«پخش بدون مجوز سریال خط‌شکن در شبکه ماهواره‌ای ITN». این عنوان خبری است که روز گذشته از سوی اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما اعلام شد.
کد خبر: ۲۸۶۸۵۰

طبق محتویات این خبر، شبکه ماهواره‌ای مذکور که از شبکه‌های فارسی‌زبان مستقر در خارج از کشور است، بدون در نظر گرفتن قوانین پخش تولیدات رسانه‌ای کشورهای دیگر و بدون اطلاع و یا دریافت مجوز از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، اقدام به پخش این سریال تلویزیونی کرده است. جالب است بدانید این سریال محصول شبکه 5 سیماست، در سال 1387 کارگردانی شده است و داستان آن نیز حال و هوایی مرتبط با دفاع مقدس دارد.

رشد قارچ‌گونه شبکه‌های فارسی‌زبان در سال‌های اخیر سبب شده تا کانال‌های مذکور با محدویت‌های فراوانی در تامین برنامه مواجه شوند. الگوی چنین شبکه‌هایی استفاده از چند کلیپ موسیقی، پخش خبر، قرار دادن چند برنامه درخصوص روان‌شناسی و ترک اعتیاد در کنداکتور برنامه‌سازی، پخش فیلم‌های سینمایی و تعداد زیادی فیلم و تیزر تبلیغاتی است.

دوستی می‌گفت راه‌اندازی این شبکه‌ها هزینه چندانی ندارد و با بودجه اندکی می‌توان یک کانال تلویزیونی راه انداخت. نکته جالب توجه در این میان این است که اغلب این شبکه‌ها برای جلب مخاطب مجبورند به سراغ همان برنامه‌ها و تولیداتی بروند که خود در مقابل آن موضعی ظاهرا منفی داشته و خط‌مشی آن را قبول ندارند!

باید این مساله را بپذیریم که مدیران چنین شبکه‌هایی هیچ‌گاه برنامه‌ای را که مخاطب نداشته باشد، از این شبکه‌ها پخش نمی‌کنند. آنها از حداقلی از درایت برخوردار هستند تا آثاری را از شبکه‌های خود نمایش دهند که به جذب مخاطب جدید یا حفظ مخاطبان قدیمی این شبکه‌ها کمک کنند.

البته آنها در این جنگ نابرابر از یک امتیاز برخوردار هستند و آن این است که آنها می‌توانند فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی را به دلیل محتوای سالم و مناسب آن پخش کنند؛ اما ما نمی‌توانیم برنامه‌های آنها را پخش کنیم! در این میان نکته ظریفی وجود دارد و آن این‌که برنامه‌هایی از نوع «سریال خط‌شکن» به آن درجه از مقبولیت رسیده‌اند که حتی مورد تایید شبکه‌های معاند نظام یا بی‌تفاوت نسبت به حاکمیت ایران نیز باشند. البته این مساله نفی‌کننده اقدام‌ها و پیگیری‌های حقوقی نیست؛ اما در هر حال یک نکته مهم قابل درک است. استقبال ازسریال‌های ایرانی در شبکه‌های تلویزیونی کشورهای دیگررا نیز گامی به جلو در تولید آثار فاخر و فرامرزی دانست.

تشویق کارگردانان و تهیه‌کنندگانی که فیلمهایشان چنین قابلیتی می‌یابند نیز می‌تواند به شتاب این روند کمک بیشتری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها