کنار پاسگاه‌هایی که وظیفه کنترل دارند بهتر است بخش‌هایی برای توزیع بسته‌های ایمنی ایجاد شود تا احیانا افرادی که فراموش کرده‌اند بتوانند با تهیه این تجهیزات به سفر خود ادامه دهند. وی خطاب به سردار مومنی ابلاغ کرد که پلیس هر چه سریع‌تر با تعیین مهلت برای کارخانجات تولیدکننده خودرو بدون اغماض از شماره‌گذاری خودروهای بدون ترمز ضد قفل جلوگیری کند. جانشین فرمانده ناجا تاکید کرد: تمامی خودروهای تولیدی از سال آینده باید به این سیستم مجهز شده و خودروهای قدیمی نیز با فراخوان نسبت به نصب این سیستم اقدام کنند.

وی همچنین به موضوع قوانین رانندگی اشاره کرد و گفت: قانون فعلی که در مجلس مطرح است در بحث حوادث رانندگی هیچ‌گونه بازدارندگی ندارد چرا که معتقدیم هزینه تخلف باید بر متخلف تحمیل شود.

وی به موضوع کمربند عقب خودروها اشاره کرد و افزود: با شرایط فعلی اگر بستن کمربند عقب خودروها الزامی شود، سالانه 2000 نفر از تعداد کشته‌های تصادفات در کشور کاسته می‌شود، اما باید بگوییم تا زمانی که جریمه‌ بستن کمربند جلو این قدر پایین باشد هزینه تخلف برای متخلفان کارساز نخواهد بود.

وی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلت‌سواران گفت: نگاه پلیس به موتورسواران نگاه مجرمانه نیست. از سوی دیگر هزینه‌های تخلف‌ با موتورسیکلت پایین است به شکلی که هم‌اکنون با موتورسیکلت‌هایی مواجه هستیم که مالکان آنها پس از توقیف وسیله‌شان حاضر نیستند برای ترخیص به پارکینگ مراجعه کنند چرا که خرید یک موتورسیکلت نو هزینه‌ پایین‌تری دارد که در این خصوص نیز برنامه‌ریزی‌های لازم در حال انجام است.

نباید 85 درصد رانندگان تاوان ماجراجویی 15 درصد را بدهند

از سوی دیگر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: در 8 ماه امسال به‌‌رغم افزایش 15 درصدی سفرهای برون‌شهری، کشته‌های تصادفات 6 درصد کاهش یافت.

سردار اسکندر مومنی با اشاره به این‌که در سال گذشته 23 هزار نفر در 800 هزار تصادف درون و برون شهری کشته و 280 هزار نفر مجروح و مصدوم شدند، افزود: به‌رغم تلاش‌های انجام شده برای کاهش تصادفات و تلفات رانندگی متاسفانه همچنان نرخ تلفات در کشور ما در این بخش بالاست که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های دخیل در این زمینه قوانین و مقررات است.

وی با اشاره به این‌که قانون فعلی در زمینه رانندگی مربوط به دهه 50 است، ادامه داد: باید بگوییم قانونی که هم اکنون روزهای پایانی خود را در مجلس می‌گذراند از قانون فعلی هم بازدارندگی کمتری دارد. به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهور ناجا دو مطالبه عمده مردم از مسوولان و دستگاه‌های اجرایی را ایمنی درآمدوشد و کاهش تراکم ترافیک در شهرها و بویژه کلانشهرها دانست و گفت: باید به گونه‌ای قوانین تصویب شود که تسهیل‌کننده در عبور و مرور و بازدارنده برای متخلفان باشد. وی با اشاره به این‌که 85 درصد رانندگان کشور قوانین و مقررات را رعایت می‌کنند، افزود: نباید این تعداد از رانندگان تاوان بی‌احتیاطی و ماجراجویی 15درصد رانندگان متخلف را پرداخت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها