رسانه منتخب‌

خیلی وقت است که می‌توان به جرات گفت در تمام امور، رسانه نقش کلیدی ایفا می‌کند این نقش را از زندگی شخصی و جزییات بهداشتی تا اهداف کلان و زندگی سیاسی مردم می‌توان به وضوح دید. اکنون همین رسانه کار را برای خودش آنقدر دشوار کرده که اگر صاحبان و نخبگان آن لحظه‌ای درنگ کنند، در جنگ سرد و آرام چنان مغلوب می‌شوند که سال‌ها باید در پی جبرانش باشند.
کد خبر: ۱۶۲۵۷۱

 «دموکراسی»  که حقیر در مورد اصل آن صحبت‌های جدی دارم ولی در این مقال نمی‌گنجد زاییده اذهان سیاسیون و فلسفیون است که تیمار و مراقبت‌های رسانه‌ای، در حال حاضر به آرمان شعار بشریت تبدیل شده و آنقدر قضیه را جدی کرده‌اند که برای تحقق دموکراسی، جنگ‌ها به پا می‌شود و خون‌ها ریخته. رسانه در مطرح نمودن دموکراسی و ابزار آن چنان نقش کلیدی داشت و دارد که اکنون توان
فارغ شدن از آن را ندارد حتی برای لمحه‌ای و لحظه‌ای. انتخابات یکی از ابزارهای کلیدی دموکراسی است و اگر رسانه‌ای بخواهد سطح دموکراسی در کشورش را به باور عینی مردم برساند، چاره‌ای جز پوشش کامل و جامع انتخابات کشورش ندارد. اما آیا تعامل و تعادل رسانه و انتخابات یا رسانه و دموکراسی، تعامل طیبه‌ای است؟

اجازه می‌خواهم تا چارچوبه اذهان مخاطب را به فراتر از مرزهای وسیع ایران و خاورمیانه‌اش ببرم. برای پاسخ به سوال مطروحه اگر چرخی در خروجی‌های انتخاباتی در رسانه‌های اروپایی و امریکایی بزنیم، تا حدودی منظور نگارنده از طرح سوال، تبیین می‌گردد، پس تکرار می‌کنم، آیا این تعامل و تعادل طیبه است؟

اکنون که از ذهن مخاطب برای پاسخ به این سوال لحظه‌ای کمک گرفتم، بیان می‌کنم که حضور رسانه‌های متعدد و بوق‌های مداوم در تمدن مدرن غرب، هر کدام براساس مانیفست و هدف خاص است. به قولی حضور هر کدام از ابزارآلات تمدن غرب، شرح حضوری دارد و شرح وظیفه‌ای. نمی‌خواهم کالبد تمدن غرب را بشکافم، اما رسانه‌های غربی در مهندسی فرهنگی، نقشی دارند و در دکترین سیاسی، نقشی دیگر. بنابراین شخصا این جرات را ندارم که به هیچکدام از رسانه‌های حاضر در غرب، لقب رسانه ملی بدهم، بی‌آن که بخواهم توضیحی به گزاف ارائه کنم.
اکنون باز هم مخاطب را دعوت می‌کنم، این بار به حضور در چارچوبه مرزهای میهن و تحقق در نقش رسانه ملی.

نگارنده این سطور بر آن است تا با هیچ غرضی لقب «ملی» را در کنار نام رسانه ایرانی قرار دهد، چرا که معتقد است دکترین سیاسی در ایران چنان تنظیم شده که نظام، حکومتی مردمی و ملی است، پس ارکان این نظام هم ملی و مردمی است که یکی از این ارکان، رسانه ملی است. با این حساب که ملی بودن رسانه را در ایران مفروض قطعی بدانیم می‌توان استنتاج کرد که رسانه ملی در خدمت اهداف ملی است و انتخابات و اجزای دموکراسی هم جزیی از اهداف کلی نظام دینی ایران.

اکنون می‌توان نتیجه گرفت و دانست که چرا رسانه ملی  با تاکید بر قید باید و لزوم آن  از تمامی انتخابات‌های ایران حمایت نموده و به تبلیغ گسترده آن پرداخته است چه این انتخابات برای مجلس شورا باشد، چه ریاست جمهوری، چه خبرگان و چه نتیجه این انتخابات با حزب فلان باشد و جناح بهمان که این منش رسانه‌ای، منش جاری در سیاست‌های کلان حکومت و نظام و کشور است و روشن و آشکار در کلام طیبه راس هرم انقلاب و مردم، مقام معظم رهبری  دامت برکاته  که رسانه‌ای ملی به بار آورده و حمایت همه جانبه از هرگونه انتخابات را وظیفه آن برشمرده است.

حامد جوادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها