آغاز ماراتن مذاکرات در ژنو

چرخش موضع آمریکا زیر ذره‌بین رسانه‌ها

مذاکرات هیات ایرانی به ریاست دکتر سعید جلیلی نماینده‌ رهبری و دبیر شورای علی امنیت ملی و سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان1+5 درحالی شروع ‌شد که افکارعمومی و رسانه‌های همگانی جهان در راس اخبار خود با جدیت تحولات این مذاکرات را دنبال می‌کنند.
کد خبر: ۱۸۹۰۹۰

به گزارش ایسنا ، سوییس به عنوان میزبان این مذاکرات تلاش دارد همه‌ امکانات لازم را برای برگزاری یک اجلاس آرام و مثبت در فضایی مناسب برای طرفین فراهم کند و محل مذاکرات را در یکی از سالن‌های ساختمان تاریخی شهرداری سابق ژنو یا مجلس ایالتی کنونی این کشور انتخاب کرده است.

از روز جمعه که ویلیام برنز معاون سیاسی وزارت خارجه‌ آمریکا به عنون نماینده‌ این کشور برخلاف روال گذشته به جمع نمایندگان 1+5 پیوسته است، خبرنگاران اهداف آمریکا از چرخش نسبت به موضع قبلی این کشور را دنبال می‌کنند و برخی معتقدند ممکن است حضور برنز روند مثبت گذشته مذاکرات را در دور جدید تحت‌الشعاع قرار دهد و توافق با سولانا و نمایندگان شش کشور مثل گذشته راحت نباشد.

برخی از خبرنگاران غربی نیز معتقدند آمریکا نگران این است که از توافق سولانا با جلیلی که در ملاقات‌های گذشته روند خوبی را دنبال می‌کرد، عقب بماند و بین شش کشور در مقابل ایران منزوی شود. لذا در اجلاس شرکت کرده است که از سایرین عقب نماند.

میز مذاکرات در این نشست به صورت بیضی شکل هیات‌های مذاکره کننده را در خود جای می‌دهد و سولانا و نمایندگان هفت کشور مذاکره کننده در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، یکی از مسوولان تشریفات در سوییس می‌گوید شاید ترکیب میز هم نشان از همراهی هفت کشور با یکدیگر در این دور از مذاکرات دارد و در حقیقت ایران در مقابل شش کشور دیگر نیست.

سه عضو هیات ایرانی در این مذاکرات عبارتند از دکتر سعید جلیلی نماینده‌ رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی باقری مدیر سیاست خارجی و بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی و مهندی صفری معاون اروپا وزارت امور خارجه.

بر اساس برنامه‌ تنظیم شده قرار است هیات‌ها ابتدا مذاکره را شروع کنند، سپس ناهار را به اتفاق صرف کنند و هیات ایرانی پس از اقامه نماز مجددا مذاکرات را ادامه دهند و در پایان نیز سولانا مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده‌ 1+5 و دکتر جلیلی با ده‌ها تن از خبرنگاران ایرانی و خارجی در محل مجلس ایالتی سوییس کنفرانس مطبوعاتی داشته باشند.

سولانا و جلیلی که درباره‌ نحوه‌ برگزاری جلسه توافق کرده‌اند سقف زمانی خاصی برای این دور از مذاکرات تعیین نکرده‌اند.

روزنامه‌های صبح امروز سوییس صفحات اول خود را به مذاکرات جلیلی و سولانا اختصاص داده‌اند و حضور برنز نماینده‌ آمریکا در این اجلاس از نظر آنها پنهان نمانده است.

اکثر رسانه‌های همگانی اروپا حضور برنز در این دور از مذاکرات را چرخش آمریکا از مواضع تند قبلی خود قلمداد کرده‌اند و برخی نیز از آمریکا خواسته‌اند به مذاکرات سولانا اعتماد کند.

رسانه‌های همگانی سوییس اشاره کرده‌اند که جلیلی با اختیارات کافی از سوی مقام‌های ارشد ایران در این اجلاس شرکت کرده است و با رویکردی که تاکنون داشته است می‌تواند مذاکرات را به مسیری امیدوارکننده هدایت نماید.

همچنین در آستانه مذاکرات درباره برنامه‌ی هسته‌ای ایران تدابیر امنیتی شدیدی در ژنو برپا شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان روز جمعه برای گفت‌و‌گو با خاویر سولانا و نمایندگان کشورهای 1+5 راهی ژنو شد. مذاکرات جلیلی با سولانا یک روزه است و پس از پایان مذاکرات طرفین در کنفرانسی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهند.

پیش از این گفته شد که قرار است جلیلی و سولانا ابتدا مذاکراتی جداگانه داشته باشند، اما به نظر می‌آید گفتگوهای رسمی طرفین در یک دور و با حضور نمایندگان کشورهای 1+5 به همراه نماینده آمریکا انجام شود.

قرار است در این مذاکرات دستور کار مذاکرات بعدی به توافق برسد، در عین حال که به گفته‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بسته‌های پیشنهادی ایران و 1+5 برای همکاری‌های سازنده و حول نگرانی‌های مشترک منطقه ای و بین المللی ارائه شده است که باید این نگرانی‌ها تبدیل به تعهدات دسته جمعی شود تا زمینه‌ برای ثبات و آرامش در جهان فراهم شود.

پس از گذشت 5 سال از مناقشه هسته ای ایران، برای اولین بار آمریکا با چرخشی آشکار در سیاستش در قبال بررسی مساله هسته‌یی ایران حاضر به حضور در مذاکرات 1+5 با ایران شده است.

پس از اعلام رسمی آمریکا مبنی بر پذیرش مذاکرات بدون پیش شرط «تعلیق» و فرستادن نماینده‌اش (ویلیام برنز) به مذاکرات ژنو، این اقدام آمریکا به عنوان رویکردی مثبت از سوی رسانه‌های غربی و تحلیل‌گران خارجی نشان داده می‌شود در حالی که دیدگاه‌های مختلف در ایران با توجه به سابقه آمریکا در دشمنی با ایران به این چرخش 180 درجه‌ای آمریکا با خوشبینی تردید‌آمیزی می‌نگرند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان روز گذشته پیش از ترک تهران با اشاره به حضور آمریکا در روند مذاکرات با 1+5 گفت: با رویکردهای سازنده و پرهیز از خطاهای گذشته می‌توان مذاکرات سازنده‌ای داشت.

جلیلی در پاسخ به سوالی در مورد اعلام آمادگی آمریکا برای حضور در مذاکرات هسته‌ای با ایران و اینکه آیا این حضور تغییر تاکتیک است یا استراتژی گفت: از نظر ما آن چیزی که اهمیت دارد این است که با چه رویکردی طرف مقابل در مذاکرات حضور می‌یابد.

وی افزود: بیشتر از آنکه چه افرادی حضور می‌یابند، نوع رویکرد آنها اهمیت دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان یادآور شد: اگر با رویکرد سازنده و پرهیز از خطاهای گذشته وارد شوند، حتما می‌توانیم مذاکرات خوب و سازنده‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به اهداف سفر خود به ژنو و گفتگوهایی که قرار است انجام گیرد، گفت: این سفر در ادامه‌ تحرکاتی است که اخیرا ایران و 1+5 داشته‌اند که در این راستا ما بسته پیشنهادی برای همکاری‌های سازنده حول نگرانی ‌های مشترک منطقه ای و بین المللی ارائه کردیم که باید این نگرانی‌ها تبدیل به تعهدات دسته جمعی شود تا زمینه‌ لازم برای ثبات و آرامش در جهان فراهم شود.

جلیلی رویکرد و منطق جمهوری اسلامی ایران با این قضیه را مشخص و روشن توصیف کرد.

وی با اشاره به ارائه‌ بسته پیشنهادی 1+5 و نامه ای که در آن ایده ادامه مذاکرات مطرح شده بود خاطر نشان کرد: همانطور که در سفر سولانا و مدیران کل 1+5 به تهران قول داده بودیم که به نامه‌ آنها پاسخ دهیم، در کمتر از سه هفته پاسخ ایران به وزرای خارجه 1+5 ارائه شد و ما بسته آنها و نیز ایده‌ مذاکراتشان را بررسی کردیم و متقابلا پیشنهاد دادیم که مشترکات دو بسته و ایده‌هایی که دو طرف دارند مورد تاکید قرار گیرد و در مورد ادامه مذاکرات بحث کنیم. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها