صبح امروز در سن ۸۶ سالگی

ابوالحسن نجفی دار فانی را وداع گفت

ابوالحسن نجفی:

بسیاری از اعضای فرهنگستان با رمان بیگانه‌اند

گروه فرهنگ‌وهنر: ابوالحسن نجفی معتقد است که بسیاری از ادیبان، استادان و دانشجویان دانشکده‌های ادبی نه تنها با رمان کار ندارند، حتی افتخار هم می‌کنند که رمان نمی‌خوانند. ابوالحسن نجفی، مترجم و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفتگو با فارس، افزود: از قدیم‌الایام داستان را یک چیز درجه دوم حساب می‌کردند. کسانی هم که به ادبیات پرداختند، همین‌طور استادان دانشکده ادبیات هرگز فکر نکردند داستان وقتی به شکل نثر باشد و نه به صورت نظم، چیز قابل قبول و مهمی باشد. به همین دلیل این را به صورت مستقیم و غیرمستقیم القا کردند. بنابراین دانشجویانی هم که از دانشکده ادبیات بیرون می‌آیند، خیلی‌هاشان نه تنها با رمان کار ندارند، حتی افتخار هم می‌کنند رمان نمی‌خوانند.
کد خبر: ۲۲۳۵۰۸

نجفی با اذعان به این‌که بسیاری از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی با رمان بیگانه هستند و داستان نمی‌خوانند، گفت: فرهنگستان کارهای دیگری دارد که رمان خواندن اعضای فرهنگستان در آن برنامه نگنجیده است. اگر قرار است خود ما اقدام کنیم، آقای سمیعی گیلانی اقدام کرده که ادبیات معاصر را به فرهنگستان بیاورد و بخصوص مساله رمان را مطرح کند.

به گفته مترجم رمان <خانواده تیبو> نوشته روژه مارتین دوگار لذت بردن از رمان و قبول داشتن آن مثل همه لذت‌های دیگر ذاتی نیست، بلکه تربیت می‌خواهد؛ تجربه زندگی به من این را نشان داد اگر کسی تا 20سالگی رمان نخوانده باشد، دیگر نمی‌تواند بخواند. لذت‌های هنری (لذت استتیک) نیاز به پرورش دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها