در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
و این امر بهاین معنا است که باید جامعهای آنلاین ایجاد کرد که در آن مردم علایق یا فعالیتهای خود را بهاشتراک بگذارند. بیشتر سرویسهای خدمات آنلاین تحت وب ارائه میشود. راههای زیادی برای تعامل کاربران در وب وجود دارد، سرویسهای ایمیل و پیغامرسان هم زیر چتر خدمات اجتماعی میروند.
شبکههای اجتماعی راههای جدیدی برای ارتباط میان مردم و بهاشتراکگذاری اطلاعات ایجاد کردهاند. امروزه میلیونها کاربر از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. شکل معمول این سرویسهای اجتماعی، ایجاد ارتباط میان کاربران، از طریق شاخهبندی است (مثلا پیدا کردن همکلاسیها یا همشهریها.) البته روشهای نوینتر با ادغام روشهای قبلی، موفقتر شدهاند (بهطور مثال فیسبوک میتواند همزمان هم اشخاص را پیدا کند،هم موضوع مورد علاقه آنها را و به دوستان شما هم بگوید که شما چه چیز/چهشخص مهمی را یافتهاید!)
بهدلیل کثرت این وبسایتها، بهروزآوری پروفایلها و عضویت در وبسایتهای جدید برای کسانی که در وبسایتهای شبکههای اجتماعی عضو هستند، به امری دشوار بدل میشود. چرا که اطلاعات تکراری زیادی را باید در وبسایتهای مختلف وارد کند. از اینرو یک استاندارد منبعباز با نام «دوست یک دوست ((Friend of a Friend» ایجاد شده است تا پروفایل را از یک وبسایت به وبسایت دیگر منتقل کند.
تاریخچه
نخستین باری که شبکههای اجتماعی تشکیل شد، بهمدتها قبل و زمان شبکههای یوزنت باز میگردد. زمانی که سرویسهای خبری (BBS) از پربازدیدترین مراکز مردمی بودند.
جوامع اولیه آنلاین به سال 1985 ((The Well، سال 1994 (The Globe) و سایتهایی چون Geocities و Tripod برمیگردد و هدفشان ایجاد ارتباط میان اشخاص مختلف از تمام دنیا بود و ایجاد پروفایل شخصی که بهنوعی پدر بلاگنویسی بهشمار میآمد، از همین جوامع آنلاین شکل گرفت.
طی سالهای 95 و 96، وبسایتهایی چون Classmates.com و SixDegrees.comبا ایجاد پروفایل شخصی و امکان نگهداشتن فهرستی از دوستان در پروفایل شخص، انقلاب بزرگی بهشمار میآمدند.
گسترش روبهرشد جوامع آنلاین با تغییر استراتژی تجاری یاهو در سال 2005 شکل گرفت. زمانی که این شرکت با ایجاد سرویسی به نام یاهو 360، انقلاب بزرگی را انجام داد. یکی دو ماه بعد، نیوز کورپ مایاسپیس را خرید. و همان زمان بسیاری از سایتهای دیگر در کشورهای مختلف و با زبانهای مختلف شروع به فعالیت کردند (که میتوان به وبسایت کلوب در کشور خودمان اشاره کرد)، در حال حاضر توییتر، یکی از محبوبترین سرویسهای خدمات اجتماعی بهشمار میآید که ضعف سرویس خود را بههمین طریق جبران کرده است، بهاین ترتیب که با ایجاد رابطهایی، تمام وبسایتها میتوانند سرویس و یا خدمتی به توییتر اضافه کنند.
تاثیر اجتماعی
چندی است که برخی از اهالی دانشگاه و استادان نسبت به مطالعه در زمینه شبکههای اجتماعی و بهخصوص فیسبوک و رفتارهای مردم در این وبسایتها کنجکاو شدهاند. محققان علوم اجتماعی تحقیقات خود را در زمینه اثرات شبکههای اجتماعی بر روی مردم بررسی میکنند. مقالات بسیاری در زمینه شخصیت، هویت، آموزش الکترونیک و پایتخت اجتماعی.
بهزیستن
چندتایی از وبسایتهای اجتماعی از قدرت و میزان استقبال این شبکههای اجتماعی استفاده کردهاند تا برای اعمال خیر از آن استفاده کنند. وبسایتهایی چون Idealist.org، WiserEarth.org از نمونههای همین مثالاند.
خطرات
هرچند که نیمه پر لیوان را میتوان در یکپارچه شدن و بههم متصل شدن کاربران دید، اما از طرف دیگر شهروندان و دولتمردان از سوءاستفاده از این سرویسها هراس دارند، چرا که بسیاری از بزهکاران از این طریق بهدنبال ذهنهای ناآماده و ناهوشیار میگردند که آنان را مورد هجوم اطلاعات فرهنگی و سوءاستفاده قرار دهند. از سوی دولتها عملیاتی برای جلوگیری از این اقدامات انجام شده است که میتوان از میان آنها به فیلترینگ و آموزشهای رایگان به والدین برای کنترل کودکان اشاره کرد.
کاربردهای تجاری
استفاده از این خدمات در سطوح بزرگ به پتانسیلی اشاره دارد که میتواند بر وضع تجاری شرکت هدایتکننده وبسایت تاثیر عمیقی بگذارد. این درست است که شبکههای اجتماعی، با هزینهای پایین و در بسیاری از مواقع، بدون هیچ هزینهای کاربرانرا به یکدیگر متصل میکنند؛ اما شرکتهای کوچک میتوانند بهسادگی با گسترش مشتریان خود، شبکه بزرگی از مشتریان و افراد بالقوه برای دریافت تبلیغهای آنان ایجاد کنند. همچنین، شرکتهایی که در آغاز راه بینالمللی شدن بهسر میبرند، نخستین گزینهشان، شبکههای اجتماعی خواهد بود، چرا که به کمک این شبکهها میتوانند بهسادگی از تمام دنیا مخاطب جذب کنند.
منابع
http://findasocialnetwork.com/
techinvestor/05-2008|industry/
-social-networking_N.htm11-
Social_network
محمدحسین کردونی
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت و درمان در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی جامجم با هاشم بیگزاده و مجید یحیایی، مجریان برنامه «صبحانه ایرانی »شبکه دو