مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر هشدار داد:

افزایش گرایش به مصرف موادمخدر سنگین

گروه جامعه: مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر و مدیرکل سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: 600 سازمان مردم‌نهاد در زمینه مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور فعالیت می‌کنند که ظرفیت کشور در این زمینه خیلی بیشتر از این میزان است.
کد خبر: ۲۸۹۰۱۹

دکتر فتح‌اللهی در گفتگو با ایسنا، افزود: طبق آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، یک‌میلیون و 200 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد و حدود 800 هزار نفر نیز معتاد تفننی هستند که سرجمع معتادان کشور 2 میلیون نفر است.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که افزایش جمعیت را در 5 سال گذشته شاهد بوده‌ایم، اما در برنامه چهارم توسعه سن شروع اعتیاد با 2 تا 5/2 سال کاهش از 32 سال به 30 سال رسیده است و البته این امر به این معنا نیست که مبتلایان به اعتیاد میزان مصرفشان کمتر شده است، اما در مقابل این جریان مثبت در افزایش سن اعتیاد، ابتلا به مواد مخدر سنگین روبه افزایش است.فتح‌اللهی، افزایش تخصص سازمان‌های مردم‌نهاد، تقویت ساختار و آماده کردن آنان برای وارد شدن واقعی به بحث درمان معتادان را از برنامه‌های جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: هرچند که 600 سازمان مردم‌نهاد در کشور فعال است، اما ظرفیت جامعه بالاتر از اینهاست و بسیاری از نهادهای مردمی ریشه در فرهنگ و تاریخ این سرزمین دارند و هیأت‌های مذهبی، مساجد، تشکل‌های دانشجویی، دانش‌آموزی و... از این سازمان‌ها محسوب می‌شوند و در برنامه پنجم توسعه سازمان‌ها به صورت قانونی تعیین شده‌اند.وی اعتبار سالانه سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در زمینه اعتیاد را یک میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبارات از طریق دستگاه‌های متولی سازمان‌های مردم‌نهاد توزیع می‌شود.

پلیس، عقب‌تر از مافیای قاچاق مواد مخدر

جانشین رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز حجم بالای ورود مواد مخدر به کشور و همچنین بین‌المللی بودن مافیای سازمان‌دهنده قاچاق را موجب یک گام عقب بودن پلیس از قاچاقچی‌ها دانست.طه طاهری در گفتگو با مهر، با اعلام این مطلب تاکید کرد: در حوزه مواد مخدر مساله را جرم سازمان یافته تلقی می‌کنیم و این قضیه مافیای جهانی دارد.

این مافیا و جرم‌ها همیشه از سوی افراد و مجموعه‌های سازمان یافته پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.این مقام مسوول در ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، افزود: هم به دلیل نوع و بدعت‌های خاص و هم به دلیل حجم بالای ورود مواد مخدر به کشور، دستگاه‌های مقابله‌کننده یک قدم عقب‌تر از قاچاقچیان مواد مخدر هستند. بعلاوه، وجود بازار گسترده مصرف هم این مساله را بدتر می‌کند، چراکه توزیع‌کننده و فروشنده می‌توانند با ارتباطی که با مصرف‌کننده برقرار می‌کنند یک قدم جلوتر از ما حرکت کنند.

طاهری با تاکید بر قابلیت‌ها و توانایی بالای پلیس ایران، تصریح کرد: با وجود این مطمئنأ پلیس مبارزه با مواد مخدر ما ناتوان نیست. این پلیس جزو نیروهای برتر جهانی محسوب می‌شود، چرا که کشفیات پلیس ما بالاتر از استانداردهای جهانی است. جانشین رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با تشریح فرآینده مقابله با چرخه توزیع مواد مخدر اظهار کرد: در این راه باید مقابله را یک پکیج محسوب کرد که مراحل گوناگونی دارد. این مراحل از شناسایی شبکه‌های پیچیده مافیایی جهانی شروع و تا برخورد با شبکه‌های داخل کشور و مصرف‌کننده ادامه پیدا می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها