گروه اقتصاد: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: پس از تصویب قانون هدفمند شدن یارانه‌ها و اصلاح رفتار مصرف‌کنندگان می‌توان افزایش قیمت‌ها را در یک دوره کوتاه‌مدت کنترل کرد. سیدشمس‌الدین حسینی در گفتگو با فارس، درباره رکود اقتصادی در کشور، گفت: سال گذشته دغدغه کشور بیشتر از جنس کنترل قیمت‌ها بود که با توجه به سیاستگذاری‌هایی که صورت گرفت شاهد کاهش روز به روز رشد شاخص‌ قیمت‌ها هستیم.وی با اشاره به بروز رکود در ایران اظهار کرد: امسال متوجه شدیم موجی از بحران اقتصاد جهانی در راه است و این بحران با وقفه به ایران خواهد رسید، ولی از آنجا که ساختار‌های اقتصادی ایران فرق‌می‌کرد در برخی از حوزه‌ها مانند بازار سرمایه مصون بودیم.
کد خبر: ۲۸۸۸۰۹

حسینی تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش تقاضا برای محصولات به دلیل بحران جهانی بود.وزیر اقتصاد اضافه کرد: با توجه به خارجی بودن منشأ بحران و این‌که بحران در سطح جهانی در حال تضعیف است، می‌توان با استفاده از افزایش بهای نفت شرایط کشور را بهبود بخشید.وی اثر تورمی این لایحه را دارای ابعادی دانست و گفت: عامدانه و آگاهانه بپذیریم یک‌سری از قیمت‌ها باید واقعی شود و یکی از محورهای این لایحه این است که امروز الگوی مصرف انرژی در کشور بی‌رویه است.به گفته حسینی، اگر امروز شاهد اتلاف منابع در حوزه‌های مختلف هستیم به این دلیل است که قیمت‌ها دچار اختلال هستند و باید درست شوند.

وی با اشاره به راهکارهای جبرانی اجرای این لایحه تاکید کرد: وقتی قیمت حامل‌ها افزایش می‌یابد این افزایش قیمت یک منشأ دارد که باید برای جامعه راهکارهایی را جهت جبران فشار وارد شده به مردم اندیشید.وزیر اقتصاد افزود: این بخش از افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر، ولی قابل کنترل و مدیریت است. وقتی رفتار مصرف اصلاح ‌شود، بهره‌وری افزایش می‌یابد و در یک دوره میان مدت این قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.حسینی درباره تورم انتظاری توضیح داد: بخش‌ دیگر افزایش قیمت‌ها، انتظاری است. این افزایش قیمت انتظاری یک مساله جبری نیست، به این معنی که انتظار داشته باشیم قیمت‌ها افزایش پیدا کند، قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد.

وی تصریح کرد: موقعی که این ذهنیت‌ها بر رفتار مصرف‌کننده غالب شد، مصرف‌کننده با خرید بیشتر تولیدکننده را برای گران‌تر فروختن ترغیب می‌کند تا محصولات با تاخیر عرضه شوند، این مسائل موجب تورم انتظاری می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها