در قلب اصفهان، نصف جهان که خود نگارستان هنر و معماری است، آرامگاهی خفته است که میزبان پیکر یکی از بزرگترین معماران خیال و سخن، میرزا محمدعلی صائب تبریزی است. او که ملکالشعرای دربار صفوی بود و سبک هندی را به اوج رساند، در همین شهر زندگی کرد، آفرید و به خاک سپرده شد. این گزارش، نهتنها پرده از این نگین پنهان برمیدارد، بلکه وضعیت کنونی آن را، که علیرغم ارزش بیبدیل تاریخی و فرهنگیاش، در هالهای از کمتوجهی قرار گرفته، به تصویر میکشد.
در کوچهباغهای سبک هندی
میرزا محمدعلی صائب تبریزی، بزرگترین غزلسرای قرن یازدهم هجری، در حدود سالهای ۹۷۰ تا ۹۷۳ یا ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۳ هجری قمری (حدود ۱۵۹۲ میلادی) در تبریز یا اصفهان دیده به جهان گشود. خانواده او از جمله تبریزیانی بودند که به فرمان شاهعباس اول از تبریز به اصفهان کوچانده شدند و در محله عباسآباد اصفهان سکنی گزیدند. صائب دوران نوجوانی خود را در اصفهان به تحصیل علم گذراند و در سن بلوغ، سفری به مکه و سپس به مشهد داشت. او در سال ۱۰۳۴ هجری قمری عازم هندوستان شد و در هرات و کابل مورد استقبال خواجه احسنالله، معروف به ظفرخان، حکمران ادیب کابل قرار گرفت. بازگشت صائب به اصفهان در سال ۱۰۴۲ هجری قمری رقم خورد و او برای همیشه در این شهر اقامت گزید. شاهعباس دوم، حاکم وقت اصفهان، او را به مقام ملکالشعرایی دربار برگزید؛ عنوانی که آوازهاش در میان شاعران ایران، هند و عثمانی آنزمان پیچید.
صائب تبریزی شاعری کثیرالشعر بود؛ شمار اشعار او بین ۶۰هزار تا ۱۲۰ هزار بیت تخمین زده میشود که بیشترشان در قالب غزل هستند. علاوه بر غزلیات پرشمار، او چند هزار بیت قصیده، یک مثنوی کوتاه و ناقص به نام «قندهارنامه» و دو سه قطعه دیگر نیز سروده است. غزلهای ترکی آذربایجانی او نیز نشاندهنده پیوند عمیقش با فرهنگ بومی است.
نقشی از خیال بر بوم سخن
صائب تبریزی بهعنوان پایهگذار و کاملکننده سبک هندی در غزل شناخته میشود. این سبک که گاه به سبک اصفهانی یا نازکخیالی نیز معروف است، با ویژگیهای منحصربهفردی از دیگر سبکهای شعری متمایز میشود. از جمله مهمترین خصوصیات شعر صائب در این سبک، استفاده از تصاویر پیچیده، مضامین نو و صور خیال بدیع مانند تشبیه و استعاره است. تلاش شاعر در سبک هندی، مضمونیابی و ارائه خیالی خاص و معنایی برجسته است؛ یافتن فکری جزئی، اما تازه و نگفته و بیان آن بهصورتی اعجابانگیز. یکی از برجستهترین شگردهای صائب، «اسلوب معادله» یا «مدعا مثل» است که در آن، حقیقت کلی با مثالی عینی و اغلب شگفتانگیز در همان بیت بیان میشود. این ویژگی باعث شده که ابیات غزلهای او استقلال معنایی داشته باشند و هر تکبیت، خود گویی یک شعر کامل باشد. به همین دلیل، صائب را «شاعر تکبیتها» نیز نامیدهاند. دیوان غزلیات او، با حدود ۱۸۰ شعر، از برجستهترین مجموعههای شعری پارسی است.
حکایت نگینی در پس پرده
آرامگاه صائب تبریزی برای حدود دو قرن در غبار فراموشی و گمنامی فرو رفته بود و هیچکس از مکان دقیق آن اطلاعی نداشت. این گمنامی طولانی، نشانهای از بیتوجهی تاریخی به این گنجینه ادبی بود. سرانجام، در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی (۱۹۳۸ میلادی)، استاد جلالالدین همایی، محقق و ادیب برجسته، موفق به کشف این آرامگاه در بخشی از موقوفات مسجد لنبان شد. پس از کشف، تصمیم به احداث بنایی درخور شان این شاعر بزرگ گرفته شد. بنای کنونی آرامگاه، که با الهام از معماری دوران صفویه طراحی شده تا با زمان حیات صائب همخوانی داشته باشد، در دوران پهلوی ساخته شد. نقشه اولیه این بنا توسط استاد حسین معارفی اصفهانی طراحی و سپس توسط مهندس محسن فروغی، فرزند ذکاءالملک، تکمیل گردید.
نمادی از خیالِ شاعر
آرامگاه صائب تبریزی در محله لنبان اصفهان، در خیابان صائب و در باغی که زمانی ملک شخصی او بوده و به «باغ تکیه» شهرت داشته، قرار گرفته است. این موقعیت مرکزی در اصفهان، دسترسی به آن را آسان میسازد. رنگ غالب در ساخت بنا، فیروزهای است که نمادی اصیل و سنتی در معماری آرامگاهی ایران محسوب میشود و تلاشی آگاهانه برای همخوانی با دوران صفویه بوده است. معماری آرامگاه دارای ویژگیهای چشمنوازی است: ایوانی زیبا به طول ۲۰/۱۴ متر، عرض ۶ متر و ارتفاع ۸ متر که حدود ۲ متر از سطح باغ بلندتر ساخته شده و با ده پله سنگی سراسری به آن دسترسی مییابد. بر روی سرستونهای ایوان، قوسهای جناغی قرار گرفتهاند و زیر سقف، با طرح شطرنجی آینهکاری شده است. در مقابل ایوان، حوض و آبنمای بزرگی قرار دارد که طراحی آن شبیه به حوض عمارت چهلستون است و به زیبایی و آرامش فضا میافزاید. باغ اطراف آرامگاه نیز با درختان بلند و سرو پوشیده شده که به زیبایی و طراوت محیط میافزاید و به تعبیری شاعرانه، نمادی از اشعار دلانگیز و بلند صائب است. سنگ مزار کنونی صائب، یک قطعه سنگ مرمر یکپارچه یزدی است که سنگ مزار قدیمیتر و دونیمشده را در خود جای داده است. بر روی سنگ مزار اصلی، کتیبهای شامل یک مطلع و یک غزل از صائب به خط محمدصالح اصفهانی، خوشنویس مشهور دوره صفوی، حک شده است. همچنین، دو قبر دیگر نیز در بالای قبر صائب دیده میشود که متعلق به فرزند و نوه او هستند.
پارادوکسِ غفلت
با وجود ثبت آرامگاه صائب بهعنوان یکی از آثار ملی ایران در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی و معماری چشمنواز و ارزش ادبی بیبدیل آن، این مکان همچنان در میان جاذبههای گردشگری اصفهان، کمتر شناخته شده و اغلب مورد بیتوجهی قرار میگیرد. داستان «فراموشی» و «محکومیت به گمنامی» آرامگاه صائب، با واقعیت ثبت ملی آن از سال ۱۳۵۵ و مرمتهای متعدد در تضاد آشکار است. این تناقض نشان میدهد که مشکل اصلی، نه عدم شناسایی رسمی یا نبود مداخلههای فیزیکی، بلکه شکافی عمیق میان شناخت رسمی و درک عمومی است. به عبارت دیگر، ثبت ملی و مرمتهای پراکنده نتوانستهاند به آگاهی عمومی کافی، مشارکت بازدیدکنندگان یا احساس قوی غرور و مالکیت عمومی منجر شود.
صائب، نگین پنهان نصف جهان
آرامگاه صائب تبریزی از نظر موقعیت جغرافیایی، یک مزیت استراتژیک بزرگ دارد. این آرامگاه در محله لنبان، خیابان صائب اصفهان واقع شده و از طریق خیابان شهید بهشتی و خیابان عباسآباد، بهراحتی با وسایل حملونقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی قابل دسترسی است. این موقعیت مرکزی و دسترسی آسان، بستر مناسبی برای جذب گردشگر فراهم میکند. علاوه بر این، آرامگاه صائب تبریزی بهطور ضمنی یا صریح در برخی از مسیرهای گردشگری ادبی پیشنهادی برای اصفهان گنجانده شده است. این موضوع نشاندهنده شناخت اولیه از ارزش ادبی آن در برنامهریزیهای فرهنگی گستردهتر است. این مکان، ترکیبی بینظیر از عمق ادبی، اهمیت تاریخی و زیبایی معماری صفوی را ارائه میدهد و تجربهای شاعرانه و معنوی برای بازدیدکنندگان فراهم میکند.
صائب، چراغ راه نصف جهان
تصور کنید آرامگاه صائب تبریزی، دیگر نگینی خفته در غبار نیست، بلکه مرکزی پر جنب و جوش برای تبادل ادبی و فرهنگی است؛ فانوسی برای علاقهمندان به ادبیات از سراسر جهان، فضایی پویا که در آن، اشعار صائب همچنان الهامبخش هستند و گواهی زنده بر غنای فرهنگی پایدار اصفهان و تعهد آن به حفظ میراث عمیقش. حفظ میراث ادبی، تنها یک وظیفه تاریخی نیست، بلکه ستون فقرات هویت ملی، منبع غرور جمعی و محرکی حیاتی برای گردشگری فرهنگی پایدار و توسعه اقتصادی است.
با سرمایهگذاری در این آستانِ سخن، نه تنها یاد و نام صائب را گرامی میداریم، بلکه چراغی را برای نسلهای آینده روشن میکنیم تا در پرتو آن، به عمق فرهنگ و ادب این مرز و بوم پی ببرند.
بیایید این گنجینه فراموششده را دوباره کشف کنیم و فعالانه در رستاخیز آن سهیم باشیم، چرا که همانطور که خود صائب بر سنگ مزارش سروده است:
محو کی از صفحه دلها شود آثار من / من همان ذوقم که مییابند در گفتار من
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
دکتر محمد اسحاقی، استاد دانشگاه تهران:
محمدرضا مهدوی در گفتوگو با «جامجم»: