بسیاری از کشورهای اروپایی در مجامع گوناگون مرتب به پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی ‌و فناوری خود اشاره می‌کنند و تصویری رویایی از زندگی مردم در این کشورها ارائه می‌دهند. اما یکی از معضلات شایع در قاره اروپا، مصرف روزافزون مواد مخدر در میان افراد است که مقامات قضایی و پلیس نیز در برخورد با آن موفقیت چندانی به دست نیاورده‌اند. مصرف مواد مخدر معضلی جهانی است، اما در این میان برخی کشورها بیشترین مصرف‌کنندگان را دارند که در قاره اروپا، انگلستان بالاترین میزان مصرف مواد مخدر را داراست. مصرف مواد مخدر به تنهایی موجب تحمیل ضررهای اقتصادی به جامعه می‌شود، اما آنچه نباید در این میان نادیده گرفته شود، صدمات و ضررهای اجتماعی ناشی از جرم و جنایت گسترده‌ای است که در پس این مصرف وجود دارد.
کد خبر: ۲۰۹۱۳۱

در میان کشورهای اروپایی، انگلیس و ویلز بیش از 13 میلیارد پوند  در سال به واسطه مصرف مواد مخدر و صدمات وارده به سلامت صدها هزار نفر  متضرر می‌شوند.

به طور کلی بیشترین مصرف مواد مخدر چندگانه در انگلستان گزارش شده و در ضمن دومین کشوری است که بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از مواد مخدر را ثبت کرده است. جنبه دیگر مساله این است که بیش از 320 هزار مورد جرم و جنایت ناشی از مصرف مواد مخدر توسط معتادان انجام می‌شود که در این میان آزار، خشونت و سرقت اجناس از مغازه‌ها بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

یک تحقیق معتبر که از سوی کمیسیون پلیس مواد مخدر در این کشور انجام شده است که در حدود 25 درصد از جوانان 26 تا30 ساله مواد مخدری را نظیر هروئین و کوکائین استعمال کرده‌اند و 45 درصد از نوجوانان نیز از مشتقات خشخاش استفاده کرده‌اند.

حال در این میان سود قابل ملاحظه‌ای به جیب قاچاقچیان مواد مخدر سرازیر می‌شود که فقط در کشور انگلستان در حدود 5 میلیارد پوند در سال برآورد شده است.

البته پلیس این کشور نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر به تشدید مجازات‌های این گروه پرداخته و تعداد زندانیان را افزایش داده است، ولی نتوانسته مانع از جریان و ورود مواد مخدر به داخل خاک این کشور شود.

البته برنامه‌ها و سیاست‌هایی نیز برای دوری نوجوانان و جوانان در مذمت مواد مخدر اجرا شده است اما تاثیر چندانی در دوری جوانان از اعتیاد نداشته و تعداد معتادان روز به روز در حال افزایش است. در واقع مواد مخدر تبدیل به یکی از مسائل عادی در زندگی مردم انگلیس شده است و این مواد برای بیشتر نوجوانان و جوانان قابل دسترس است و بسیاری از آنها نیز معتاد شده‌اند و زندگی خانوادگی و اجتماعی خود و اعضای خانواده‌شان را تهدید می‌کنند.

در میان مواد غیر قانونی و قاچاق، خشخاش بیشترین میزان مصرف را در این کشور دارد. بر خلاق گذشته میزان مصرف قرص‌های اکستازی کاهش یافته و آمفتامین و ال اس دی (LSD) نیز در اقلیت مصرف هستند و حتی معتادان قدیمی‌نیز کمتر از این مواد استفاده می‌کنند. در هر حال با وجود این‌که مصرف گه‌گاه مواد مخدر در میان جوانان
مشکل اصلی نیست، اما عدم کنترل رفتار در این زمان‌ها و بروز بسیاری از خشونت‌ها  سوءاستفاده‌ها  دزدی‌ها و حتی جنایت‌های خانوادگی با مصرف مواد مخدر افزایش می‌یابد که البته اکثر مجرمان از هروئین و کوکائین استفاده می‌کنند. مصرف مواد مخدر موجب عوارض شدید قلبی و مغزی و حتی مرگ در میان نوجوانان می‌شود.

باید توجه داشت، حملات و سکته‌های قلبی بندرت در نوجوانان اتفاق می‌افتد، ولی در صورت استعمال مواد مخدر این احتمال افزایش می‌یابد.

علت بروز حملات قلبی ناگهانی بیشتر ناشی از استفاده مواد مخدر و تنباکو است که در نوجوانان اتفاق می‌افتد و در صورت مصرف نکردن این گونه مواد، احتمال بروز سکته در نوجوانان بندرت روی می‌دهد. احتمال بروز این حملات در مردان بیش از زنان است.

همچنین محققان با بررسی روی گروهی از نوجوانان دریافتند، 80 درصد از نوجوانانی که دچار حملات قلبی شده‌اند، مرد هستند که 31 درصد آنان بر اثر استفاده آمفتامین و 41 درصد نیز بر اثر مصرف کوکائین دچار حملات شده‌اند.

استفاده از سیگار نیز خطر ابتلا به حملات قلبی ناگهانی را به میزان 4 برابر افزایش می‌دهد. به همین دلیل متخصصان نسبت به مصرف تنباکو و مواد مخدر در نوجوانان هشدار می‌دهند زیرا بروز سکته در این سنین در اکثر موارد موجب مرگ فرد می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد معتادان و ارتکاب جرم و جنایت از دهه 1970 تاکنون به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است و علاوه بر انگلیس، در میان بسیاری کشورها نیز هروئین و کراک بدترین عواقب را بر سلامت فرد و خانواده و همچنین جامعه و اقتصاد به دنبال دارد. فقط در سال 2004 بیش از 1700 مورد قتل به واسطه تاثیر مواد مخدر و سوءاستفاده‌های ناشی از آن صورت گرفته است که این رقم قابل توجهی است.

یکی از استادان دانشگاه مریلند آمریکا در این مورد معتقد است به منظور جلوگیری از گسترش ایدز و دیگر بیماری‌های مرگبار، شیوه‌هایی مانند استفاده از سوزن‌های یک بار مصرف و بازپروری معتادان به منظور جلوگیری از افزایش میزان مرگ و میر و ناتوانی در جامعه موثر است. البته باید توجه داشت که با وجود افزایش هزینه‌های درمان و بازپروری توسط مراجع قانونی هنوز بخش قابل ملاحظه‌ای از سرمایه‌های کشور صرف برخورد و مبارزه با جرایم ناشی از مصرف مواد مخدر می‌شود. به عبارت دیگر، تعداد زندانیان معتاد و قاچاقچی از سال 1994 تا 2005 در کشور انگلستان تقریبا 2 برابر شده است، اما با وجود تمام این تلاش‌ها قیمت رد و بدل هروئین در خیابان‌ها در سال 2005 فقط 54 پوند کاهش یافت. در واقع باید پذیرفت که تلاش‌های گوناگون به منظور کاهش مصرف مواد مخدر و تعداد معتادان توسط مسوولان تقریبا با شکست روبه‌رو شده است و برای اقدام موثر نیاز به کارهای بسیاری در این زمینه احساس می‌شود.

مشکل دیگر این است که بیشتر معتادان به قدری درگیر مواد شده‌اند که اصلا به فکر ترک نیستند و کمک به این گونه افراد دشوارتر است. مطالعات نشان می‌دهد که فقط‌ نیمی‌ از معتادان درخواست کمک می‌کنند، ولی 82 درصد از آنان با مراجعه به مراکز درمانی بهتر می‌شوند. بسیاری از افراد معتاد یا اعضای خانواده آنان نیز به منظور مخفی نگاه داشتن این مورد از مراجعه و درخواست کمک از مراکز مخصوص ترک اعتیاد خودداری می‌کنند .آمار نشان می‌دهد 51 درصد از معتادان یا اعضای خانواده آنان هرگز به منظور درمان مراجعه نمی‌کنند و 41 درصد از این افراد نیز عقیده دارند که خودشان قادر به غلبه بر این موضوع هستند و 65 درصد از معتادان نیز تا وقتی که خانواده به مقابله با آنها نپرداخته‌اند منکر استفاده از مواد می‌شوند. در یک‌سوم موارد نیز با وجود اقرار خانواده و بیان اطلاع از مصرف آنان، فرد معتاد باز هم حاضر نیست که اعتیاد خود را بپذیرد و تصور می‌کند که هر وقت خودش بخواهد قادر به ترک مواد است و نیاز به کمک کسی ندارد.

از طرفی افرادی که به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند نیز ممکن است از تمامی‌برنامه‌ها پیروی نکنند اما در مواردی که علاوه بر برنامه‌های بدنی از مشاوره روان‌شناسی و کلاس‌های گروهی نیز استفاده می‌کنند، نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

در 82 درصد موارد، افرادی که اقدام به درخواست کمک می‌کنند نتیجه خوبی می‌گیرند، ولی در 38 درصد موارد با همکاری اعضای خانواده ترک کامل مواد مخدر حاصل می‌شود.

مترجم: سحر کمالی نفر
منبع: telegraph.tcom

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها