این گروه مواد مخدر بهعنوان تضعیف یا تحریککننده سیستم مرکزی اعصاب شناخته میشود. مهمترین اثر آنها ایجاد تغییرات اساسی در حالات عاطفی، رفتاری، خلقی و روانی فرد است؛ حالات توهمی سمعی و بصری و تصورات موهومی که اغلب شبیه رویا یا کابوسهای شبانه است. یکی از این مواد مخدر توهمزا، گل است. اثرات کوتاهمدت مصرف گل مخصوصا درمیان جوانان، طی سه مرحله در بدن انسان ظاهر میشود:
۱- مرحله اول: اثرات ابتدایی، شامل حس آرامش و تا درجهای کمتر سرخوشی است.
۲- مرحله دوم: در این مرحله موارد نظیر سهولت در تفکر فلسفی درونگرا همراه با اضطراب گزارش شده است.
۳- مرحله سوم: اثرات این مرحله میتواند شامل افزایش ضربان قلب و افزایش اشتها باشد.
جدا از تغییرات ذهنی در ادراک و بهویژه خلقوخو، شایعترین عوارض جسمی و عصبشناختی این ماده مخدر شامل افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون، اختلال در حافظه کوتاهمدت، اختلال حرکتی و اختلال در تمرکز است.
اثرات درازمدت مصرف گل، بر هوش و حافظه و همچنین ریه و رابطه احتمالی با اختلالات ذهنی و روانی و روانپریشی و زوال شخصیت و اختلالات افسردگی و پارانویا است.
براساس آمارهای منتشرشده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری و همچنین کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر و تبلیغات گسترده اغواکننده در فضای مجازی، این ماده بیشترین سهم را در سبد خرید انواع مواد مخدر در میان مصرفکنندگان مخصوصا قشر جوانان یعنی دانشآموزان و دانشجویان سراسر کشور دارد.
براساس مطالعات انجامشده، ماده مخدر توهمزای گل در ایران از یک نوع بذر خاص تغییر ژنتیک یافته با ماده مؤثره بسیار قویتر و اعتیادزایی شدید و اثرات مخرب سنگین، استخراج و توزیع میشود. مصرف گل در مقایسه با نیکوتین و الکل وابستگی بسیار شدیدتری ایجاد میکند و ماده مؤثره گل یا تیاچسی (Tetrahydrocannabinol) سلولهای مغزی را پیر و موجب ایجاد سلولهای سرطانی در بدن انسان میشود.گل بهصورت تدخینی و گاهی بههمراه سیگار مصرف میشود. مصرف گل در بین جوانان دروازه ورود به اعتیاد به مواد مخدر روانگردان شیشه و همچنین هرویین است.
ماده محرک عصبی اصلی موجود در گل یعنی تتراهیدروکانابینول (Tetrahydrocannabinol)سیستم عصبی مرکزی بدن را تحت تاثیر قرار داده و عواضی از قبیل سستی و افزایش حساسیت حواس و اختلال در درک محیط را ایجاد میکند.
لذا مسؤلین امر درسازمانها ووزارتخانههای مرتبط با امر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ماده مخدر گل با توجه به شیوع مصرف دربین اقشارمختلف جوانان ودانشجویان ودانشآموزان که نیروی محرکه وآیندهسازان کشور ما میباشند، بهصورت علمی ورود نموده و با اجتماعیکردن مبارزه با موادمخدر و آگاهسازی و اقدامات پیشگیرانه در محیطهای هدف بهخصوص محیطهای آموزشی بهصورت جدی در این زمینه اقدام کردهاند.