چشمداشت امریکا به نفت عراق

جام جم آنلاین - اگرچه در چشم انداز یک جنگ احتمالی علیه بغداد ، سرنگونی رژیم عراق به عنوان دلیل اصلی اقدام نظامی امریکا عنوان شده است ، اما تردیدی نیست که چاه های نفت عراق اهمیت کمتری از سرنگونی صدام حسین ندارند.
کد خبر: ۲۰۹۳۹
بنابراین مساله حفظ چاه های نفت عراق در طرح جنگی امریکا جایگاه ویژه ای دارد.
مقامات دولت بوش از مدتها قبل مشورت هایی را با کارشناسان نفتی ، مقامات شرکتهای نفتی و رهبران مخالفان رژیم عراق برای بررسی امکانات ازسرگیری تولید نفت عراق و نوسازی بخش صنایع نفتی این کشور برای دوران پس از صدام حسین را انجام داده اند.
عراق دارای دومین ذخایر نفت جهان پس از عربستان سعودی است .
واشنگتن به خوبی آگاه است که درآمد صادرات نفتی عراق برای بازسازی خرابیهای ناشی از جنگ یک مساله حیاتی است .
اما مقامات امریکایی تلاش می کنند کمتر از نفت عراق صحبت کنند ، زیرا ازنظر اغلب کارشناسان و افکار عمومی در جهان عرب و اروپا هدف اصلی امریکا برای تهاجم به عراق تسلط بر منابع نفتی این کشور است .
مقامات پنتاگون طرحهایی را برای حفاظت از 1500 چاه نفت عراق درجریان جنگ اتخاذ کرده اند.
آنها بیم دارند صدام حسین سناریوی جنگ خلیج فارس در سال 1991 ، هنگامی که دستور به آتش کشیدن چاه های نفت کویت را صادر کرده بود ، تکرار نماید.
به گفته برخی از مقامات پنتاگون یکی ازطرحهای پیش بینی شده ، اعزام نیروهای ویژه امریکا به محض آغاز درگیری ها به حوزه های نفتی عراق است تا از انهدام آنها جلوگیری کنند.
مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی که مقر آن در واشنگتن است سناریوهای مختلف جنگ در عراق و تاثیرهای بالقوه آنها بر تولید نفت عراق را مورد بررسی قرار داده است .
اما کارشناسان این مرکز عقیده دارند ، شرایط عراق پس از جنگ کاملا نامشخص است .
شاید امریکایی ها درحفاظت از چاه های نفتی عراق موفق نباشند.
اما درهرحال آنچه که مسلم است حتی درصورت سالم ماندن چاه های نفت برای نوسازی صنعت نفت عراق و افزایش تولید نفت به سرمایه گزاری عظیمی نیاز است .
شرکتهای مهندسی امریکایی مانند هالی بورتون که دیک چنی معاون فعلی رئیس جمهور امریکا زمانی مدیرعامل آن بوده است و یا شرکت بکتل با کسب قراردادهایی برای بازسازی زیرساختارهای نفت عراق میلیاردها دلار سود خواهند برد.
غولهای نفتی امریکا مانند اکسون موبیل و شورون تگزاس نیز مسلما از این خوان نعمت بی بهره نمانده و قراردادهای پرسودی را برای استخراج نفت عراق امضا خواهند کرد.
برخی از کارشناسان نفتی عقیده دارند پس از بازسازی صنایع نفتی عراق تولید نفت این کشور می تواند به سطح شش میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
آنچه که مسلم است شرکتهایی از خوان نعمت نفت عراق بهره مند می شوند که دارای روابط با اعضای دولت بوش باشند.
درهر صورت مساله خلع سلاح عراق و دیگر اتهاماتی که علیه این کشور مطرح می شوند ، همه بهانه ای هستند برای سرپوش گذاشتن به هدف اصلی امریکا که تسلط بر نفت عراق است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها