تندبادهای دریایی، شکل بسیار قدرتمندی از بادهای حاره‌ای پیچشی (حلزونی) هستند که حتی سرعت آنها به بیش از 257 کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد. در چنین حالتی برآورد شده است که تا 9 تریلیون لیتر آب در قالب بارش‌های شدید و ناگهانی به یک منطقه خاص هجوم می‌آورد.
کد خبر: ۲۸۷۶۱۱

 به چرخه‌ای از این بادهای قدرتمند در قسمت شمال اقیانوس هند و خلیج بنگال«cyclone» و در غرب اقیانوس آرام که همواره در صدر خبرهای مربوط به وزش تندبادهای مخرب جهان قرار دارد،typhoon گفته می‌شود. بررسی طولانی‌مدت وزش تندبادهای مخرب نشان داده است که این پدیده مخرب طبیعی، در فصول خاصی از سال می‌وزد و از این رو دانشمندان برای آن فصول یا بازه‌های زمانی خاصی تعیین کرده‌اند و حتی به این سطح از توانایی نیز رسیده‌اند که شماری از آنها را که در سال‌های آتی در نقاط مختلف جهان می‌وزند، تخمین زده و حتی برایشان نام تعیین کنند. در این میان، اوج فصل وزش تندبادها در اقیانوس اطلس از اواسط آگوست (هفته پایانی مرداد) آغاز می‌شود و تا اواخر اکتبر (دهه نخست آبان) ادامه دارد که هر سال به طور میانگین با وزش 5 تا 6 تندباد همراه است.

اما روند شکل‌گیری تندبادهای دریایی چگونه است؟ دانشمندان در سال‌های گذشته و با استفاده از شبیه‌سازی‌های دقیق رایانه‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که تندبادهای مخرب، ابتدا در قالب اختلالات حاره‌ای در آب‌های گرم اقیانوسی آغاز می‌شود و اینجا نقطه‌ای است که دمای سطح آب حداقل 5/26 درجه سلسیوس است. این سیستم فشار کم با انرژی مربوط به آب‌های گرم تقویت و تغذیه می‌شود. در صورتی‌که یک توفان شدید به سرعت 61 کیلومتر بر ساعت برسد در آن صورت به آن بحران حاره‌ای گفته می‌شود. این پدیده در ادامه به توفان حاره‌ای تبدیل می‌شود. در چنین حالتی، سرعت وزش این توفان تا 63 کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد. اما زمانی که سرعت آن افزایش یابد و به 119 کیلومتر بر ساعت برسد، از آن به عنوان تندبادی یاد می‌شود که بسته به شدت احتمالی که برای تخریب آن در نظر گرفته می‌شود، در سطوح یک تا 5 طبقه‌بندی می‌شود.

از آنجا که وزش تندبادها عمدتا ساکنان مناطق ساحلی اقیانوس را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهند، به ساکنان این مناطق از جهان توصیه می‌شود که طرح‌های منسجمی برای کسب آمادگی در تخلیه مناطق پرخطر داشته باشند. ذخیره‌سازی مواد غذایی قابل انبار کردن، پوشش‌های مناسب ضدآب، تجهیزات پزشکی و دارویی اضطراری، انواع باتری و نقشه راه برای افزایش شانس زنده ماندن در زمان وزش تندبادهای مخرب ضروری است. در چنین مواردی، استفاده رادیو و گوش دادن به پیام‌هایی که در این لحظات منتشر می‌شود، نقش قابل توجهی در حفظ آرامش و افزایش شانس حفظ حیات خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها