علیرضا مسعودی‌، نویسنده سریال سه در چهار

منتظر آمدن داماد رحمان باشید

علیرضا مسعودی نویسنده متن سریال سه‌در‌چهار‌، سال‌هاست برای سریال‌های تلویزیونی متن می‌نویسد‌، اما آنچه مسعودی را به مردم شناساند سریال قرارگاه مسکونی بود که نوروز امسال از شبکه یک سیما پخش شد‌. با مسعودی گپ کوتاهی ترتیب دادیم تا از چند و چون متن سریال سه در چهار که مخاطبان زیادی هم دارد بیشتر آگاه شویم‌‌.
کد خبر: ۱۸۶۴۱۸
در گفتگویی که در زمان پخش سریال قرارگاه مسکونی انجام دادید‌، گفتید که این سریال برگرفته از خاطرات خودم است آیا سه در چهار را هم می‌توانیم بخشی از خاطرات خود شما بدانیم؟

نه‌، نمی‌توان گفت که کاملا خاطرات خودم است‌، طرح این سریال متعلق به من نیست‌. طرح را آقای روستایی و لطیفی 2 سال پیش به من دادند‌. این طرح که در یک صفحه نوشته شده بود داستان دو خانواده بود که متعلق به قشر متوسط رو به پایین جامعه بودند‌، آنها برای این‌که مخارج بچه‌های خود را که در دانشگاه آزاد درس می‌خوانند تامین کنند با مشکل روبه‌رو شده‌‌بودند‌.

پس از همان اول مشخص بود که شخصیت‌های این سریال به کدام طبقه تعلق دارند‌. شما چگونه ذهنیت خود را به آنها نزدیک کردید؟

من در یک خانواده پرجمعیت به دنیا آمده‌ام‌. پدرم کارمند بود و مادرم خانه‌دار. ما 7‌، 8 تا بچه بودیم‌، در آن زمان داشتن بچه زیاد مد بود و پدر و مادرها دوست داشتند که بچه زیاد داشته باشند‌. این پرجمعیتی و شلوغی که من از کودکی در خانواده دیدم و با آن زندگی کردم خیلی در نوشتن فیلمنامه سه در چهار کمکم کرد‌.

شما در سریال سه در چهار وارد محله و زندگی همسایه‌ها نشده‌اید و فقط به روایت اتفاقات درون این 2‌‌خانواده اکتفا کرده‌اید‌. آیا بعمد نخواستید افراد دیگر را به داستان زندگی این دو خانواده اضافه کنید؟

هرچه داستان جلوتر برود، افراد دیگری که شامل همسایه‌ها هم می‌شود به سریال اضافه می‌شوند‌. اما زیاد هم من نمی‌توانستم همسایه‌ها و شخصی را به داستان اضافه کنم چون قصه اصلی داستان دو خانواده است‌. اما بعد از تاسیس شرکت، این دو خانواده با مساله‌ای روبه‌رو می‌شوند که باید افراد دیگری به داستان افزوده شوند‌.

شما سریال را کامل نوشته بودید که کار شروع شد یا در زمان تصویربرداری متن‌ها را می‌نوشتید؟

من 2 سال پیش زمانی‌که آقای لطیفی سریال صاحبدلان را شروع کرد، نوشتن سریال سه در چهار را آغاز کردم و چند قسمت از آن  را هم نوشتم‌. در آن زمان قرار بود آقای لطیفی سه در چهار را کارگردانی کند؛ اما ساخت فیلم روز سوم پیش آمد و او رفت جنوب و من هم چند روزی رفتم آنجا و نوشتن را ادامه دادم، 11 قسمت از سریال را که تمام کردم‌، قرار شد کار شروع شود. اما لطیفی رفت سر فیلم توفیق اجباری و بعد سریال نردبانی برآسمان آغاز شد و لطیفی نتوانست سه در چهار را مقابل دوربین ببرد‌.

من خیلی دوست داشتم مجید صالحی این سریال را کارگردانی کند، اما یک‌سری اتفاقات پیش آمد و صالحی کارگردان این سریال نشد و کار به رامبد جوان که از دوستان خوب من نیز هست سپرده شد‌. جوان متن‌ها را خواند و آنها را نپسندید و قرار شد گروه دیگری متن را بنویسند که چند قسمت هم نوشته شد، اما گویا شبکه آنها را نپسندیده بود و دوباره قرار شد متنی که من نوشته بودم کار شود و صالحی هم سه در چهار را کارگردانی کند.

در 11 قسمتی که نوشتید، آیا آقای لطیفی با شما همفکری داشت؟

نه، فقط طرح اولیه را لطیفی نوشته بود، اما متن‌ها را خودم نوشتم و قسمت 9 و 10 را  دادم لطیفی خواند و خیلی از آنها خوشش آمد‌.

فضای کلی سریال هم به کارهای لطیفی و عطاران نزدیک است‌.

بله‌، چون من با عطاران از زمان ساخت سریال کوچه اقاقیا آشنا شدم و از آن زمان به بعد دوستی بین ما شکل گرفت و در اکثر کارها با یکدیگر همکاری می‌کنیم‌.

با چند شخصیت نوشتن سریال را شروع کردید؟ آیا از همان ابتدا همه این شخصیت‌ها در متن وجود داشتند؟

بله از ابتدا اعضای خانواده رحمان و سیروس مشخص بودند و از همان ابتدا مشخص بود که در قسمت هجدهم داماد خانواده رحمان وارد قصه خواهد شد که نقش او را خود صالحی بازی می‌کند و با آمدن او ماجراها شکل دیگری به خود می‌گیرند‌.

در زمان نوشتن به بازیگر مشخصی هم فکر می‌کردید؟

فقط در ذهنم این بود که اگر نقش بیژن را علی صادقی بازی کند، خیلی خوب می‌شود و شخصیت بیژن را بیشتر براساس رفتارهای علی صادقی و نوع بازی او نوشتم‌.

در زمان نوشتن فکر می‌کردید که مثلا نقش رحمان را محمد کاسبی بازی خواهد کرد؟

نه فکر نمی‌کردم، اما الان که می‌بینم خیلی عالی است‌. همه بازی‌ها خوب است و بازیگران در نقش‌ها خوب جا افتاده‌اند‌‌. به نظر من این موفقیت برمی‌گردد به کارگردانی عالی صالحی که بخوبی توانست از بازیگران بازی‌های مناسب بگیرد‌.

فیلمنامه‌ای که شما نوشته‌اید، دیالوگ محور است و بیشتر ماجراها براساس دیالوگ پیش می‌رود. آیا تمام دیالوگ‌ها در فیلمنامه نوشته شده بود یا بازیگران بداهه هم می‌گفتند؟

بداهه که درکارهایی مثل سه در چهار کاملا طبیعی است‌. 90 در صد از دیالوگ‌های سه‌در‌چهار در فیلمنامه نوشته شده بود و حدود 10‌درصد آنها را بازیگران به صورت بداهه می‌گفتند‌.

از نوع پخش سه در چهار راضی هستید؟

بله، این‌که این سریال یک شب در میان پخش می‌شود خیلی خوب است‌. این نوع کارها باید یا هر شب پخش شوند یا به همین شکل تا مخاطب با آنها ارتباط برقرارکند‌.

سه در چهار خیلی زود به یکی از سریال‌های پربیننده تبدیل شد. این موفقیت را در چه می‌دانید‌؛ در متن‌، کارگردانی یا بازیگری؟

اگر سریال موفق شده است، دلیل آن کار خوب گروه است‌. صالحی برای این سریال خیلی زحمت کشید‌. قبل از شروع تصویربرداری متن‌هایی را که آماده شده بود بیشتراز 10 بار خواند تا به متن اشراف پیدا کند و بازیگران هم همگی زحمت کشیدند و سنگ تمام گذاشتند‌. حتی آقای کرامتی که تصنیف مناسبی برای تیتراژ آماده کرده است در این موفقیت سهم زیادی دارد‌.

زمان نوشتن، به گروه مخاطبان سریال هم فکر می‌کردید و برای خودتان مشخص کرده بودید این سریال را چه مخاطبانی خواهند دید؟

این سریال را برای خانواده‌ها نوشته‌ام‌. شخصیت‌هایی که من نوشتم برای عموم مردم آشنا هستند‌. اگر مردم با این گروه از آدم‌ها زندگی نکرده باشند، حتما آنها را در محیط کار دیده‌اند و ساعاتی را با آنها سپری کرده‌اند. بنابراین مخاطبان با این سریال و شخصیت‌های آن همذات‌پنداری می‌کنند‌.

طاهره آشیانی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها