موز مهم‌ترین میوه جهان است که تاریخی 7000 ساله دارد و بیش از تمام محصولات دیگر در دنیا کشت و مصرف می‌شود. تنها در کشور ما سالانه 600 هزار تن موز مصرف می‌شود. از دید گیاه‌‌شناسی، موز در واقع یک نوع توت بزرگ است. درخت موز هم در واقع درخت نیست، بلکه یک نوع بوته خیلی بزرگ است (در واقع، بزرگ‌ترین بوته جهان).
کد خبر: ۲۰۲۹۹۱
موزی که در سراسر دنیا به صورت تجاری کاشته و عرضه می‌شود، تنها یکی از بیش از 1000 گونه موز است که در مقایسه با بقیه انواع طعمی ‌‌نامرغوب‌تر دارد، راحت له می‌‌شود و اندازه‌ آن نیز کوچکتر است اما در مقابل به اندازه کافی دوام ‌می‌آورد تا از مزرعه به بازار برسد و مهم‌تر از آن این‌که در مقابل آفت مقاوم است.

درون موز

در 100 گرم موز 100 کالری انرژی، 70 گرم آب، 8/0 گرم پروتئین،6/5 گرم قند، 8 میلی‌گرم کلسیم، 25 میلی‌گرم فسفر و 370 میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد. همچنین در این میوه مقادیر قابل توجهی آهن، سدیم، ویتامین آ، ویتامین ب1، ویتامین ب، ویتامین ب 3، چربی و ویتامین ث و چند ماده مهم مانند چند ماده شیمیایی بسیار مهم مانند سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین وجود دارد.

خواص موز

در طب باستان هند و ایران این میوه طلایی به عنوان کیمیای جوانی شناخته می‌شده است. امروزه پژوهشگران معتقدند که موز به سیستم هاضمه کمک می‌کند و حس جوانی و شادابی را در فرد زنده نگه می‌دارد. موز از نظر طب قدیم ایران معتدل و تر است و خون را غلیظ می‌کند.

موز انرژی زیادی دارد و چون نرم هست غذای خوبی برای کودکان و اشخاص  مسن است. به دلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای کسانی است که فعالیت زیاد عضلانی دارند. همچنین در درمان اسهال موثر است.

موز در درمان زخم معده و روده نیز مفید است. موز به خصوص موز کال نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصا در سرد مزاجان تولید گاز معده می‌کند. موز به خاطر ترکیباتی که دارد تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب  دارد.

در تحقیقی که در هند انجام شد معلوم شد موز نرسیده خشک شده سطح کلسترول مضر را کاهش می‌دهد. این نوع کلسترول باعث انسداد رگ‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شود.

پتاسیم موجود در موز همچنین می‌تواند به رشد و تقویت سلامت استخوان‌های بدن کمک کند. پتاسیم با افزایش از دست رفتن کلسیم بدن از طریق ادرار که در نتیجه خوردن نمک زیاد اتفاق می‌افتد، مقابله می‌کند و در نتیجه مانع تحلیل رفتن استخوان‌ها می‌شود.

موز از مدت‌ها پیش به دلیل خاصیت ضد اسیدی شناخته شده است که با زخم معده و آسیب‌های ناشی از آن مقابله می‌کند. یک ترکیب ساده از موز و شیر به میزان قابل توجهی مانع از ترشح اسید معده می‌شود. موز وقتی به طور کامل رسیده و قهوه‌ای می‌شود ماده‌ای تولید می‌کند که همان لایه پوششی تولید شده در معده است که جلوی اثر اسید معده بر بافت معده را می‌گیرد.

چند نکته موزی‌

1- موز به علت دارا بودن قند زیاد برای مبتلایان به مرض قند مضر است و نباید در خوردن آن زیاده‌روی کنند.

2- بعضی افراد به موز حساسیت دارند و پس از خوردن زبان آنها ورم کرده یا جوش می‌زند. توصیه می‌شود این اشخاص پس از خوردن موز یک میوه ترش یا آبلیمو بخورند.

3- هنگامی که موز انتخاب می‌کنید باید پوست آن زرد، سفت و دارای لکه‌های سیاه باشدکه این موز رسیده است. هضم موز نرسیده به دلیل نشاسته فراوان سنگین است.

4- موز را در صورتی که نرسیده است در کاغذ پیچیده و 2 یا 3 روز خارج از یخچال نگهدارید. این کار باعث شیرین‌شدن موز می‌گردد. بعد از زرد شدن آن را در یخچال بگذارید.

5- در کشورهای استوایی معمولا موز را می‌پزند و همراه برنج و لوبیا می‌خورند. در کشورهای آمریکای لاتین موز را ورقه ورقه کرده و در آفتاب خشک می‌کنند.

6- به خاطر داشتن کالری بالا برای چاق شدن می‌توانید از موز استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها