بوی خوش تئاتر در پس کوچه‌های پاییز

تئاتر پوست اندازی کرد

فصل جدید اجرای تئاتر پس از پایان ماه رمضان آغاز شده است. این روزها اگرچه پاییز از راه رسیده، اما فصل عیار نمایش است. باید دید این عیار با استقبال همه مواجه می‌شود یا نه؟ این روزها با آغاز فصل جدیدی از اجراها و وقتی سالن‌ها قرار است با حضور تماشاگران و کارهای شاخص، جان تازه‌ای بگیرند، آتیلا پسیانی مهمان تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شده است. پسیانی که همیشه علاقه‌مندان و خبرنگاران را در نوعی سکوت خبری نگه می‌دارد، نمایش «متابولیک» را روی صحنه برده است.
کد خبر: ۲۰۹۷۱۴

برای خبرنگاران حوزه تئاتر این چیز تازه‌ای نیست که خبرهای مربوط به کار جدید پسیانی را از این طرف و آن طرف گاهی شنیده‌ها و شایعات جمع و جور کنند و تحول مخاطبان بدهند.

اثری که ترکیبی از تئاتر، موسیقی، سینما و هنرهای تجسمی است و مثل دیگر کارهای گروه تئاتر «بازی» فاطمه نقوی، ستاره پسیانی، سحر دولتشاهی، خسرو پسیانی  و .... در آن حضور دارند. گذشته از اینها بابک حمیدیان که حالا بیشتر یک چهره سینمایی است (اصلا با تئاتر شروع کرده) در کنار فرهاد مهندس‌پور که سال‌هاست از تئاتر فاصله گرفته «متابولیک» را برصحنه جان می‌بخشند. باید دید واکنش منتقدان پس از تماشای تازه‌ترین کار پسیانی چگونه است.

نمایشنامه اشمیت، شعر لورکا

از حق نگذریم، سهراب سلیمی هم سال‌هاست که روی آثار اریک امانوئل اشمیت کار می‌کند. حالا هم نمایشنامه «مهمان سرای دو دنیا» را از این نویسنده دست گرفته است. «مهمان سرای دو دنیا»‌ سومین اثری است که سلیمی از اشمیت کارگردانی می‌کند. نمایشنامه درباره باورهای عشق و رابطه‌های عاشقانه است. سلیمی که علاقه خاصی به اشمیت و‌ آثارش دارد در معرض این نمایش به نقل جمله‌ای از خود اشمیت اشاره می‌کند:‌ «هیچ یک نمی‌دانند کی گذرشان به مهمانسرای دو دنیا افتاده چه زمانی از آن خارج و سرانجام کجا خواهند رفت ... متن حکایتی شگفت‌انگیز و غافلگیرکننده در فضایی بین مرگ و زندگی، کمدی و تراژدی است.»

جالب است بدانید آهنگساز مهمانسرای دو دنیا  حسین علیزاده بوده و ابراهیم حقیقی هم طراحی پوستر و بروشور را به عهده گرفته است.

تا به حال اجراهای متعددی از آثار فدریکو گارسیا لورکا در ایران و توسط کارگردانان ایرانی صورت گرفته‌ که از آن میان می‌توان به «عروسی خون» با کارگردانی دکتر علی رفیعی در خانه برنارد‌ آلبا اشاره کرد. «یرما» هم یکی از آثار مشهور لورکاست. «یرما» با آن شخصیت نه چندان واقعی‌اش، با خودش حرف می‌زند و سعی می‌کند در برابر سرنوشتش ایستادگی کند. همین جذابیت‌های یرماست که باعث شده کارگردانان زیادی دست به تجربه و اجرای آن بزنند.

رضا گوران از جمله کارگردانان جوان تئاتر با جمع کردن عده‌ای بازیگر همسن و سال خودش از جمله مهدی پاکدل، اشکان صادقی و سهیلا گلستانی سعی کرده بیشتر روی معاصرسازی یرما کار کند. گوران که کمتر به جغرافیای اثر بها داده برخلاف عقیده بسیاری که اثر لورکا را با همان شاعرانگی‌اش به صحنه می‌آورند، او روش دیگری را برگزیده است.

البته بد نیست یک یادآوری هم بکنیم. رضا گوران از همان ابتدای اجرای «یرما» در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته با دعوت از هدیه تهرانی چهره مطرح سینمای ایران به عنوان طراح صحنه و لباس، توجه‌ها را به نمایشش جلب کرد.
حالا می‌رویم به سراغ یک نمایش کاملا لطیف و عروسکی نمایشی که جایزه ویژه هیات داوران دوازدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران  مبارک را از آن خود کرد و اکنون در کارگاه نمایش اجرا می‌شود.

«زمین و چرخ»‌ نوشته و کارگردانی زهرا صبری با مدت زمان 45 دقیقه اجرا می‌شود. نمایش برگرفته از اشعار مولاناست و همه کسانی که کار صبری را دنبال می‌کنند می‌دانند که او پیش از این نمایش «طوطی پر» را براساس قصه «طوطی و بازرگان»‌مولوی به صحنه آورده بود. ناصری نشان داده علاوه بر این که به اجرای چنین آثار بزرگی علاقه دارد. دارای استعداد خوبی در به صحنه آوردن این آثار به صورت عروسکی و با زبانی متفاوت است.

«خواستگاری» در سنگلج‌

تعجب نکنید. «خواستگاری» عنوان نمایشی از آثار چخوف است که عظیم موسوی آن را در تالار سنگلج روی صحنه آورده است.

عظیم موسوی یک بار دیگر سال 84 همین نمایش را روی صحنه برد اما در اجرای جدید این اثر موسوی سعی کرده بار کمدی را بیشتر کند.

عظیم موسوی که در اجرای این نمایش از نمایش‌های سنتی ایرانی و تخت حوضی استفاده کرد، وجه موزیکال بیشتری به اثر بخشیده است.

تالار مولوی ضرب در سه‌

سه نمایش «رویای شب نیمه تابستان»، «فاوست» و «خاندان چن چی» سه نمایشی هستند که به طور همزمان در تالار مولوی اجرا می‌شوند.

«رویای شب نیمه تابستان»‌ اثر شکسپیر و با کارگردانی حسن معجونی ساعت 20 در تالار اصلی مولوی روی صحنه است. «فاوست» نوشته حافظ قهرمان‌زاده و با کارگردانی مشترک قهرمان‌زاده و مرتضی میرمنتظمی در تالار کوچک مولوی در حال اجراست.

«فاوست» که پیش از این در بخش «خلاقیت» دهمین جشنواره تئاتر تجربه دانشجویان به صحنه رفته بود، موفق به دریافت جایزه نخست کارگردانی و طراحی صحنه و جایزه سوم بازیگری زن شد.

«خاندان چن‌چی» دیگر مهمان تالار اصلی مولوی، از نوشته‌های آنتونن آرتو است که عرفان ناظر آن را کارگردانی کرده است. این نمایش داستان تقابل کلیسا و به قدرت رساندن شخصی به نام «چن‌چی» را بیان می‌کند.

مریم فشندی‌


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها