یادداشت

از اختراع رادار تا مایکرویو

اختراع رادار قبل ازجنگ جهانی دوم طبیعت جنگ را برای همیشه تحت تاثیر و تغییر قرار داد. برای مثال، رادار بسیاری از محدودیت‌های انسان را که از ضعف در بینایی ریشه می‌گرفت از بین برد. از این گذشته رادار خاصیت ازبین بردن و دفع خطر حمله پنهانی از جانب هلیکوپتر و یا هواپیماهای دشمن را دارد. به این علت ودلایل متعدد دیگر رادار قابلیت پیشرفت وکاربرد بسیار بالایی پیدا کرده است تا آنجا که امروزه، رادار دیگر یک ضرورت اجتناب‌ناپذیراست.
کد خبر: ۲۶۴۳۳۲

جیمز کلرک ماکسول در سال 1864 معادلاتی پیرامون الکترومغناطیس را به ثبت رسانید. قوانین مربوط به انعکاس موج رادیویی نیز متصل به معادلات ماکسول هستند. البته درسال 1886 توسط هنریش هرتز به صورت تجربی به ثبت رسیدند. سال‌ها بعد یک مهندس آلمانی به نام کریستین هولمزویر پیشنهاد به کارگیری انعکاسات رادیویی را در یک ابزار طراحی شده جهت جلوگیری از تصادفات نیروی دریایی ارائه داد.

اولین تجربه موفق استفاده از امواج رادیویی رادار و اندازه‌گیری آن درسال 1924 به وقوع پیوست زمانی که فیزیکدان انگلیسی سرادوارد ویکتور اپلتون از امواج رادیویی جهت اندازه‌گیری ارتفاع یونوسفر استفاده کرد، لایه یونیز شده فوقانی اتمسفر که امواج طولانی‌تر بازتاب می‌دهد.

اولین سیستم کاربردی رادار در سال 1924 توسط فیزیکدان انگلیسی سررابرت واتسون وات تولید شد و تا سال 1939 انگلیس زنجیره‌ای از ایستگاه‌های رادیویی و شبکه رادار را در طول سواحل شرقی و غربی خود برای نمایان ساختن هرگونه حمله هوایی و یا دریایی بنا کرده بود.

در همان سال دو دانشمند انگلیسی دیگر عوامل اصلی مهمترین پیشرفت در تکنولوژی رادار بودند. در طول جنگ جهانی دوم، هنری بوت فیزیکدان و جان تی رندل بیوفیزیکدان یک تونل الکترونی را اختراع کرد که آهن‌ربای انعکاس نامیده می‌شد و در صنعت مایکرویو ازآن استفاده می‌شود. رادارهای مایکروویو که Laigt detdction and ranging نیز نامیده می‌شوند امروزه جهت برقراری ارتباط و همچنین اندازه‌گیری میزان آلودگی اتمسفر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اجاق‌های مایکروویو که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز از امواج با طول موج کوتاه جهت طبخ سریع غذا استفاده می‌کنند و این یکی از اختراعات قرن بیستم است و اما شاید اولین دانشمندی که به امواج رادیویی پی برد هیچ وقت حتی تصورش راهم نمی‌کرد که روزی از امواج رادیویی جهت پخت غذا استفاده شود که باز هم این نکته را به اثبات رساند که دامنه تحقیقات بشر از وسعت بالایی برخوردار است و قابلیت‌های فراوان و غیرقابل تصوری دارد.

ترجمه: مهران دوستی
منبع:www.rtc.ie / radio  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها