کسینجر: ما باید برای مذاکره با ایران آماده باشیم

یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارش امروز خود به نقل از وزیر امور خارجه اسبق آمریکا نوشت واشنگتن باید به طور مستقیم با تهران درباره برنامه هسته‌ای و مسایل دوجانبه گفتکو کند.
کد خبر: ۱۶۴۵۱۲

به گزارش فارس ، هنری کیسینجر در مصاحبه با پایگاه خبری "بلومبرگ" گفت: «یک طرف باید برای مذاکره آماده شود، و من فکر می‌کنم ما باید آماده مذاکره با ایران باشیم.»

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا باید مذاکره مستقیم داشته باشد گفت: «بله، من فکر می‌کنم ما باید این کار را انجام دهیم.»

کسینجر در ادامه گفت، اما هنوز پاسخی از سوی ایران دریافت نشده است.

این دیپلمات سابق آمریکایی افزود: «من در گفتگوهای نیمه‌خصوصی و کاملا خصوصی با ایرانیان حضور داشته‌ام.آنها روش هایی را که کمی انعطاف داشت ارائه دادند، که به نظر من مطمئنا منجر به مذاکره می‌شد.»

کسینجر به نام کسانیکه در مذاکرات فوق حضور داشتند، اشاره‌ای نکرد.

پایگاه خبری بلومبرگ می‌نویسد، هیچ تماس مستقیمی بین آمریکا و ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 به غیر از گفتگوهای این دو کشور در بغداد بر سر امنیت عراق وجود نداشته است.

این در حالی است که "منوچهر متکی" وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته اعلام کرد ایران تا زمان تعیین رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا با این کشور مذاکره نخواهد کرد.

سناتور دموکرات "باراک اوباما" که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز است اعلام کرد ف بدون هیچ شرطی با مقامات ایران گفتگو خواهد کرد.

این در حالی بود که سناتور دموکرات "هیلاری کلینتون" که رقیب اوباما است با دیدگاه وی مخالفت کرده و آن را غیرمسئولانه و کاملا ساده‌لوحانه خواند.

از سوی دیگر سناتور جمهوریخواه "جان مک‌کین" که نامزد جمهوریخواهان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست تصریح کرد نامزدهای دموکرات تهدیدی که از سوی ایران اتمی است را درک نخواهند کرد.

ایران بارها اعلام کرده است که هدف از غنی‌سازی اورانیوم تامین برق مورد نیاز است و این در حالی است که آمریکا مدعی است برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تهران پوششی برای توسعه تسلیحات اتمی است.

کسینجر اعلام کرد: «علاقه واقعی برای گفتگو وجود ندارد، این بیشتر درماندگی برای توضیح آن چیزی است که تلاش داریم به آن دست یابیم.مذاکرات به متعادل بودن مشوق‌ها و مجازاتها بستگی دارد.آیا ما این موارد را در تمام زمینه‌ها داریم؟ نه در همه زمینه‌ها نداریم.»

وی در ادامه تصریح کرد: «در صورتیکه ایران یک کشور است و خواستار محترم شمرده شدن بعنوان یک کشور است ما باید راهی برای همزیستی با این کشور پیدا کنیم.اگر ایران خواستار این است که صلح برقرار شود، ما نیز به نوبه خود تعهدی خواهیم داشت که از موضع مسئولانه باید به آن فکر کنیم.من فکر نمی‌کنم که تغییر حکومت هدف سیاست خارجی ما باشد.»

هنری کسینجر در زمان ریاست جمهوری «ریچارد نیکسون» و «جرالد فورد»  از سال 1973 تا 1977 سمت وزارت امور خارجه آمریکا را به عهده داشت و از سال 1969 تا 1975 مشاور امنیت ملی آمریکا بود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها