وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد:

رکود دوره قبل، نقدینگی و تقاضا علت افزایش قیمت مسکن‌

گروه اقتصاد: وزیر مسکن و شهرسازی گفت: نقدینگی و رکود دوره قبل و افزایش تقاضا 3 عامل عمده افزایش و جهش قیمت مسکن بوده است. البته نباید افزایش مصالح ساختمانی و افزایش عوارض پروانه و افزایش حق دستمزد را نادیده گرفت. محمد سعیدی‌کیا در گفتگو با فارس در پاسخ به این ‌که کدامیک از برنامه‌های دولت می‌تواند برای ارزان کردن قیمت مسکن مفید باشد، اظهار کرد: برنامه‌های ارائه شده از سوی دولت موجب شده تا در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار نفر از خانوارها که متقاضی مسکن هستند، به دنبال مسکن مهر و 100 هزار نفر هم به دنبال مسکن‌های اجاره‌ای بروند. وی ادامه داد: پس نتیجه می‌گیریم از بازار عمومی مراجعه به مسکن، یک میلیون و 300 هزار نفر خارج شده‌اند، یعنی تقاضا کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۸۸۲۰۰
وی گفت: 3 میلیون تا 4 میلیون مراجعه‌کننده بالفعل به بخش مسکن داریم که به بازار مسکن مراجعه می‌کنند و در حال حاضر نیز یک میلیون و 300 هزار متقاضی از این بازار تقاضا خارج شده و به بازار دیگر رفته‌اند. وی گفت: چرا عوارض نوسازی و مالیات پایین است و چرا هنگام معامله مسکن، یک بنگاه معاملات ملکی چند برابر دولت پول می‌گیرد. این نشان می‌دهد که انتظام امورمان درست نیست.

سعیدی‌کیا گفت: در شهر تهران بیش از 61 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد که این میزان در استان تهران به 100 هزار واحد مسکونی می‌رسد.

وی افزود: اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه یک بسته است، بنابراین این بسته باید حلاجی و ساماندهی شود پس اگر تمام بسته متناسب تمام شود، باعث تعدیل قیمت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خرید و فروش این خانه‌ها یک مجموعه است که اگر خوب تدوین شود، در بازار مسکن انتظام خوبی حاکم می‌شود. به هر حال در هر زمینه‌ای انتظام خوب حاکم شود، همه چیز منطقی می‌شود. وی ادامه داد: اگر این مسائل رعایت شود، آن وقت فرد مالیات‌گیرنده منطقی مالیات می‌گیرد و آن کسی که معامله می‌کند، منطقی معامله می‌کند؛ اینها باعث تعدیل قیمت مسکن خواهد شد.

سعیدی‌کیا در پاسخ به این‌که چرا در 2 سال گذشته رشد قیمت مسکن از نرخ تورم بیشتر بوده است، اظهار کرد: در بلندمدت قیمت مسکن و نرخ تورم با یکدیگر برابر بوده و تقریبا از هم پیشی نگرفته‌اند و حتی در بلندمدت قیمت مسکن پایین بوده است.

وی ادامه داد: در دوره‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت، رکود و رونق مسکن با یکدیگر متفاوت است و تورم با یک شیب ملایم و مستمر افزایش می‌یابد، ولی قیمت مسکن روند پلکانی دارد. وی افزود: در سال‌های 82، 83 و 84 مسکن یک رکود قیمتی دارد، ولی یکباره در عرض 5/1 سال این رشد قیمت مسکن عقب‌ماندگی خود را از تورم با یک جهش قیمتی جبران می‌کند.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: سال 82، 83 و 84 رشد قیمت مسکن در کشور خیلی کم و در حد 4 تا 5 درصد و ثابت بوده و در همین سال‌ها هم تورم 15 درصد بوده است، بنابراین جمع این 3 سال که حدود 40 درصد می‌شود، به یکباره امکان بروز پیدا کرده و با شدت زیاد افزایش می‌یابد. وی افزود: پس جهش قیمت در این مدت به دلیل افزایش درخواست و تقاضا و رشد نقدینگی در جامعه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ورود نقدینگی به بخش مسکن به این دلیل است که بخش مسکن بومی و زودبازده است و چون بورس در آن 2 سال فعال نبود، بخش مسکن نقدینگی را جذب کرد.

سعیدی‌کیا گفت: نقدینگی و رکود دوره قبل و افزایش تقاضا 3 عامل عمده افزایش و جهش قیمت مسکن است، البته نباید افزایش مصالح ساختمانی و افزایش عوارض پروانه و افزایش حق دستمزد را نادیده گرفت.

وی افزود: بخش مسکن از همه بخش‌های دیگر کشور تاثیر می‌پذیرد، چرا که بخش مسکن یک بخش مستقل نیست.  وی خاطرنشان کرد: زمانی که ساخت و ساز رونق می‌گیرد، حجم اعتبارات عمرانی افزایش می‌یابد، اما حجم این نقدینگی وقتی به بخش مسکن وارد می‌شود، خود باعث ساخت و ساز، فعال شدن کارخانه‌ها و رونق اشتغال می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها