با نورالله مرادی، دبیر کمیته علمی جشنواره بین‌المللی رادیو

جشنواره نهم،عرصه‌ای برای‌گفت‌وگوی فرهنگ‌ها

انتخاب شعار رادیو، صدای فرهنگ‌ها برای جشنواره نهم صدا به معنای این است که رادیو قصد دارد، از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خودش استفاده کند برای این که فرهنگ‌های مختلف و متنوع بشری روبه‌روی هم قرار بگیرند و با هم گفتگو کنند، قضاوت درباره این که چقدر امکان تحقق این شعار وجود دارد را باید به روزهای بعد از برگزاری جشنواره موکول کرد؛ اما نورالله مرادی، دبیر کمیته علمی جشنواره معتقد است که روح حاکم بر جشنواره رادیو در دوره نهم فرهنگی است.
کد خبر: ۱۷۶۰۰۴
مرادی، مدیر طرح و برنامه رادیو ایران نیز هست و پیش از این در گروه جوان و فرهنگ رادیو جوان به عنوان مدیر این گروه فعالیت می‌کرد. «اولریش مارزولف» نویسنده و شرق‌شناس آلمانی به دعوت او برای شرکت در جشنواره به ایران آمده است.

کمیته علمی جشنواره از چه زمانی کار خود را آغاز کرد و مهم‌ترین وظایفش چیست؟

کمیته علمی تقریبا همزمان با شروع به کار جشنواره کارش را آغاز کرد. اولین وظیفه ما این بود که به اتفاق دبیر جشنواره فراخوان شرکت در بخش مسابقه را تدوین کردیم که به چهار زبان فرانسه، انگلیسی، فارسی و عربی منتشر شد. کار بعدی کمیته علمی استخراج معیارهای داوری بود. فرم‌های جدید داوری با توجه به این که ابعاد بین‌المللی جشنواره وسیع‌تر شده بود، طراحی شد. سعی کردیم در مرحله بعد فرم‌ها در اختیار داوران قرار گیرد.

5 داور ایرانی و 5 داور خارجی بر چه اساسی انتخاب شدند؟

داوران ایرانی افرادی بودند که تجربه و تخصص داشتند و در عین حال معیارهای داوری را هم داشتند. 5 داور خارجی هم توسط دبیر جشنواره انتخاب شدند.

انتخاب آنها بر چه اساسی بود؟

داوران خارجی از جوانب مختلف مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت کسانی انتخاب شدند که تجربه کار در رسانه داشتند و فضای آکادمی و تئوریک رسانه‌ را می‌شناختند و توسط اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU) و اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اروپا (EBU) معرفی شدند.

به طور کلی در بخش‌های مختلف چند برنامه به دست شما رسید و چه تعداد به مرحله دوم راه پیدا کردند؟

حدود 700 برنامه به دبیرخانه رسید که ارزیابی آنها کار سنگین و پرحجمی بود. 6 کمیته انتخاب آثار با حضور افراد باتجربه، خبره و پیشکسوت و حتی جوان‌های باتجربه رادیو تشکیل شد. این 6 تیم برنامه‌ها را شنیدند و پس از ارزیابی در نهایت حدود 135 برنامه به مرحله دوم راه پیدا کرد. 5 داور ایرانی این تعداد برنامه را به صورت متمرکز بازشنوایی کردند و همه این تعداد برای داوران خارجی نیز ارسال شد.

الان کار داوران تمام شده است؟

بله، حالا دیگر داوران همه نوارها را شنیده‌اند و امتیازها را داده و نتایج را تحویل دبیر جشنواره دادیم.

یعنی برندگان بخش بین‌الملل مشخص شده‌اند.

بله، الان برنده‌ها معلوم شده‌اند.

فکر می‌کنید شعار جشنواره «رادیو صدای فرهنگ‌ها» به صورت عملی چگونه ممکن است تحقق پیدا کند؟

فضای جشنواره امسال خیلی فرهنگی است. در واقع به درونمایه رادیو توجه می‌کند. اگر شما به سراسر فراخوان جشنواره توجه کنید می‌بینید که اصلا نگاه امسال فرهنگی است. توجه به شخصیت‌های فرهنگی مثل مولانا، رودکی و توجه به موضوعات عام فرهنگی مثل صلح و دوستی، مفاخر و وحدت جهان اسلام حکایت از همین موضوع دارد. همچنین رایزنی با نهادهایی که متولی فرهنگ در کشور و حتی در دنیا هستند مثل آیسسکو و یونسکو،‌ همه حاکی از این است که روح حاکم بر جشنواره فرهنگی است.

توجه کشورهای خارجی به موضوع مفاخر جهان اسلام و بخصوص 2 شاعر ایرانی، مولانا و رودکی چگونه بود؟

استقبال از این موضوعات بی‌نظیر بود. مثلا جالب است بگویم برنامه‌ای از سوریه آمد که درباره رودکی پدر شعر فارسی بود. مثلا پاکستان برنامه‌ای فرستاد با موضوع تاثیر مولانا بر فرهنگ مردم کشور پاکستان. تاجیکستان که تا دلتان بخواهد درباره این موضوعات برنامه فرستاده بود. اگر بخواهیم به طور میانگین بگویم در همین 2 بخش مولوی و رودکی بیش از 50 برنامه به دستمان رسید.

دعوت از مهمانان خارجی جشنواره هم بر عهده کمیته علمی بود؟

کار دعوت را کمیته مهمانان خارجی انجام می‌دهد. ما اسامی برنامه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی را در اختیار کمیته مهمانان خارجی قرار دادیم و آنها پیگیر دعوت از مهمانان شدند.

منظورم افراد خاصی است که به جشنواره دعوت شده‌اند؟

در مورد افراد خاص به طور کلی کمیته علمی دعوت از آقای «اولریش مارزولف» را برعهده داشت، مارزولف قرار است در ساختمان شهدای رادیو کارگاه طبقه‌بندی قصه‌های ایرانی را برگزار کند. همان‌طور که می‌دانید مارزولف در حوزه طبقه‌بندی قصه‌های ایرانی بسیار کار کرده و در این زمینه صاحب تجربه است. او در واقع یکی از ایران‌شناسان تواناست.

شما مسوولیت کمیته علمی اجلاس جهانی رادیو را هم بر عهده دارید، فکر می‌کنید برگزاری این اجلاس چه تاثیری می‌تواند در روند ‌آینده رادیو داشته باشد؟

جشنواره‌ها در واقع فرصتی هستند برای تاسیس و ایجاد هویت تازه برای ذی‌نفعانی که در یک مجموعه فعال هستند. فرصت خوبی که ما در جشنواره بین المللی در دوره نهم پیدا کردیم این بود که در کنار آن فضای علمی هم باشد. من معتقدم این تفکر است که رسانه را هدایت می‌کند، به رسانه جهت می‌دهد و برجسته‌اش می‌کند. اگر از این فضا غافل شویم و زیرساخت‌های تئوریک خودمان را تقویت نکنیم؛ فکر می‌کنم بعد از یک مدتی دچار تکرار می‌شویم و این برای رسانه خطرساز است. اجلاس جهانی رادیو حتی ممکن است؛ نشاط جدیدی در فضا ایجاد کند.

در پایان اگر صحبت دیگری هست بفرمایید؟

امسال جشنواره یک‌جور دیگر است. خیلی وسیع دیده شده است. نه این‌که چون مسوولیت دارم این را می‌گویم. در جشنواره امسال کارهای تحقیقی و زیربنایی زیادی صورت گرفت و درنهایت به استخوان‌بندی محکمی دست پیدا کردیم. کل مجموعه و در کنارش کمیته علمی تلاش کردند که جشنواره‌ای متناسب با شان رادیو برگزار شود.

فاطمه رحیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها